گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: تب «طرح» در آموزش و پرورش به‌شدت بالا رفته و هر مسئولی با استناد به سند تحول بنیادین از طرحی جدید سخن می‌گوید.

مدرسه

وزیر آموزش و پرورش بارها اعلام کرده که70 طرح در آموزش و پرورش همزمان اجرا می‌شود؛طرح‌هایی که نتیجه آن آشفتگی مدارس و نگرانی خانواده‌هاست. البته آن طور که از سخنان مسئولان این دستگاه استنباط می‌شود تعداد طرح‌ها بیش از 70 است.تغییر کتاب‌های درسی، تغییر نظام‌آموزشی، تغییر شیوه ارزشیابی، ایجاد مجتمع‌های آموزشی، یک‌نوبته شدن دستوری مدارس، تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، اجباری شدن رشته‌های ورزشی بدون توجه به امکانات مدارس، نمونه‌ای از این طرح‌هاست که هنوز هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

جایگاه ویژه دوره ابتدایی

دوره ابتدایی جایگاه ویژه‌ای در نظام تعلیم و تربیت دارد و این نکته‌ای است که وزیر آموزش و پرورش و معاونانش نیز بر آن تاکید دارند، به همین علت بیشترین تغییرات در این دوره انجام می‌شود و هر روز طرح جدیدی برای دانش‌آموزان دبستانی ارائه می‌شود.شیوه ارزشیابی تحصیلی دوره ابتدایی با هیاهوی بسیار در دولت نهم(سال 88) از «کمی» به «توصیفی» تغییر کرد.

همان سال مدیرکل آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و ابتدایی اعلام کرد: دوره ابتدایی، دوره آموزشی نیست بلکه دوره تربیتی است که رفتارها، عادات و مهارت‌های اجتماعی بچه‌ها را بنیانگذاری می‌کند.به گفته علیرضا رحیمی بنا بر این نمی‌توان فعالیت‌های تربیتی را با شاخص‌های کمی اندازه‌گیری کرد، همچنین ابتدایی، دوره‌ای حساس و پیچیده است که ابزارهای حساس خود را می‌طلبد و ارزشیابی کمی دانش‌آموزان را به حافظه محوری و گرایش به امتحانات پایانی سوق می‌دهد.

پیش از او معاون دفتر آموزش و خلاقیت پیش دبستانی و ابتدایی، هدف اصلی این تغییر شیوه را چنین اعلام کرد: «بهبود شرایط یادگیری دانش‌آموزان با از بین بردن اضطراب‌های نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخوردهای عددی.»

به گفته مرتضی شکوهی، «نظام نمره‌محوری» فعلی دانش‌آموزان را با اضطراب و نگرانی روبه‌رو می‌کند و تهدید‌کننده محیط مدرسه به لحاظ روانی و عاطفی است و دانش‌آموزان را به رقابتی نابرابر و ناسالم می‌کشاند و هدف، گرفتن نمره بالاتر است.

توصیفی - ترکیبی، شیوه جدید

آن طور که از سخنان رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش که در دوره وزارت حاجی‌بابایی ایجاد شده باز‌هم قرار است شیوه ارزشیابی تنها پس از 2 سال تغییر کند.به گفته عبد‌الامیر عرفی نحوه ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در شورای‌عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است.

وی اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های مرکز سنجش آموزش‌ و پرورش براساس سند تحول آموزش و پرورش طراحی شیوه‌های ارزشیابی تحصیلی است.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش به ایسنا گفت: بر این اساس در بررسی‌های اولیه پیشنهاد شده تا ارزشیابی در دوره ابتدایی به‌صورت توصیفی باشد و زمانی که دانش‌آموزان تغییر پایه می‌دهند باید در آزمون‌های نتیجه‌محور که به‌صورت کتبی برگزار می‌شود شرکت کنند.وی افزود: در این پیشنهاد عنوان شده ارزشیابی تحصیلی در دوره راهنمایی به‌صورت توصیفی ـ ترکیبی باشد و زمانی که این دانش‌آموزان از پایه‌ای به پایه دیگر می‌روند این ارزشیابی‌های ترکیبی برای آنها لحاظ شود.

شیوه ارزشیابی توصیفی

در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش‌آموز از عبارت‌های کیفی « تلاش خوبی داشته‌ای»، «با تلاش به موفقیت رسیده‌ای»، «برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی»، «با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می‌شود» و... استفاده می‌شود.البته در کارنامه دانش‌آموزان عناوینی مانند «بسیار خوب»، «خوب»، «نیازمند تلاش» درج می‌شود.

دوره راهنمایی

چند روز پیش نیز معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اجرای «ارزشیابی تلفیقی» در دوره راهنمایی و متوسطه در ساختار جدید خبر داد.ابراهیم سحر‌خیز در باره شیوه‌های ارزشیابی دانش‌آموزان در ساختار جدید نظام آموزشی گفت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای گذر از یک دوره تحصیلی به دوره دیگر «ارزشیابی نتیجه‌محور» و برای گذر از یک پایه تحصیلی به پایه دیگر «ارزشیابی فرایند‌ محور» اجرا می‌شود.و

ی افزود: در دوره راهنمایی و متوسطه، شیوه ارزشیابی به‌صورت «تلفیقی» خواهد بود که شامل ارزشیابی نتیجه‌محور و فرایندمحور می‌شود.معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره تفاوت ارزشیابی‌های فرایند محور و نتیجه‌محور با ارزشیابی‌های توصیفی و کمی گفت: ارزشیابی تلفیقی یعنی ترکیبی از ارزشیابی‌های کمی و کیفی (توصیفی)؛ ارزشیابی فرایندمحور نیز بیشتر ناظر بر ارزشیابی کیفی است.

کد خبر 155959
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز