گروه ادب و هنر: مثل هر سال وقتی به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، بازار جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی ریز و درشت هر روز داغ‌تر می‌شود و حالا در فاصله 2/5 ماه مانده به پایان سال، دست‌کم 7-6 جایزه قدیمی و جدید، کارهای پایانی‌شان را انجام می‌دهند.

جایزه ادبی

در این بین، فعالیت‌های بنیاد ادبیات داستانی یکی از جذاب‌ترین ماجراهاست، این بنیاد همین چند وقت پیش بعد از حدود 2 سال، از کما خارج شد و حالا با مدیرعاملی محمد حسنی، قصد دارد نخستین همایش داستان کوتاه را برگزار کند. محمد حسنی، کامران پارسی‌نژاد را به‌عنوان دبیر اجرایی این همایش معرفی کرده است و همین دیروز هم به حسین فتاحی حکم داد تا یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد ادبیات داستانی را اداره کند: بزرگداشت محمود حکیمی.

قرار است 26 دی برگزارکنندگان همایش در حضور خبرنگاران برنامه‌های‌شان را ریزتر اعلام کنند تا از این طریق، از کما در آمدن بنیاد ادبیات داستانی را نیز جشن بگیرند. (حتماً یادتان هست، ماجراهای بودن یا نبودن بنیاد ادبیات داستانی، همان سریالی است که بستر دعواهای بی‌پرده و رک و راست 2 معاون فرهنگی جدید و قدیم شد. بهمن دری و محسن پرویز سر همین موضوع دعوای‌شان آغاز شد و البته هنوز هم به شکل‌های مختلف و سر موضوعات مختلف ادامه دارد.) به گفته پارسی‌نژاد نخستین همایش «داستان کوتاه» روز سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود. در این همایش علاوه بر سخنرانی و میزگرد که عنصر اصلی همایش‌های ادبی است، موسیقی-داستان، رونمایی کتاب و تجلیل از چند داستان کوتاه‌نویس هم انجام خواهد گرفت. ضمن اینکه ظاهرا برگزارکنندگان قصد دارند با ارائه مقاله، «نقشه‌راهی برای آینده داستان کوتاه» نیز ترسیم کنند. دبیری علمی این جشنواره را حمیدرضا شاه‌آبادی عهده‌دار است.

اما قرار است کمی بعد از این همایش، در اسفند امسال نیز برای محمود حکیمی بزرگداشتی برپا شود. هرچند که این همه آنچه محمد حسنی برایش دورخیز کرده، نیست. حسنی به فارس گفته است «سال آینده چند بزرگداشت و همایش دیگر نیز از سوی بنیاد ادبیات داستانی برگزار خواهد شد.»

جایزه قلم زرین

در کنار این همایش و فعالیت‌های بنیاد ادبیات داستانی، انجمن قلم به‌عنوان یکی دیگر از نهادهای همسو با دولت نیز جلسه هماهنگی داوری نهمین دوره «جایزه قلم زرین» را در هفته جاری برگزار می‌کند. رضا رسولی، دبیر نهمین دوره جایزه قلم زرین دیروز گفت: نهمین دوره از مراسم اهدای جایزه همزمان با روز قلم در چهاردهم تیرماه سال 1391 برگزار می‌شود. پس از مشخص شدن داوران و سرداوران این جلسه با حضور داوران، نماینده هیأت‌مدیره، سرداوران و بنده پیرامون روند اجرایی، فرم‌های داوری و نحوه ارزیابی آثار تشکیل خواهد شد. این دوره از جشنواره در 3 گروه داستان، پژوهش و نقد ادبی و شعر معرفی شدند. در بخش داستان، احمد شاکری، سمیرا اصلان‌پور و وجیهه علی اکبر سامانی با سرداوری شاکری به بررسی آثار خواهند پرداخت؛ در بخش پژوهش و نقد ادبی نیز صابر امامی، محسن پرویز و محمدرضا سرشار با سرداوری محسن پرویز به داوری خواهند پرداخت. عباسعلی براتی‌‌پور و حسین اسرافیلی نیز در بخش شعر با سرداوری براتی‌پور در این دوره فعالیت خواهند کرد.

جشنواره شعر فجر

جشنواره شعر فجر و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هم به‌عنوان 2‌جایزه و جشنواره مهم در حوزه ادبیات، این روزها آخرین مراحل کارشان را انجام می‌دهند. دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر دیروز گفت: از آنجا که 25 دی ماه آخرین مهلت ارسال آثار است، در حال حاضر شاهد افزایش سرعت در دریافت آثار هستیم. پرویز بیگی حبیب‌آبادی با تاکید بر اینکه مهلت تعیین شده برای ارائه و ارسال آثار تمدید نخواهد شد، درباره بخش پژوهش که امسال برای نخستین بار به این جشنواره اضافه شده است نیز گفت: تنها آثار پژوهشی که به‌صورت کتاب در حوزه شعر در بازه زمانی اول فروردین 1385 تا پایان اسفند 1389 منتشر شده‌اند، امکان شرکت در جشنواره را دارند؛ بنابراین صاحبان اثر باید این موضوع را رعایت کنند. بیگی حبیب‌آبادی با تاکید بر اینکه جشنواره شعر فجر گسست و فاصله به‌وجود آمده میان شعر جوان و نسل گذشته را جبران می‌کند، درباره وضعیت داوری آثار گفت: تاکنون داوران جشنواره شعر فجر در سال‌جاری تعیین نشده‌اند و همچنان در حال رایزنی هستیم.

جایزه‌های خصوصی

در کنار جشنواره‌ها و جایزه‌های ریز و درشتی که معاونت فرهنگی و دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی برگزار می‌کنند، البته جایزه‌های خصوصی هم کژدارومریز کارشان را انجام می‌دهند. از بین این جایزه‌ها، امسال از جایزه «منتقدان» و «نویسندگان مطبوعات» هنوز هیچ خبری نیست و شنیده‌ها حاکی است که این دو برنامه برگزار نخواهد شد. همینطور جایزه «مهرگان ادب» و جایزه «روزی روزگاری» به‌طور کامل تعطیل شده است. اما جایزه بنیاد گلشیری و جایزه واو نامزدهای‌شان را معرفی کرده‌اند و آنها نیز کارهای پایانی خود را انجام می‌دهند. همین طور جایزه تازه‌تاسیس هفت اقلیم که دور دوم داوری‌اش را انجام می‌دهد. دبیر این جایزه که سال گذشته به داستان کوتاه و امسال به کتاب‌های منتشرشده اختصاص دارد، دیروز به مهر گفت: دومین مرحله داوری آثار، با پایان دی‌ماه به اتمام خواهد رسید که با تغییراتی همراه بود. در این مرحله از داوری، برای ایجاد تنوع و دخالت دادن نظرهای متنوع در روند داوری، 2 داور به هیأت داوران جایزه اضافه شدند. منیرالدین بیروتی و احمد بیگدلی داورانی هستند که به تیم داوری اضافه شدند. وی افزود: بعد از پایان یافتن مرحله اول داوری، 32 اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند که شامل 15 رمان و 17 مجموعه داستان بودند. این تعداد اثر میان 4 گروه 5 نفره داوری تقسیم شدند و هرگروه 8 اثر را مورد ارزیابی قرار داد. قرار است هر گروه در پایان یک مجموعه داستان و یک رمان برگزیده‌اش را معرفی کند.

کد خبر 156503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز