گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: با عبور جاده از منطقه حفاظت‌شده بافق، بخش عمده‌ای از ارزش‌های این زیستگاه منحصربه‌فرد یوزپلنگ آسیایی نابود می‌شود.

عملیات ساخت این جاده که چندی پیش آغاز شده بود هفته قبل به‌دلیل انتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست متوقف شد. کارشناسان می‌گویند منطقه حفاظت شده بافق یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های یوز آسیایی است که تخریب بخشی از آن می‌تواند «پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» را با چالش جدی مواجه کند.دکتر محمد حسین ایران ‌نژاد پاریزی، در این باره به همشهری گفت: با وجود گزینه‌های مناسب تری که می‌تواند هم راه دسترسی را تامین کند و هم مانع تخریب زیستگاه یوز شود اصرار بر احداث جاده‌ای که از قلب منطقه حفاظت شده می‌گذرد هیچ توجیهی ندارد؛ به‌ویژه آنکه گزینه‌های پیشنهادی از سوی محیط‌زیست مبتنی بر ده‌ها ساعت کار کارشناسی است و از پشتوانه فنی و علمی برخوردار است.

این استاد دانشگاه یزد، ضمن انتقاد از بی‌توجهی به معیارهای زیست‌محیطی در اجرای طرح‌های عمرانی گفت: اگر قرار باشد صرفا به خاطر کوتاه شدن طول یک مسیر، جاده‌ای از قلب یک منطقه حفاظت شده عبور کند این شیوه مخرب به روندی معمول تبدیل خواهد شد که حداقل 10 منطقه حفاظت شده و پارک ملی را تهدید خواهد کرد.ایران ‌نژاد با اشاره به اینکه کوتاه‌ترین مسیر لزوما مناسب‌ترین مسیر نیست، تصریح کرد: جاده جدید که به جاده گزوئیه شهرت دارد و برخی مقامات محلی اصرار به احداث آن دارند 22کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود است؛ با این توضیح که 8کیلومتر از این مسیر در منطقه کوهستانی قرار دارد و ساخت آن نیاز به کوه بری دارد.

وی گفت: برای احداث جاده در این منطقه، 3 گزینه پیشنهادی وجود دارد؛ گزینه اول، تعریض و 3 بانده کردن جاده موجود است. ایران ‌نژاد افزود: گزینه دوم، جاده قدیمی بافق به منطقه سبزدشت است که بخشی از مرز شمالی منطقه حفاظت شده کوه بافق را دربرمی گیرد؛ این جاده خاکی نسبت به جاده فعلی 14کیلومتر کوتاه‌تر است. گزینه سوم، ساخت جاده از سبزدشت به شادکام یا قطرم است که این مسیر هم از داخل منطقه حفاظت شده عبور می‌کند، اما از بخش‌هایی عبور می‌کند که ارزش کمتری دارد.

ایران ‌نژاد در پایان گفت: وقتی در عرض 10سال، 8 یوزپلنگ در استان یزد و 10 پلنگ در گلستان ؛ 2گونه در معرض خطر انقراض، براثر برخورد با وسایل نقلیه عبوری تلف می‌شوند این آمار تأسف‌برانگیز نشان می‌دهد که عبور جاده از زیستگاه‌های حساس، تلفات جبران‌ناپذیر حیات وحش را به‌دنبال دارد. نکته دیگری که وجود دارد اینکه 16 چشمه از 24 چشمه آب مورد استفاده حیات وحش منطقه حفاظت شده بافق تحت‌تأثیر اجرای ساخت جاده گزوئیه قرار می‌گیرد و دسترسی گونه‌های حیات وحش منطقه را به این چشمه‌ها مختل می‌کند.

کد خبر 157460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز