همشهری‌آنلاین: سیاست کردها در خاورمیانه و تندباد حوادث دو کتابی است که اولی با ترجمه و دومی تدوین گفت‌وگوی عرفان قانعی فرد از سوی انتشارات علم به بازار کتاب عرضه شده است

تندباد حوادث؛خاطرات عیسی‌پژمان

سیاست کرد‌ها در خاورمیانهبه گزارش همشهری‌آنلاین «سیاست کردها در خاورمیانه» را دکتر نادر انتصار، استاد ایرانی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما نوشته است.

در فهرست این کتاب به موضوعاتی همچون: مقدمه ای تاریخی کردها، بررسی کردهای ایران، نشیب و فراز کردهای عراق، بررسی مسایل کردهای ترکیه، سیاست کردها در بافت منطقه‌ای و سرانجام بررسی امکان خودگردانی سیاسی و اداری کردهای عراق پرداخته شده است.

بخش انتهایی کتاب  به زبان انگلیسی است و شامل منابع و یادداشت‌هایی است که رابرت اولسن، مایکل گانتر، قانعی فرد (مترجم) و تشکر نویسنده از دانشگاه های هاروارد و آلاباما و ویسکانسین به خاطر کمک های گوناگون، است.

 کتاب مشهور این نویسنده تحت عنوان «ناسیونالیسم نژادی» در سال 1998 در لندن به زبان انگلیسی منتشر شد و مورد استقبال بسیاری از خوانندگان دانشگاهی این اثر تحقیقی قرار گرفت. سپس ترجمه همان کتاب به زبان کردی توسط عطا قره‌داغی و به زبان فارسی توسط عرفان قانعی فرد در سال 2004 منتشر شد.

نویسنده معتقد است که "ممکن است افرادی دیگر بدون اطلاع من بخش‌هایی از آن را به زبانی دیگر و یا کردی و فارسی برگردانده باشند اما به هر حال این 2 ترجمه مذکور مورد تایید من است". 
این کتاب در ترکیه و سوریه به هیچ وجه اجازه انتشار نیافت. اما ترجمه کردی و فارسی این اثر، مورد انتقاد گسترده کردهای عراق و ایران قرار گرفت زیرا  نویسنده در این اثر دانشگاهی علاوه بر بررسی زمینه‌های تاریخی و اشاره به جنبه‌های سیاسی و اجتماعی و حقوقی و گرایش‌های مناطق کردنشین، در کشورهای ترکیه و سوریه و عراق و ایران و نحوه تعامل آنها، پرداخته است و گاه آنان را به نقد کشیده است و در تحلیل خود خواننده را یاری می‌دهد که با توجه به منابع جدید و موجود و تحلیل‌های معتبر ، خود نیز در صورت علاقمندی به ادامه مطالعه آنان بپردازد. زیرا در رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌المللی گاه بررسی این موضوعات ، امری ضروری و قابل تامل است که بررسی علمی این قضایا همواره به طور مستمر در مراکز دانشگاهی دنبال می‌شود و هرساله تعداد زیادی تزها و پایان نامه های دانشگاه های مختلف به بررسی موضوع قومیت ها می پردازند.

در مقدمه کتاب، نویسنده « سیاست کردها در خاورمیانه » را ادامه کتاب تحقیقی خود - ناسیونالیسم قومی کردها - می‌داند و علت مبادرت نوشتن و ادامه تحقیقات خود را چنین ذکر می‌کند : " از بسیاری جهات شرایط کردها و نیروهای سیاسی ایجاد شده در دهه قبل به صورت قابل تاملی دستخوش تغییر شده‌اند مانند پایان جنگ سرد، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و سقوط صدام حسین که شاید هر کدام از این رخدادها، محاسبه قدرت سیاسی را در منطقه وارونه جلوه داد"

نویسنده این کتاب در ادامه اظهار می‌دارد که " دوران‌های تاریخی کردها روند رو به رشدی را به نسل جدید به ارمغان آورد و جنبش‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی فعلی، به نوعی نظام اجتماعی قدیمی و سنتی را به چالش کشیده است" .

