آبان‌ماه 1389 نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند به دلایل موازی کاری با دستگاه سیاست خارجی و صرف هزینه‌های سنگین در برخی همایش‌ها از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور و عملکرد چند ساله آن تحقیق و تفحصی انجام دهند.

این تحقیق و تفحص پس از همایش پرسر و صدای شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در شهریور ماه سال 89 کلید خورد. حالا پس از سپری‌شدن 15ماه ظاهرا گزارش این هیأت در آستانه نهایی شدن است. در این خصوص گفت‌وگویی با داریوش قنبری عضو هیأت تحقیق و تفحص از این شورا انجام داده‌ایم.

  • آخرین وضعیت‌ تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور به چه صورت است؟

نسخه نهایی گزارش تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور هم‌اکنون در اختیار اعضا قرار گرفته تا نظرات نهایی ارائه شود و روز سه‌شنبه (امروز) جمع‌بندی نهایی به هیأت رئیسه تحویل داده می‌شود.

  • مهم‌ترین نکاتی که در‌ گزارش هیات تحقیق و تفحص مورد اشاره قرار گرفته چیست؟

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس انتشار مطالب مربوط به تحقیق و تفحص‌ها قبل از قرائت در صحن علنی، ممنوع است و با توجه به این منع قانونی، بنده از اعلام جزئیات این گزارش معذورم.

  • چرا روند تحقیق و تفحص از شورا اینقدر طولانی شد؟

پیرامون این موضوع مسائلی مطرح بود که به تحقیق و تفحص بیشتری احتیاج داشت و نیاز بود زمان بیشتری در اختیار ما باشد تا بتوانیم از کانال‌های بیشتری اطلاعات مورد نظرمان را به دست بیاوریم. با این حال این طرح نسبت به بسیاری از طرح‌های تحقیق و تفحصی که در مجلس در حال بررسی هستند، نسبتا زود به نتیجه رسید.‌ براساس آیین‌نامه تحقیق و تفحص حداکثر باید 6 ماه طول بکشد و نهایتا یک دوره 6 ماهه تمدید شود. در حالی که با وجود گذشت 15ماه، این طرح همچنان سرانجام روشنی ندارد و این خودش تخلف از آیین‌نامه است.تا‌کنون تنها یک بار تمدید شده و ما هنوز در همان فرصت تمدیدی قرار داریم.
اما طرح آبان ماه به تصویب رسید و الان 15 ماه از آن زمان گذشته.ما کارمان را آخر بهمن ماه آغاز کرده بودیم؛ بنابراین تا آخر بهمن ماه امسال فرصت خواهیم داشت.

  • طولانی شدن این طرح آیا به‌دلیل مسائل‌سیاسی نبود؟

ما که زدوبندی نداشتیم و از بقیه هم خبر ندارم، اما اگر مسائل سیاسی دخیل بود این طرح با این سرعت نهایی نمی‌شد.

  • اما خیلی هم سریع نبود.

این مقدار نیاز بوده که بررسی صورت بگیرد. اگر قرار بر این باشد که گزارشی 4 روز پس و پیش بشود بگوییم زدوبند صورت گرفته سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

  • ‌اما فکر نمی‌کنم این شیوه تحقیق در‌شان مجلس باشد.

بالاخره اگر موضوع خلافی بود‌ حتما چند نفر می‌دید‌ند و گزارش می‌دادند.

  • فکر می‌کنید با توجه به فرصت کمی که از عمر‌ مجلس هشتم شورای اسلامی مانده، شاهد قرائت این گزارش خواهیم بود؟

سه‌شنبه (امروز) این گزارش به هیأت رئیسه مجلس ارسال می‌شود و زمان قرائت آن با هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است، اما طبق آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش‌های تحقیق و تفحص باید خارج از نوبت قرائت شوند و بنابراین قطعا در همین مجلس و تا پیش از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی این گزارش قرائت خواهد شد.

کد خبر 157438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز