یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۸

همشهری آنلاین: کهکشان ماهواره‌ای کم نوری در فاصله 10 میلیارد سال نوری با زمین کشف شد که کم جرم‌ترین نمونه در میان اجرام آسمانی محسوب می‌شود

کهکشان ماهواره‌یی» کم فروغ در اعماق فضا

به گزارش ایسنا، کشف این کهکشان ماهواره‌ای (satellite galaxy) به منجمان در یافتن اجرام مشابه و تأیید یا رد نظریه‌ها در خصوص ساختار کیهان کمک می‌کند.

منجمان پیش از این نمونه‌هایی از کهکشان‌های ماهواره‌ای را در کهکشان راه شیری و کهکشان‌های نزدیک کشف کرده بودند، اما تاکنون موفق به کشف کهکشان ماهواره‌ای در این فاصله دور نشده بودند.

به گفته کریس فاسناخت، استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، کهکشان‌ها احتمالا توسط هاله‌های کوچک‌تر و کهکشان‌های ماهواره‌ای با جرم کمتر احاطه شده‌اند.

بیشتر جرم کهکشان‌ها از ماده تاریکی تشکیل شده است که نور را جذب یا ساطع نمی‌کند؛ به همین کهکشان ماهواره‌ای کشف شده در فاصله 10 میلیارد سال نوری با زمین بسیار کم نور دیده می‌شود.

محققان برای دیدن این کهکشان از روش همگرایی گرانشی استفاده کردند. با استفاده از تلسکوپ کک 2 (Keck 2) در هاوایی، دو کهکشان هم‌تراز کشف شدند. میدان جاذبه جرم نزدیک‌تر با منحرف کردن نور از جرم به فاصله بسیار دورتر باعث ایجاد یک تصویر تحریف شده در لنز تلسکوپ می‌شد. محققان با تجزیه و تحلیل تصاویر تحریف شده توانستند وجود خوشه کهکشان ماهواره‌‌ی را اثبات کنند.

تنظیمات کوچک در آینه تلسکوپ برای کاهش اثرات جو زمین باعث شد که تلسکوپ کک در مقایسه با تلسکوپ هابل وضوح تصویری بالاتری را برای محققان فراهم کند.