وی در پایان این کتاب را پژوهشی درباره تغییرات 3 دهه اخیر می‌داند و مخاطبان اولیه خود را دانشگاهیان می‌داند اما آرزو دارد که خواندن آن کتاب موجب پیدایش گفتمان و نقدهایی در میان افکار عمومی شود، خصوصا افرادی که به بررسی و مطالعه مسایل ملی و قومیت‌ها در سیاست خاورمیانه علاقه دارند.

سیاست کرد‌ها در خاورمیانه:مولف:نادر انتصار:مترجم؛ عرفان قانعی ،انتشارات علم:چاپ اول 1390/قطع وزیری جلد سخت/قیمت:14500 تومان/440 صفحه

 تندباد حوادث ؛گفت و گو با عیسی پژمان

تندباد حوادث؛خاطرات عیسی‌پژمان

تندباد حوادث دیگر کتابی است که عرفان قانعی فرد در قالب گفت و گویی طولانی با عیسی‌ پژمان انجام داده است. قانعی‌فرد پیش از این دو جلد کتاب را که حاصل گفت وگوی او با جلال طالبانی، رئیس‌جمهور کرد‌تبار عراق است انجام از سوی انتشارات علم به بازار کتاب عرضه کرده بود.

  more  انتشار کتاب زندگی و خاطرات جلال طالبانی

پژمان فرزند عبدالله و متولد 1303سنندج ، جزو نخستین افسرانی است که با تاسیس ساواک به سرتیپ علوی‌کیا معرفی می‌شود و در اداره خارجی ساواک نزد سرهنگ دکتر مجتبی پاشایی وسپس در بخش کردستان فعالیت می‌کند و پس از مدتی به عنوان مسوول این بخش، منصوب شد.

در 1336 پس از انتقال به ساواک تا 1348، مسوولیت‌هایی - نمایندگی ساواک در عراق، معاون اداره بررسی اطلاعات خارجی، معاون وابسته نظامی در عراق- داشته و مدتی هم به عنوان استاد  در ساواک تدریس کرد. در 1348 از ساواک منفک و به شهربانی منتقل شد و مدتی ریاست اطلاعات شهربانی را برعهده داشت. بعدها به همکاری با حسن پاکروان - مشاور سیاسی شاه - دعوت می‌شود.
در این کتاب تاریخ شفاهی، عیسی پژمان ،،نماینده شاه و مامور ساواک در عراق، اطلاعات به کلی سری و محرمانه بخشی از سازمان ساواک ایران را در دهه های 1330-1350  بیان می‌کند.

کتاب تندباد حوادث در 5 فصل تنظیم شده است و به «عملیات سری ساواک در کردستان عراق و استفاده از کردهای بارزانی در جهت نیت شاه ، اسرار پشت پرده قرارداد الجزایر و نقش بارزانی ، چگونگی ترور تیمور بختیار درعراق ، خدمت یا خیانت فردوست، تلاش بختیار به کودتا علیه انقلاب اسلامی و وضع کردها بعد از انقلاب » می‌پردازد. این گفتگو به طور مستمر در پاریس، توسط عرفان قانعی فرد، محقق تاریخ معاصر انجام شده است.

 کتاب دارای 32 صفحه عکس‌های تاریخی است.

سرهنگ پژمان ،پیش از این نوشته‌هایی در این زمینه در خارج از ایران منتشر کرده اما در این گفتگوی بلند و چند بخشی  به طور منظم به روایت ناگفته‌های خود و تجربیات و دیده‌ها و شنیده‌هایش از تاریخ معاصر ایران پرداخته است.

تندباد حوادث؛گفت وگو با عیسی‌پژمان/ گفت‌وگو کننده:عرفان قانعی‌ فرد/ناشر:انتشارات علم؛ چاپ اول 1390/ قطع وزیری،جلد سخت،قیمت 19500 تومان/در 590 صفحه.

کد خبر 157112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز