همشهری‌آنلاین: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ترور دانشمندان مظلوم ما مشارکت مردم در انتخابات مجلس را افزایش می‌دهد تأکید کرد: مطالعه انتخابات‌های مجلس نشان می‌دهد که همواره بین ۵۰ تا ۶۵ درصد از صاحبان حق رأی در این انتخابات شرکت می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در تعداد کثیری حوزه انتخابیه برگزار می‌شود که در برخی از آنها رقابت‌ها بسیار نزدیک است، گفت: در برخی از این حوزه‌ها گاهی اختلاف کاندیداهای برنده و بازنده تنها چند صد رأی است که این مسئله حساسیت بالای انتخابات مجلس را نشان می‌دهد. : این در حالی است که در مواقعی مثل انتخابات ریاست جمهوری که فاصله رأی کاندیداها با یکدیگر زیاد است امکان رخداد تقلب مؤثر وجود ندارد.

مهمترین اظهارات توکلی در این گفتگو در جدول زیر آمده است:

1

  • انتخابات مجلس در تعداد کثیری حوزه انتخابیه برگزار می‌شود که در برخی از آنها رقابت‌ها بسیار نزدیک است و در برخی از این حوزه‌ها گاهی اختلاف کاندیداهای برنده و بازنده تنها چند صد رأی است که این مسئله حساسیت بالای انتخابات مجلس را نشان می‌دهد. این در حالی است که در مواقعی مثل انتخابات ریاست جمهوری که فاصله رأی کاندیداها با یکدیگر زیاد است امکان رخداد تقلب مؤثر وجود ندارد.

2

  • مطالعه تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که همواره پس از انتخابات حدود 10 حوزه، انتخاباتشان باطل می‌شود.

3

  • سلامت در انتخابات این است که نامزدها وعده دروغ به مردم ندهند و آنها را اغوا نکنند.

4

  • برای برگزاری یک انتخابات سالم همچنین کاندیداها نباید شعارهای بی‌اساس بدهند و یا با پشتیبانی ثروتمندان لااُبالی دست به تبلیغات پرخرج بزنند.

5

  • مسئولان اجرای انتخابات اعم از هیئت‌های اجرایی و نظّار شورای نگهبان در امانتداری رأی مردم باید تلاش کنند.

6

  • انتخابات سالم، انتخاباتی است که صداقت، راستی و امانتداری در نظّار، کاندیداها و مسئولان اجرایی آن متبلور باشد و البته نقش فرمانداران و کارکنان وزارت کشور بسیار حساس است و نباید طوری رفتار کنند که متهم به اعمال نفوذ از موضع قدرت شوند.

7

  • مطالعه انتخابات‌های مجلس نشان می‌دهد که همواره بین 50 تا 65 درصد از صاحبان حق رأی در این انتخابات شرکت می‌کنند.

8

  • در حوزه‌هایی مثل تهران میزان مشارکت همیشه پایین بوده و به ندرت اتفاق افتاده است که کاندیدایی با بیش از یک میلیون رأی انتخاب شود.

9

  • سرجمع میزان مشارکت مردم در انتخابات آتی تفاوت زیادی با دوره‌های قبلی نخواهد داشت.

منبع: فارس

کد خبر 157098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز