یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجرای طرح‌های زیر بنایی پیشگیری از ریزگردها، هم هزینه‌زاست و هم دیربازده همچنین مقرون به صرفه هم نیستند

چطور با ریز‌گرد مقابله کنیم

برای پیشگیری از آلودگی ریزگرد، به توصیه‌های بهداشتی زیر توجه کنید:

شست‌وشوی بینی بهترین راه پیشگیری

شست‌وشوی مرتب بینی زمانی که این آلودگی وجود دارد به کمک آب‌نمک و سرم‌های شست‌وشو بهترین راه پیشگیری از عوارض گرد و غبار هواست. راه‌های تنفسی فوقانی در برابر این آلودگی‌ها قرار می‌گیرند و گرد و خاک و ذرات معلق از جمله آلودگی‌های مضر در این زمینه هستند.

اتفاقاتی که ممکن است در گوش، گلو و بینی فرد در هوای پر از ذرات معلق و گرد و خاک بیفتد این است که حساسیت و افزایش آن، سینوزیت فرد را در پی دارد.

وقتی هوا از بینی وارد حلق می‌شود حساسیت موجود در راه‌های تنفسی فوقانی ممکن است اتفاق بیفتد و حتی ممکن است در مراحل پیشرفته موجب آسم شود.

توصیه می‌شود زمانی که گرد و خاک در هوا وجود دارد از کارهای غیرضرور پرهیز شود و باید در نظر داشت که استفاده از ماسک‌های عادی تأثیر چندانی در فیلترینگ ذرات معلق ندارند.

شست‌وشوی مرتب بینی زمانی که این آلودگی وجود دارد به کمک آب‌نمک و سرم‌های شست‌وشو می‌تواند موجب بهبود حرکت مخاطی فرد شود که در این صورت مواد زیانبار خارج شده و تنفس بهتر می‌شود و پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی را در پی دارد.

بیماران قلبی و تنفسی مواظب باشند

مبتلایان به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و همچنین بیماران قلبی از فعالیت در هوای آزاد هنگام پدیده ریزگرد خودداری کنند.

توصیه می‌شود از ورزش در اماکن عمومی و پارک‌ها در این زمان‌ها خودداری کرده و محیط مسکونی خود را با فیلترها و تصفیه کننده‌های هوا تمیز نگه‌دارند.

کودکان و خردسالان در برابر ریزگردها آسیب‌پذیرتر هستند، به همین علت باید از آنها مراقبت بیشتری به عمل آید.

شست‌‌وشوی مرتب دست‌ها و صورت و مجاری تنفسی می‌تواند در پیشگیری از اختلالات تنفسی و حاد‌تر شدن وضعیت بیماران جلوگیری کند.

برگرفته از: چگونه با ریز‌گرد نفس بکشیم

کد خبر 157938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز