گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر حل بحران آلودگی هوا ورود جدی دستگاه قضا به مسئله آلودگی هوا را خواستار شدند.

آلودگی هوا

آنان اعلام کردند که رئیس قوه قضاییه و مدعی‌العموم برای شناسایی مقصران تشدید آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور وارد عمل شوند.دبیر کمیسیون اصل 90، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان، برخی اعضای کمیسیون عمران و تعدادی دیگر از نمایندگان خواستار پیگیری جدی بحران آلودگی هوا توسط نهادهای قضایی شدند. در این راستا سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستار ورود رئیس قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوای تهران شد.حسن تامینی با بیان اینکه باید کاری کنیم که دولت موظف باشد تا قوانین را اجرا کند گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس باید از رئیس قوه قضاییه بخواهد تا برای آلودگی هوای تهران و عدم‌اجرای قانون توسط نهادهای ذیربط فکر عاجلی بکند.

به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اگر دولت به قوانین پایبند بود و اعتبارات حمل‌ونقل عمومی از جمله متروی تهران را پرداخت می‌کرد، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود حل می‌شد.سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مقاومت برخی مسئولان وزارت بهداشت در عدم‌پذیرش افزایش آمار مرگ و میر در تهران همزمان با افزایش آلودگی هوا را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: درحالی‌که آمار فوت بیماران قلبی و ریوی بالا رفته این چه حرفی است که مسئولان در مورد عدم‌تاثیر آلودگی هوا بر مرگ و میر شهروندان تهرانی می‌زنند؟

مقصران چه کسانی هستند؟

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: مدعی‌العموم می‌تواند موضوع آلودگی هوای تهران را بررسی کرده و به‌عنوان حافظ منافع مردم به تقصیر مسببان اصلی این وضعیت رسیدگی کند. فاضل موسوی با تاکید بر اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس دولت را در عدم‌پرداخت اعتبارات متروی تهران مقصر شناخته و این پرونده در قوه قضاییه در دست بررسی است، افزود: در مورد آلودگی هوا، عدم‌توسعه حمل‌ونقل عمومی در بدتر شدن شرایط مؤثر بوده و این موضوع باید در مراجع قضایی رسیدگی شود. وی با اشاره به اینکه از نگاه کمیسیون اصل 90، دولت در مورد عدم‌پرداخت مطالبات متروی تهران مقصر شناخته شده و این پرونده در قوه قضاییه در دست بررسی قرار دارد، اظهار کرد: به هر حال تخلف دولت محرز شده و امیدواریم دولت در رفتارهای خود تغییر رویه بدهد.

موسوی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوای تهران با جان میلیون‌ها شهروند تهرانی در ارتباط است، تصریح کرد: مدعی‌العموم می‌تواند هر جا که به مردم خسارت وارد شده و به قانون تعرض شود، ورود پیدا کند. وی در مورد عدم‌پرداخت اعتبارات حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: به یقین در این مورد تخلف رخ داده و به واسطه عدم‌اجرای قانون در زمینه ورود خسارت به مردم پیگرد حقوقی و بعضا قضایی موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار تلاش بیشتر سازمان حفاظت محیط‌زیست برای رفع مشکل آلودگی هوا شد. بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: تردد خودروهای بی‌شمار در سطح شهر به‌خصوص خودروهای فرسوده و استفاده از سوخت‌های نامناسب به قدری چشمگیر است که بدون استفاده از دستگاه‌های سنجش آلودگی به راحتی می‌توان میزان این آلودگی را حس کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت توسعه وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه مترو افزود: چند سالی است که ترافیک بیداد می‌کند، بنابراین بهتر است به‌جای فرافکنی خود را به جای مردم بگذاریم و سعی کنیم که مشکلاتشان را به حداقل برسانم. یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اعلام اینکه دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به شهرداری تهران کمک نکرده است اظهار داشت: به‌رغم تلاش شهرداری برای افزایش وسایل نقلیه عمومی دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.

نصرالله کمالیان افزود: وجود وسایل نقلیه دودزا و کارخانه‌ها در شهر و حومه آن، استفاده نکردن از دستگاه‌های تصفیه هوا و تولید بی‌رویه وسایل نقلیه بی‌کیفیت از مهم‌ترین عوامل آلاینده هوا هستند. وی در این باره توضیح داد: وجود وسایل نقلیه دودزا که اغلب آنها از عمر مفیدشان گذشته و سوخت خودروهای غیراستاندارد مهم‌ترین منشا آلودگی هوا هستند.به گفته این نماینده مجلس افزایش وسایل نقلیه عمومی همانند مترو و اتوبوس یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید به آن توجه شود. وی معتقد است که شهرداری تهران در توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو خوب عمل کرده است اما کمک نکردن دولت به تعهدات خود در این زمینه به منزله کمک کردن به آلودگی هواست.

کد خبر 156729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز