سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که کشورهای مجاور ایران، به سرعت و با علاقه‌مندی زیاد، برای تصاحب بزرگان ادبیات فارسی ایران در تلاشند، از مسئولان فرهنگی کشور، اقدام ویژه‌ای دیده نمی‌شود.

نام‌گذاری خیابان‌های شهر مزار شریف افغانستان با اسامی معناداری چون ابوعلی‌سینای بلخی و ناصرخسرو  قبادیانی بلخی که در هفته‌های گذشته صورت گرفت، یکی از این تلاش‌ها هستند.

اما مسئولان افغانستان که در شرایط فعلی به شدت نیازمند هویت‌بخشی به کشور در حال بازسازی‌شان هستند، به این امر اکتفا نکرده‌اند.

حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، کمیسیون 40نفره‌ای را برای برگزاری «سمینار بین‌المللی علمی- تحقیقاتی برای گرامیداشت شخصیت علمی و فرهنگی مولانا» تشکیل داده است، در حالی که با وجود نام‌گذاری سال جاری به نام مولانا، هیچ اقدام عملی قابل توجهی صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، بخش عربی شبکه بی‌بی‌سی نیز حدود یک ماه پیش، ابن سینا را دانشمند عرب معرفی کرده بود که تنها به چند واکنش رسانه‌ای معدود در ایران منجر شد؛ غلامرضا  اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «این گونه سخنان صددر صد باطل است و ما ایرانی‌ها باید در این موارد بسیار هوشیار باشیم.»

علاوه بر اعوانی، غلامحسین ابراهیمی دینانی نیز در واکنش به ابن‌سینای عرب گفت: «ابن سینا اهل بخارا، مرکز زبان فارسی بوده و زبان مادری‌اش نیز فارسی است، پس او به هیچ وجه نمی‌تواند عرب باشد.»

اما واکنش رسمی، جدی و پیگیرانه مقامات ایران، نه تنها ابن‌سینای عرب را جدی نگرفت، بلکه در طول 10 روز گذشته، ابن سینای افغانی را نیز نادیده گرفت.

عماد افروغ می‌گوید: «این که کشورهای دیگر، بزرگان مملکت ما را بزرگ بدارند، باعث خوشحالی است، اما باید به تحریف واکنش نشان داد.  آنها باید به طور جدی با واکنش جدی ما مواجه شوند و حتی کارشان به شکایت بینجامد.»

افروغ درباره توجه مسئولان کشور به بزرگان ایرانی و هویت فرهنگی کشور می‌گوید: «به اعتقاد من در این سال‌ها نسبت به این موضوع غفلت صورت گرفته  و به  عمد  هم بوده است. این غفلت به نام توجه دولت به اقتصاد و معیشت مردم صورت گرفته و در واقع، فضای کشور ما بیش از حد اقتصاد‌زده است.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه می‌دهد:‌«نمی‌گویم تاکنون به این مسایل  بی‌توجهی کامل شده است، ولی باید بیش از این‌ها باشد و حرکت‌هایی  که تاکنون صورت گرفته، قابل قبول نیست.»

افروغ با اشاره به پیگیری مجلس در زمینه برگزاری مراسم بزرگداشت مولانا، می‌گوید: «تا جایی که من می‌دانم کمیته‌ای در وزارت ارشاد تشکیل شده و جلساتی نیز دارند.»

این کمیته حاصل تذکر افروغ در صحن علنی مجلس به وزارت علوم است که بیش از پنج ماه پیش صورت گرفت. در آن ایام، تذکر افروغ با این مضمون که چرا در شرایطی که مصر،  افغانستان،  ترکیه و... در حال برگزاری مراسم مختلف برای بزرگداشت مولانا هستند، مسئولان ایران هیچ اقدامی نمی‌کنند؟

واکنش وزیر علوم و نماینده ایران در یونسکو را برانگیخت و سرانجام  کمیته‌ای برای اقدام در این زمینه تشکیل شد. حالا،  در شرایطی که تنها نزدیک به یک ماه به پایان سال  85 مانده است، افروغ پاسخ گفتن به این پرسش را که واقعاً  چه اقدام عملی تاکنون انجام شده است؟

وظیفه مسئولان وزارت ارشاد و علوم می‌داند.محمد حسین جعفریان شاعر می‌گوید: «در آینده خواهیم دید که اگر ما حرکتمان کند باشد، دیری نخواهد گذشت که به عنوان مثال افغان‌ها به عنوان یکی از همسایگان فارسی زبان ما نماینده شعر فارسی در دنیا شوند.»

کد خبر 15681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز