همشهری‌آنلاین: کتاب تاریخ فرانسه از آغاز تا رنسانس نوشته دانیل ریویر با برگردان فارسی شهناز اسلامی و نظارت و ویرایش دکتر محمدجواد محمدی از سوی انتشارات روزنامه‌اطلاعات به بازار کتاب عرضه شده است.

تاریخ فرانسه از آغاز تا رنسانس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نوشته دانیل ریویر، هدف این اثر منسجم، ارائه ترکیبی از چندین دیدگاه در خصوص تاریخ فرانسه است. گرچه خواننده در این کتاب به توضیحات و نکات برجسته و حساسی در خصوص جنگ صد‌ساله،پادشاهی لویی چهاردهم،هنر کلاسیک،انقلاب فرانسه،جمهوری پنجم و غیره برمی‌خورد، به همان نسبت با اشاراتی به بی‌ثباتی قیمت‌ها، نوسانات اقتصادی،تغییرات آب و هوا،پیدایش گاوها گاو‌آهن، شیوع طاعون،ازدیاد وهجوم گرگ‌ها و همچنین بیم‌های جمعی و اعتقادات پیشینیان روبرو می‌شود
بر کتاب «تاریخ فرانسه از آغاز تا رنسانس» دکتر محمدجواد محمدی ، مقدمه‌ای تحلیلی نوشته است که خواندن آن به خواننده در درک بهتر و مفید‌تر کتاب مدد می‌رساند.

کتاب از شش فصل تشکیل شده است.

فصل اول به پایان عهد باستان می‌پردازد، در بخش دوم فرانسه قرون وسطی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. فصل سوم دوران بیداری یا قرون یازدهم و دوازدهم و فصل چهارم به شکوفایی سلطنت کاپسین‌ها اختصاص دارد. در فصل پنجم قرون 14و 15 با عنوان مصائب سهمگین مورد تحیل و ارزیابی قرار گرفته است و در فصل ششم با عنوان دورانی تازه دوره 75 ساله نیمه دوم قرن 15 و 15 سال ابتدایی قرن شانزده مورد بررسی قرار گرفته است.

خواننده در این کتاب و لابلای آن از شارل مارتل و نبرد او در پواتیه علیه عبدالرحمن غافقی گرفته تا شارلمانی و ظهور«رنسانس کارولنژی»، از اوربن دوم و بر‌افروخته شدن‌ آتش جنگ‌های صلیبی در کلرمون فرانسه تا گسترش«امپراتوری کلونی»، ازکشتار آلبیژوا و منسگورتا «سوء قصد آناگنی» علیه بونیفاس هشتم و بالاخره از جنگ‌های صدساله باانگلستان تا «انشقاق کبیر غربی»، در هر یک از این مقاطع مهم، فرازهایی از تاریخ پرتلاطم این کشور را می‌خواند.

نثر روان،انسجام ستودنی و نظم روشمند و‌ آموزشی از ویژگی‌های این اثر به شمار می‌رود.
اختصاص فهرست راهنما به همراه واژه‌نامه‌ای کاربردی و عکس‌هایی که با شماره در متن کتاب می‌توان به آنها مراجعه کرد از جمله ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود.

تاریخ فرانسه از آغاز تا رنسانس: نوشته دانیل ریویر، مترجم: شهناز سلامی، نظارت و ویرایش دکتر محمدجواد محمدی/ انتشارات روزنامه اطلاعات؛چاپ اول 1390/ قطع وزیری، جلد نرم، قیمت:4500 تومان،292 صفحه

کد خبر 156138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز