گروه ادب و هنر: جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی در شصت‌ونهمین دوره جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرد.

اصغر فرهادی -جایزه گلدن گلوب

فرهادی در شرایطی این جایزه معتبر سینمایی را دریافت کرد که رقبای قدرتمندی چون برادران داردن، ژانگ ییمو و پدرو آلمادووار را کنار خود می‌دید.

این اولین‌باری است که نماینده سینمای ایران موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب می‌شود و باتوجه به اهمیت و جایگاه این جایزه، حالا می‌توان حضور جدایی نادر از سیمین در اسکار را امیدوارانه‌تر دنبال کرد. در مراسمی که سحرگاه دوشنبه به وقت ایران برگزار می‌شد، فرهادی به‌همراه پیمان معادی روی سن رفت و پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «وقتی به اینجا می‌آمدم داشتم فکر می‌کردم چه باید بگویم. از پدر و مادرم تشکر کنم، از همسر مهربانم، از فرزندانم، از گروهم، اما اینجا می‌خواهم از مردمم حرف بزنم. آنها واقعا مردمی صلح‌دوست هستند.»

فیلم آمریکایی و بوسنیایی زبان «در سرزمین خون و عسل» به کارگردانی آنجلینا جولی، «گل‌های جنگ» ساخته ژانگ ییمو از چین، «پسری با دوچرخه» به کارگردانی ژان پی‌یرو لوک داردن از بلژیک و «پوستی که در آن زندگی می‌کنیم» ساخته پدرو آلمادووار از اسپانیا رقبای جدایی نادر از سیمین بودند.

جایزه گلدن گلوب هرساله توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی سال اهدا می‌شود. اهمیت و ارزش گلدن‌گلوب زمانی مضاعف می‌شود که توجه داشته باشیم برندگان این جایزه معمولا در جلب اعتنای اعضای آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا نیز به توفیق می‌رسند.

بر این اساس می‌توان گفت جدایی نادر از سیمین پس از گرفتن جایزه گلدن‌گلوب، تا حد زیادی بخت خود را برای دریافت جایزه اسکار نیز افزایش داده است. این فیلم دیروز در جشنواره پالم اسپرینگز نیز افتخار آفرید و جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره به‌طور مشترک به 3 بازیگر اصلی جدایی تقدیم شد. لیلا حاتمی، ساره بیات و سارینا فرهادی برنده این جایزه شدند. اما در جوایز گلدن گلوب امسال، جدای از درخشش نماینده سینمای ایران باید به موفقیت سینماگران نامدار هالیوود اشاره کرد. درحالی‌که «نسل‌ها» به کارگردانی الکساندر پاین جایزه بهترین فیلم درام را دریافت کرد، 2سینماگر بازمانده از نسل طلایی دهه70 جوایز کارگردانی و فیلمنامه را میان خود تقسیم کردند. مارتین اسکورسیزی برای «هوگو» جایزه کارگردانی را گرفت و وودی‌آلن نیز برای «نیمه شب در پاریس» برنده جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس شد، البته آلن به سیاق همیشگی‌اش که از حضور در مراسم‌های رسمی پرهیز دارد، در اینجا هم غیبت داشت. مریل استریپ نیز که برای بانوی آهنین جایزه گرفت، هشتمین جایزه گلدن گلوبش را دریافت کرد تا یک رکورد تازه در این زمینه به‌جا بگذارد. جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای نیز به مورگان فریمن رسید.

کد خبر 157466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز