سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسن غفاری عکاسی مستند اجتماعی است که خارج از فضای شهرها عکاسی می‌کند و به تازگی مجموعه‌ای از آثارش را با موضوع "بره‌های ایرانی" آماده نمایش کرده است که این آثار از ۲۱ دی‌ماه در عکسخانه شهر روی دیوار می‌رود.

به گزارش فارس، غفاری درباره این مجموعه از آثارش توضیح داد: دلمشغولی و دغدغه من زندگی مردم در طبیعت است که هنوز گره این نوع زندگی با طبیعت گسسته نشده است و این آدم‌ها بیشتر در فضای روستاها و ایلات وعشایر کشور زندگی می‌کنند، در پروژه عکاسی "بره‌های ایرانی" به سراغ این نوع زندگی در ایلات و عشایر مناطق مختلف کشورمان رفته‌ام و با توجه به این که دام سرمایه اصلی این مردم است و معیشت آن‌ها بر اساس دام شکل می‌گیرد، نگاهی داشته‌ام به نقش و موقعیت دام در زندگی آن‌ها که علاوه بر اقتصاد زندگی خود در اقتصاد جامعه نیز تأثیرگذار است.

وی افزود: این عکس‌ها همه رنگی است و شامل چشم‌اندازهای زیبای طبیعت ایران،‌ استفاده از این حیوانات در مراسم‌های آیینی مثل قربانی کردن،‌معامله و خرید و فروش دام و تمامی مسائل و مصائبی است که در هنگام کوچ به همراه دام‌هایشان با آن رو به رو هستند.

غفاری پیش از این نیز به زندگی ایلات و عشایر توجه نشان داده است و پایان‌نامه دوره کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد او به موضوع زندگی ایلات و عشایر اختصاص داشته است که به نوعی تاریخچه عکاسی در این موضوع را بررسی کرده است.

او خود نیز پرورش یافته ایلات و عشایر منطقه بویراحمد است و یکی از دلایل علاقه‌مندی او به این موضوع نیز نشأت گرفته از این وابستگی است.

غفاری معتقد است که زندگی طبیعی مردم ایلات و عشایر در شرف تغییر است و این موضوع به دغدغه او در ثبت تصاویر ناب از این نوع زندگی طبیعی تبدیل شده است.

غفاری در این نمایشگاه که فردا ۲۱ دی‌ماه در عکسخانه شهر گشایش می‌یابد، ۵۰ قطعه عکس رنگی در ابعاد ۶۰×۴۰ و ۳۰×۲۰ سانتی‌متر به نمایش می‌گذارد.

در کاتالوگ این نمایشگاه به سه ویژگی بارز در عکس‌های حسن غفاری اشاره شده است:

۱. وجه غالب بسیاری از عکس‌های او به تصویر کشیدن سازگاری یا ناسازگاری میان فرهنگ و طبیعت است. این ویژگی بیانگر بینش جهان نگر اوست.

۲. وقتی انسان ایرانی سوژهٔ عکس‌های اوست، در مرز میان سنت و تجدد برخورد یا گفت‌و‌گوی این دو را به تصویر می‌کشد. بسیاری از عکس‌های او رویاروییِ آخرین بازماندگان سنت با نمادهای خواسته یا ناخواستهٔ تجدد را طرح می‌کنند. این ویژگی نگاه ملی نگر عکاس را برجسته می‌سازد.

۳. دل مشغولیِ عمدهٔ او ثبت و ماندگار کردن زاد و مُرد عشایر ایران است. این برجسته‌ترین ویژگی اوست به نحوی که می‌توان حسن غفاری را یکی از پرکار‌ترین عکاسان شبان رمه گی و ایلات و عشایر ایران دانست. نگاه منطقه‌ای و بومی در آثار او به خوبی آشکار است.

نمایشگاه "بره‌های ایرانی" کاری است در امتداد‌‌ همان نگاه با‌‌ همان ویژگی‌های سه گانه و صد البته از چشم اندازی دیگر با جذابیت‌های دیداریِ ویژهٔ خود.

حسن غفاری متولد ۱۳۴۸ بویراحمد است و تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری از آثارش برپا کرده و از جشنواره‌های مختلف جوایزی را دریافت کرده است.

او علاوه بر عکاسی به تدریس آن و داوری در جشنواره‌های مختلف عکاسی مشغول است.

ایل بویراحمد، یک نگاه از درون (۱۳۷۹)؛ پای خسته، صورت خندان (۱۳۸۳)؛ معیشت چند هزار ساله (۱۳۸۵)؛ زن و مرد عشایر دوش به دوش (۱۳۸۷) از جمله آثار این عکاس مستنداجتماعی است که با موضوع ایلات و عشایر به چاپ رسیده است.

نمایشگاه آثار حسن غفاری با موضوع "بره‌های ایرانی" تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.

کد خبر 156827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز