همشهری‌آنلاین به رغم ادعاهای مطرح شده مبنی بر توقف تولید و استفاده از آزبست در کشور، آزمایش اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان دهنده آمار تکان دهنده‌ای از وجود این ماده خطرناک در لنت‌های ترمز مورد استفاده است.

لنت ترمز

به گزارش تهران‌سما به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این ارتباط اعلام کرد: به منظور تعیین میزان آزبست مصرفی در لنت‌های ترمز موجود در بازار، این شرکت با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه تهران در دو ماه اخیر انواع لنت‌های ترمز را مورد آزمایش قرار داد.

دکتر یوسف رشیدی افزود: در این آزمایش میزان آزبست 11 نوع لنت ترمز شامل 6 نوع لنت داخلی و 5 نوع لنت خارجی مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج همه آزمایش‌ها مثبت بوده است.

وی با تاکید بر این که تمام لنت های مورد آزمایش 5 تا 30 درصد دارای آزبست می‌باشند، گفت: متاسفانه باید اعلام کنیم خودروها با هر بار ترمز کردن مقدار زیادی از این ماده سمی را وارد حلق شهروندان کرده و سلامتی آنها را با خطر جدی مواجه می کنند.

  • مردم به خاطر منافع عده ای خاص در معرض خطراند

از سوی دیگر مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست نیز عنوان کرد: در حالی به خاطر منافع عده‌ای خاص، مردم تهران در معرض خطر آزبست قرار دارند که در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از این ماده کشنده را به نزدیک صفر کاهش داده‌اند.

more  خطر آزبست در تهران جدی است

وحید نوروزی با اشاره به این که محصولات سیمانی مانند لوله و ورق منبع اصلی آزبست محسوب می شوند، اظهار کرد: علاوه بر این، لنت های ترمز و کلاچ از دیگر منابع تولید آزبست هستند که زیان های وحشتناکی بر سلامت شهروندان بر جای می گذارند.

وی با بیان این که میزان آزبستی که برای آمریکا و اروپا ارائه شده پنج صد هزارم فیبر بر میلی لیتر است، تصریح کرد: در تهران این میزان به طور متوسط سه هزارم فیبر بر میلی لیتر است و به عبارتی آزبست هوای تهران 60 برابر شهرهای آمریکا و اروپاست.

  • راه مقابله با آزبست حذف کامل آن است

نوروزی بهترین راه مقابله با خطر آزبست را حذف کامل این ماده سمی دانست و اضافه کرد: در حالی که 4 سال از مهلت قانونی حذف تولید محصولات حاوی آزبست می گذرد، اما شهروندان همچنان مجبورند تا الیاف سرطانزای آزبست را استشمام کنند.

 آلوده ترین نقاط آلوده به آزبست سرطانزا در پایتختmore

وی با استناد به مصوبه شورای عالی محیط زیست که در آن حذف تدریجی تمام محصولاتی که در تولید آنها آزبست استفاده
می شده تا سال 86 مورد تاکید قرار گرفته، افزود: به رغم گذشت 4 سال از این مهلت، هنوز از این ماده خطرناک استفاده می‌شود.

نوروزی با تاکید بر این متاسفانه که حرمت مصوبات قانونی حتی از سوی تصویب کنندگان این مصوبات هم شکسته می‌شود، گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها این موضوع را به عنوان یکی از مهم ترین مطالبات شهروندان به عنوان مخاطبان خود در اولویت قرار دهند.

  • رانندگان و ماموران پلیس بیشتر در معرض خطراند

از سوی دیگر معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد: الیاف پنبه کوهی یا آزبست می تواند به ذرات بسیار ریز نامرئی با قطر کمتر از نیم میکرون تبدیل شده و هنگام تنفس به اعماق شش‌ها نفوذ کرده و برای همیشه همان جا باقی بماند.

more

 آزبست نفس می‌گیرد

شهرام جباری زادگان با تاکید بر این که رانندگان حمل و نقل عمومی و ماموران راهنمایی و رانندگی بیشتر در معرض خطر آزبست قرار دارند، افزود: ذرات آزبست با گذشت زمان می تواند سبب ابتلا به سرطانهای ریه و حنجره و در نهایت منجر به مرگ فرد شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند خودروهایی که لنت ترمز و کلاچ آنها حاوی آزبست است به آسانی و با سرعت از کنار عابران پیاده عبور می کنند اما لطمه آن ها به جان و سلامت شهروندان موضوعی نیست که به سادگی سهولت بتوان از کنار آن عبور کرد.

کد خبر 156206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز