همشهری‌آنلاین: دکتر محمدعلی موحد،مولوی‌پژوه نامدار و مصحح مقالات شمس‌ به عنوان نخستین سخنران مجموعه‌نشست‌های گفتار ماه بنیاد شمس و مولانا ساعت 16 روز چهارشنبه،28 دی درباره مقالات شمس و تاثیر شمس بر مولانا سخن می‌گوید.

به گزارش همشهری‌آنلاین این مجموعه سخنرانی‌ها قرار است  به تناوب  و با عنوان «آیینه در آیینه:شمس و مولانا» از سوی این بنیاد و با دعوت از شمس‌پژوهان و مولوی شناسان نامدار ایرانی و خارجی برگزار شود.

در چنین بنیادی در نخستین نشست از دکتر محمدعلی موحد که در زمره شاخص‌ترین چهره‌های عرصه ادبیات کهن و مولوی شناسی و شمس‌پژوهی است، دعوت شده تا این سلسله نشست‌ها را با سخنان خود درباره کتاب مقالات شمس و مواجهه شمس و مولانا  بیان کند. دکتر موحد پیش از این درباره مقبره شمس در خوی هم نکاتی را گفته بود.

more دکتر موحد:مقبره شمس در خوی است و نه تبریز

بنیاد شمس و مولانا

دکتر موحد علاوه بر تصحیح کتاب مقالات شمس،‌کتاب باغ سبز را که به تاثیرات شمس تبریزی بر مولوی می‌پردازد، از سوی نشر کارنامه به بازار کتاب عرضه کرده است.

more  گفتاری از کتاب باغ سبز شمس و مولانا

مقالات شمس تبریزی، مجموعه‌ای از سخنان و حکایات نغز و دلپذیر است که در دوران اقامت شمس تبریزی در قونیه (از سال ۶۴۲ تا ۶۴۳ و پس از غیبتی کوتاه از سال ۶۴۴ تا ۶۴۵ قمری) بر زبان وی جاری شده، و پس از او توسط مریدان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به‌صورت یادداشت‌هایی پراکنده جمع‌آوری شده‌است.

مطالب موجود در مقالات شمس را می‌توان به بخش‌هایی چون :شخصیت و زندگی و خانواده شمس،رابطه شمس با مولانا،قصه‌ها و حکایات،یادکرد بزرگان و آموزه‌ها تقسیم کرد.

سخنرانی دکتر موحد ساعت 16 روز چهارشنبه،28 دی در مرکز آموزش موسسه فرهنگی اکو، واقع در خیابان ملاصدرا،خیابان پردیس،پلاک 27 برگزارمی‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن 22414830 تماس بگیرند.

کد خبر 157317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز