همشهری آنلاین: دادستانی آنکارا با پذیرش ادعانامه‌ای علیه عاملان کودتای نظامی سال 1980 ترکیه راه را برای محاکمه دو ژنرال کودتاگر که در قید حیات هستند، هموار کرد.

رهبران کودتای نظامی 1980 ترکیه محاکمه می شوند

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه، دادگاهی در آنکارا پیش از پایان مهلت 15 روزه بررسی ادعانامه دادستانی در زمینه محاکمه کودتاگران نظامی سال 1980 میلادی ترکیه با قبول این ادعانامه راه را برای محاکمه این دو نظامی عالیرتبه هموار کرد. 'کنعان اورن' رییس جمهور اسبق در کودتای نظامی 1980 رییس ستاد ارتش و ژنرال ' تحسین شاهین کایا' فرمانده وقت نیروهای هوایی ارتش ترکیه بود.

امکان محاکمه ژنرالهای عامل کودتای سال 1980 میلادی در ترکیه ، پس از تغییر برخی مواد قانون اساسی این کشور در دو سال قبل و لغو ماده مرتبط با مصونیت مادام العمر ژنرالهای عامل کودتا از قانون اساسی فراهم شده بود.

در دو سال گذشته بسیاری از نهادهای مدنی ترکیه شکایاتی در زمینه کودتای نظامی 1980 میلادی تقدیم دادگاه های ترکیه کرده و خواهان محاکمه دو ژنرال باقیمانده از چهار ژنرال عامل آن کودتا شده بودند.

در این ادعانامه علاوه بر انجام کودتای نظامی به برخی رخدادها و سوء قصدهای سیاسی در قبل از سال 1980 میلادی نیز اشاره شده است و نظامیان وقت متهم به دست داشتن در آن رخدادها و سوء قصدها شده اند.

در بخش دیگری از این ادعانامه آمده است: متعاقب کودتای نظامی 1980 میلادی در ترکیه بیش از 191 نفر بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده اند.

کنعان اورن رییس جمهوری اسبق ترکیه و عامل کودتای نظامی 1980 میلادی این کشور در حال حاضر 95 سال دارد و ژنرال بازنشسته  تحسین شاهین کایا نیز که در حال حاضر بیمار و بستری است 87 ساله است.

این دو ژنرال در ماههای گذشته تحت بازجویی قرار گرفته بودند.

کد خبر 156975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز