به‌دنبال درج مطلبی با عنوان «توصیفی - ترکیبی، شیوه نوین ارزشیابی در مدارس» در همشهری13 دی‌ماه، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اصلاحیه‌ای برای همشهری ارسال کرده است.

مدرسه

در این نامه آمده است: به اطلاع می‌رساند در بخشی از خبر مذکور به نقل از رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درج شده است که عین پاسخ و اصلاحیه آن مرکز برای انعکاس در آن رسانه ارسال می‌گردد:
1- از آنجا که با تشکیل کار‌گروهی در مرکز سنجش، ساز‌ و ‌کار مربوط به شیوه‌های ارزشیابی دوره‌های مختلف تحصیلی(منطبق با ساختار جدید تحول بنیادین) در حال بررسی است، لذا به محض حصول نتیجه، اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

2- به استناد راهکار 19.2سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (صفحه 30) لازم است ارزشیابی فرایند محور در ارتقای پایه‌های تحصیلی دوره ابتدایی و رویکرد تلفیقی(فرایند محور و نتیجه محور) در سایر پایه‌های تحصیلی طراحی و اجرا گردد.
3- لازم است که آزمون‌های نتیجه‌محور صرفا محدود به آزمون‌های کتبی نیست بلکه در این نوع آزمون می‌توان از روش‌های متنوعی بهره گرفت.

توضیح همشهری:

1- همانطور که در متن خبر مورد اشاره آمده، خبر عینا به نقل از خبرگزاری ایسنا منتشر شده است که رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از تغییر شیوه ارزشیابی در مدارس خبر داده است.به گفته عبد‌الامیر عرفی نحوه ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در شورای‌عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است و یکی از ماموریت‌های مرکز سنجش آموزش‌ و پرورش براساس سند تحول آموزش و پرورش طراحی شیوه‌های ارزشیابی تحصیلی است.

2- پیش‌تر همشهری درباره شیوه نامناسب اطلاع‌رسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تذکر داده و نمونه‌هایی از این نوع اطلاع‌رسانی را منعکس کرده است. توضیحات آموزش و پرورش نشان می‌دهد آن تذکر همشهری درست بوده است زیرا وقتی مسئولی می‌خواهد درباره موضوعی اطلاع‌رسانی کند باید به آن اشراف کامل داشته باشد و از ارائه اطلاعات ناقص خودداری کند.

3- نکته مهم اینکه شیوه ارزشیابی تحصیلی دوره ابتدایی با هیاهوی بسیار و با تمسک به تحول بنیادین در آموزش و پرورش در دولت نهم (سال 88) از «کمی» به «توصیفی» تغییر کرد و اینکه باز هم به استناد به تحول بنیادین، از تغییر شیوه ارزشیابی دوره ابتدایی سخن می‌گویند!به هر روی باز هم بر تغییر شیوه نامناسب اطلاع‌رسانی درباره تحول بنیادین تاکید می‌کنیم و هنوز مشخص نیست طراحی شیوه‌های ارزشیابی برعهده مرکز سنجش آموزش و پرورش است یا شورای عالی آموزش و پرورش؟

کد خبر 157286
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز