یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و دستگاه‌های به روز است

چطور مصرف برق را کاهش دهیم

اکنون در سراسر دنیا و به‌دلیل بالا‌رفتن میزان جمعیت جهانی که افزایش مصرف انرژی را در پی دارد دستگاه‌های به روز‌تر و دقیق‌تری برای کنترل مصرف انرژی و حتی کاهش مصرف انرژی تولید می‌شوند.

توصیه‌ها برای کاهش میزان مصرف برق

طبق اظهارات مسئولان امور برق کشور، ساعات سراسری اوج مصرف برق در ایران یک ساعت و نیم قبل از اذان مغرب تا 4ساعت بعد از آن است و در مناطق گرمسیر کشور علاوه بر این ساعات در بعدازظهر بین ساعت 14 تا 16 نیز مصرف برق به بالاترین حد خود می‌رسد و توصیه‌های مکرر کارشناسان انرژی بر این است که از حداقل وسایل برقی در این مدت استفاده شود.

یکی از توصیه‌های صورت گرفته درباره لوازم صوتی و تصویری از سوی کارشناسان این است که صرف خاموش بودن دستگاه کفایت نمی‌کند، بلکه باید دستگاه مربوطه خاموش و از برق جدا باشد. در غیراین صورت درصدی از برق مصرفی را این لوازم در حالت آماده به کار (Stand by) به‌خود اختصاص می‌دهند.

کارشناسان بخش انرژی برای کنترل مصرف برق راه‌حل‌هایی را ارائه کرده‌اند که قابل توجه است. بر مبنای این توصیه‌ها بهتر است از لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای استفاده شود، زیرا انرژی مصرفی لامپ کم‌مصرف حدود 20درصد لامپ رشته‌ای و عمر آن 8 برابر لامپ رشته‌ای است.

هنگام خروج از خانه، سیستم‌های سرمایشی خاموش شود و درجه دمای کولرهای گازی دو تکه (اسپیلت) در فصول گرم روی 26درجه تنظیم شود.فعالیت‌های گرمازا مانند شست و شو و اتوکشی در ساعاتی که دمای هوا کمتر است (اول صبح) انجام شود. قرار دادن سایه‌بان روی کولر می‌تواند باعث خنک‌تر شدن خانه شود.

برای استفاده بهینه از یخچال و فریزر درجه ترموستات آن در دمای 3 تا 5 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. نوار درزگیر در یخچال و فریزر به‌طور مرتب بازرسی شده و مواد غذایی گرم، درون یخچال و فریزر قرار نگیرد.با توجه به راهکارهای کاهش مصرف انرژی، خانواده‌ها می‌توانند اقتصاد خانواده و انرژی مصرفی را کنترل کنند.

با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز این توجه ضروری‌تر به‌نظر می‌رسد زیرا با افزایش قیمت انرژی ازجمله برق، هزینه خانوار افزایش می‌یابد و کنترل مصرف و توجه به هشدارهای کارشناسی می‌تواند از زیان اقتصادی خانواده‌ها جلوگیری کند.

برگرفته از

کد خبر 157932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز