همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از اعلام نتایج دومین رتبه بندی پایگاه در فروردین ماه سال 91 خبر داد که با ارزیابی 150 دانشگاه و موسسه پژوهشی کشور در حال انجام است.

دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ISC از سال 1389 براساس اختیاراتی که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آن تفویض کرده است، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی و غیر دولتی کشور را رتبه بندی می‌کند، گفت: معیارها و شاخص های رتبه بندی ISC معیارها و شاخص هایی هستند که توسط وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی تصویب و توسط کشورهای عضو مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رتبه بندی ISC سال دوم خود را سپری می کند و نتیجه آن در نیمه فروردین ماه سال 1391 رسما اعلام خواهد شد، ادامه داد: علت تاخیر در اعلام نتایج، عدم ارسال به موقع اطلاعات درخواستی از سوی دانشگاه‌هاست که لازم است در این مورد دانشگاه ها رأسا اطلاعات مورد نیاز را گردآوری و تحویل ISC دهند.

مهراد خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی از یک نظام ثبت آماری برخوردار نبوده و درخواست اطلاعات از این گونه دانشگاه ها همواره با دشواری صورت می گیرد و حتی برخی از دانشگاه‌ها به نامه هایی که برای پیگیری ارسال می‌شود، هم توجهی ندارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: از اواسط تابستان سال 1390 تاکنون چندین نامه به دانشگاه ها فرستاده شده است اما با وجود این از 86 پرسشنامه ای که برای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرستاده شده، 65 دانشگاه یا موسسه پرسشنامه را تکمیل کرده و 21 سازمان دیگر پرسشنامه را پاسخ نداده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره وضعیت و میزان همکاری دانشگاه های علوم پزشکی تابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رتبه بندی ISC گفت: به 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرسشنامه رتبه بندی ISC ارسال شده و تنها 26 دانشگاه اطلاعات درخواستی را به دبیرخانه رتبه بندی ISC ارسال کرده اند و 15 دانشگاه پاسخی به پرسشنامه نداده اند.

به گفته دکتر مهراد در ارتباط با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد آنها بی شمار است، تنها به 171 واحد پرسشنامه ارسال شد که تاکنون 59 واحد دانشگاه آزاد اسلامی پرسشنامه ها را به دبیرخانه رتبه بندی ISC عودت داده اند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب از 305 پرسشنامه رتبه بندی که اطلاعات درخواستی مربوط به معیارهای آموزشی، تسهیلات، همکاری های بین المللی و تاثیر اجتماعی و اقتصادی دانشگاه است، 150 دانشگاه یا موسسه پژوهشی با رتبه بندی ISC همکاری کرده و در فاصله زمانی تابستان تا اوایل زمستان 1390 پرسشنامه های مورد نظر را تکمیل و عودت داده اند و بدین ترتیب 155 دانشگاه یا موسسه پژوهشی در رتبه بندی سال 1390 حضور ندارند.

دکتر مهراد تصریح کرد: اطلاعات معیار پژوهش در رتبه بندی ISC توسط تیم رتبه بندی در ISC از پایگاه تامسون رویترز (ISI) استخراج می شود و در این زمینه دانشگاه ها دخالتی ندارند. تنها موردی که در حوزه پژوهش، دانشگاه ها درگیر هستند و اطلاعات و مستندات را تسلیم دبیرخانه رتبه بندی ISC می کنند، پروانه ثبت اختراعات و اکتشافات است.

به گفته مهراد در رتبه بندی دانشگاه ها وموسسات تحقیقاتی کشور، دانشگاه های نظامی و انتظامی مستثنی شده است.

مهراد در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: اصولا هر نوع رتبه بندی در سطح ملی یا بین المللی که در مورد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی انجام می گیرد یکی از بازخوردهای معمول آن این است که چگونه امکان مقایسه آنها در یک رتبه بندی یکسان وجود دارد. در حالی که مثلا دانشگاه تهران یا دانشگاه شیراز به لحاظ بودجه، مکان، خط مشی ها، بروندادها، و... با مثلا دانشگاه ایلام یا دانشگاه علوم پزشکی جهرم متفاوتند

وی افزود: به طور کلی این مساله مشابه مقایسه ورزشکاران در رشته های مختلف در مسابقات «قویترین ورزشکار جهان» و یا «قویترین المپیک کار جهان» است که اغلب نیز رخ می دهد. بنابراین چگونه می توان در این گونه مسابقات به مقایسه یک شناگر با یک مشت زن یا یک دونده با یک فوتبالیست پرداخت.

مهراد با تاکید بر اینکه هرگونه مقایسه ای باید گونه شناسی مختلف مورد نظر را مدنظر داشته باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال رتبه بندی ها باید حداقل سه خصیصه کلی شامل اندازه مؤسسه، دامنه موضوعی و کیفیت پژوهش را در نظر بگیرند. استانداردسازی و وزن دهی نیز حائز اهمیت است، یعنی باید از وزن دهی هر شاخص، استفاده مناسب و عادلانه به عمل آورد و نقاط قوت رشته های موضوعی خاص باید به بهبود جایگاه کلی دانشگاه کمک کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: گرچه با مسائل رتبه بندی و نقدهایی که بر نظام های رتبه بندی وارد است، آشنا هستم، اما تصور می کنم تا آنجا که ممکن بود و تلاش هایی که صورت گرفته، اوزان تخصیص یافته به معیار ها در رتبه‌بندی ISC بر اساس اهمیت معیارها بوده و در درون معیارها نیز به مناسب بودن شاخص ها توجه شده است.

 

 

 

کد خبر 157394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز