گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: تحول بنیادین در ورزش مدارس یعنی اجباری شدن یک رشته ورزشی در هر پایه دوره ابتدایی، ولی امکانات ورزشی در مدارس مهیا نیست و مربی آن رشته‌ها نیز در مدارس وجود ندارد.

مدرسه

البته طرح اجباری شدن رشته‌های ورزشی در دبستان‌ها پیش از تصویب سند تحول در آموزش و پرورش با هدف ایجاد تحول در ورزش مدارس شروع شده که بدون توجه به امکانات مدارس بود و توفیقی در پی نداشته است.چندی پیش بحث اجباری شدن ژیمناستیک در پایه چهارم دبستان مطرح‌شد که هنگام اجرا قائم مقام وزیر در امور تربیت بدنی اعلام کرد بنا به توصیه کارشناسان این رشته در پایه دوم اجباری می‌شود و طناورز(رشته ابتکاری قائم مقام وزیر) در پایه چهارم دبستان اجباری می‌شود.

البته تا مدت‌ها بین وزیر و قائم‌مقام وزیر در بیان اینکه چه رشته‌ای در پایه دوم و چهارم اجباری شود اختلاف نظر بود. اکنون که از سند تحول در آموزش و پرورش رونمایی‌شده، رئیس مرکز سلامت و تربیت بدنی آموزش‌ و پرورش از راه‌اندازی یک رشته ورزشی برای تمام پایه‌های ابتدایی از سال91 خبر داد.کیومرث هاشمی در این باره گفت: در بیانیه ارزش‌ها، اهداف و در بخش‌های مختلف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر توسعه ورزش مدارس و سلامت جسمانی دانش‌آموزان تاکید شده است.

وی افزود: معتقدیم برای نهادینه کردن فرهنگ ورزش در جامعه باید آموزش‌های آن را از سنین کودکی و دبستان آغاز کرد، پس تمام سیاست و رویکرد آموزش و پرورش در دوره ابتدایی متمرکز شده است.
به گفته هاشمی تخصصی کردن رشته شنا در پایه سوم ابتدایی، رشته ژیمناستیک برای دوم ابتدایی و رشته طناورز برای پایه چهارم از جمله اقدامات آموزش و پرورش در بحث توسعه ورزش تخصصی در مدارس بود.قائم مقام وزیر در امور تربیت بدنی از اضافه‌شدن 2رشته جدید به ورزش تخصصی ابتدایی‌ها از مهر آینده سخن گفته است.

کمبود امکانات در مدارس

به امکانات محدود ورزشی در مدارس در اجباری شدن رشته‌های ورزشی خاص در دوره ابتدایی توجهی نشده و همین طور مربی ورزش.حسین امیر‌حسینی، مربی بازنشسته ورزش مدارس در این باره به همشهری گفت: توجهی به ورزش در مدارس نمی‌شود و صرفا به اعلام اجباری شدن فلان رشته ورزشی در دوره ابتدایی می‌پردازند.پیشکسوت ورزش مدارس با اشاره به تراکم دانش‌آموزی در مدارس، به‌ویژه کلانشهرها تصریح کرد: فضای مدارس امکان ورزش به دانش‌آموزان نمی‌دهد، چند کلاس با هم ورزش دارند و حیاط مدرسه کوچک است.

امیر‌حسینی پرسشی از قائم‌مقام وزیر در امور تربیت بدنی مطرح کرد؛ «دانش‌آموزان پایه اول باید ورزش... انجام دهند، پایه دومی‌ها ژیمناستیک تمرین کنند، پایه چهارمی‌ها طناورز، پایه پنجمی‌ها و ششمی‌ها رشته...، با کدام امکانات، تجهیزات و مربی.»او افزود: تمرین ژیمناستیک نیاز به مربی این رشته دارد، آیا هنگام اجباری کردن این رشته به فکر مربی هم بوده‌اید؟ با کدام مربی، با کدام امکانات، اینها بد نیست اما به شرط مهیا شدن امکانات اولیه مانند فضای لازم، تجهیزات و مربی رشته مربوطه.

وعده‌های پوشالی

قائم‌مقام وزیر در امور تربیت بدنی هفته گذشته در گردهمایی روسای تربیت‌بدنی ادارات کل آموزش و پرورش کشور مدعی شد که پس از منصوب شدن حاجی‌بابایی در وزارت آموزش و پرورش، ورزش دانش‌آموزی از حاشیه خارج شده است.هاشمی گفت: کمبود نیروی انسانی درس تربیت‌بدنی از بزرگ‌ترین مشکل‌ها در ورزش دانش‌آموزی بود که با عنایت دکتر حاجی‌بابایی در جذب نیروی انسانی در این رشته این مشکل برطرف شد.وی افزود: ساعات درس تربیت‌بدنی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دانش‌آموزان فرصت فکر کردن به موضوع دیگری جز ورزش را نداشته باشند.

احیای ورزش روی کاغذ

آنچه مسلم است اینکه ورزش در مدارس حال و روز خوشی ندارد و به جای پشت میز نشستن و اجباری کردن رشته‌های ورزشی بدون کار کارشناسی که پس از چند ماه نیز تغییر می‌کند، ابتدا بایدچاره‌ای برای احیای ورزش در مدارس اندیشیده شود. تعریف و تمجید از وزیر دردی را درمان نمی‌کند.رشته‌هایی که اکنون در مدارس اجباری می‌شود مانند ژیمناستیک با توجه به وضعیت مدارس حالت فانتزی دارد، ابتدا بیمار باید احیا شود و سپس در اندیشه تقویت و گذران دوران نقاهت بود. البته فراموش نکنیم همچنان در اغلب مدارس کشور زنگ ورزش جایگاهی ندارد، یا به دروس دیگر اختصاص می‌یابد یا اینکه دانش‌آموزان به مطالعه می‌پردازند.

به هر روی راه برون رفت از وضعیت کنونی ورزش مدارس اجباری کردن رشته‌های ورزشی نیست، حیاط کوچک مدارس، نبود مربی خاص آن رشته، تراکم دانش‌آموزی، نبود تجهیزات و بی‌توجهی به زنگ ورزش با ایجاد پست قائم مقامی وزیر و رئیس مرکز سلامت و تربیت بدنی حل نمی‌شود که اگر چنین بود با وجود گذشت 2 سال باید تغییری در امر ورزش مدارس به‌وجود می‌آمد.آموزش و پرورش با سازمان تربیت بدنی تفاوت بسیاری دارد، در آموزش و پرورش اگر طرحی اشتباه اجرا شود میلیون‌ها دانش‌آموز که آینده‌سازان این کشور هستند آسیب می‌بینند. اولویت باید احیای ورزش مدارس باشد و قهرمان‌پروری و پرداختن به رشته های فانتزی در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

کد خبر 156858
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز