گروه سیاسی: با نزدیک شدن به انتخابات هر مسئولی در هر مقام و از حوزه خود تذکرهایی نسبت به برخی تحرکات مرتبط، مطرح می‌کند، تذکراتی گاه از باب اینکه این انتخابات با چالش‌های امنیتی مواجه است که وزیر اطلاعات چندی پیش درباره آن صحبت کرده بود یا هشدارهایی از این‌دست که ریخت و پاش نامزدها بیداد می‌کند که آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان از آن سخن گفته بود.

مجلس

چنین تذکرات و هشدارها اگر چه از ماه‌ها پیش و با محور پول‌های کلانی که جریانی خاص برای تصاحب کرسی‌های مجلس هزینه می‌کند، ذکر شده بود اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تذکری از جنس دیگر داد، تذکری که نشان می‌داد در آستانه انتخابات نگرانی‌هایی درباره برخی تغییرات در سطح مدیران وجود دارد، موضوعی که شاید می‌توان آن را در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرده جست‌وجو کرد.

این خبرگزاری نوشته است جریان انحرافی فشار خود را برای برکناری صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور و جایگزین کردن احمد‌زاده کرمانی تشدید کرد. ‌روح‌الله احمدزاده کرمانی که ‌‌ریاست مرکز مطالعات و پایش راهبردی آموزش وزارت کشور و استانداری فارس را در کارنامه خود دارد اخیرا از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استعفا کرده است که برخی صاحب‌نظران می‌گویند که این استعفا ‌یک اقدام از پیش طراحی شده برای ‌اجرای سناریوی حلقه انحرافی در تصاحب ستاد انتخابات وزارت کشور است.

‌شاید روی صحبت علی لاریجانی مستقیما با چنین گمانه‌ای که ذکر آن رفت نباشد اما یکشنبه او نسبت به تغییرات مدیریتی در آستانه انتخابات هشدار داد و گفت: قبلا هم با دولت صحبت شده بود که در آستانه انتخابات از اقدامات و تغییراتی که سوء تفاهم ایجاد می‌کند و مناقشاتی در کشور ایجاد می‌کند پرهیز کند و این به‌نظر کار معقولی است البته دوستان هم قبول داشتند، مخصوصا درباره تغییر فرمانداران، بخشداران و کسانی که مسئولیت اجرایی در انتخابات دارند زیرا این تغییرات همیشه می‌تواند تزلزل ایجاد کند. این تنها هشداری نبود که امروز از دل مجلس نسبت به انتخابات پیش‌رو برخاست. از میان نطق‌های نمایندگان، 3 نطق، تنه به پول‌هایی می‌زد که برخی نامزدها در شهرستان‌ها هزینه می‌کنند.

پرهیز از تهدید و غیبت

سیدمصطفی ذوالقدر یکی از این نمایندگان بود که در نطقش با بیان اینکه نباید به مرفهین بی‌درد و متکبرین رای داد اظهار داشت، خطاب به مسئولان برگزاری انتخابات گفت کاری کنید که فضای انتخاباتی سالم فراهم شود نه اینکه با تهدید و غیبت و با تکیه بر اشخاص پولدار و درآمدهای نامشروع، برخی مخارج انتخابات را پرداخت کنند. محمدعلی پرتویی نماینده سردشت نیز در نطق خود از اظهارات تفرقه برانگیز که خلاف منافع ملی است، در آستانه انتخابات مجلس انتقاد کرد و با ذکر مصادیقی خواستار بررسی موضوع مشکوک مالی در حوالی منطقه کردنشین حوزه انتخابیه‌اش شد. احمد ناطق نوری دیگر نماینده‌ای بود که نطقش را به تلاش جریانی خاص برای نفوذ در مجلس معطوف کرد و با بیان اینکه جریان انحرافی تلاش می‌کند با تقبیح جریانات سیاسی وفادار و معتقد به نظام و ولایت، به هتک حرمت و تخریب افراد بپردازد، افزود: این جریان با بهره‌گیری از نفوذ سیاسی و بهره‌برداری از منافذ اقتصادی می‌خواهد همه نظام را در اختیار بگیرد.

هزینه‌های سنگین مالی

در کنار تمام این تذکرها محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نیز گفته است متأسفانه در هر دوره مجلس مشاهده می‌کنیم که بعضی از نمایندگان با تکیه به هزینه‌های مالی سنگین وارد قوه مقننه می‌شوند؛ این به صلاح نظام نیست، باید کمک کنیم تا جلوی این امور گرفته شود. البته شورای نگهبان در این دوره اعلام کرده است که با هزینه‌های غیرمعمول برخورد خواهد کرد.

اشاره رئیس جامعه اسلامی مهندسین به صحبت‌های اخیر آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است که اخیرا گفته بود ریخت و پاش‌های انتخاباتی از دید این شورا که وظیفه بررسی صلاحیت نامزدها را دارد پنهان نخواهد ماند.

آیت‌الله جنتی با تاکید بر اهمیت روشنگری در برابر تحرکات عوامل دشمن گفته بود هدف‌ آنان فرستادن چند نماینده به مجلس نیست بلکه ‌همانند القاعده می‌خواهند آرامش انتخابات را به‌هم بزنند و سخت ایستاده‌اند که برای مردم مشکل‌آفرینی کنند. باهنر که در میزگرد همایش هیات‌های داوری و اجرایی جبهه متحد صحبت می‌کرد هشدار داد که تخریب‌ها علیه جبهه متحد اصولگرایان زیاد شد‌ه‌است. وی گفت: متأسفانه لبه تیز هجمه بیشتر از آنکه متوجه فتنه و انحراف باشد متوجه جبهه متحد اصولگرایان است و نقد زیاد آب را به آسیاب فتنه می‌ریزد.

کد خبر 156611
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز