گروه بورس: پذیره‌نویسی بورس با اعتراض‌های شدید مردمی و حرف و حدیث‌های بسیار به پایان رسید.

بورس

خبرگزاری‌های فارس و مهر که این موضوع را با شدت بیشتری دنبال می‌کنند، گزارش دادند: قریب به اتفاق کسانی که شاهد فروش 42‌میلیون و 306‌هزار سهم بودند، خواهان ابطال آن و پذیره‌نویسی مجدد آن البته با روشی شفاف و منظم هستند. در این میان فارس نوشت: بسیاری از مردم و حتی تعداد اندک کسانی که موفق به خرید سهام شده‌اند معتقدند به‌رغم حضور نمایندگان سازمان بورس در 46 شعبه، تخلف‌های آشکاری صورت گرفته و حداقل انصاف و حقوق رعایت نشده است. این خبرگزاری در ادامه تأکید کرده است: در پی دست خالی برگشتن مردم از صف‌های پذیره‌نویسی بورس انرژی آن هم پس از ساعت‌ها انتظار در سرمای زمستان، به‌نظر می‌رسد حل این مشکل نیازمند تدبیری فراتر از ابطال پذیره‌نویسی است. روز دوشنبه به جز 3- 2نفر اول اغلب صف‌های تشکیل شده در مقابل شعب منتخب بانک ملی چیزی نصیب سایرین نشد و طبیعی است چنین وضعیتی گمانه‌زنی متفاوتی را در اذهان مردم شکل دهد.

در ادامه آمده است: وضع به‌وجود آمده گمانه‌زنی‌های مختلفی حول این ماجرا و اینکه چه بر سر 42‌میلیون سهم بورس انرژی آمده را شکل داده است، از جمله اینکه این سهم از طریق یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بانک‌های کشور عرضه شد. بانکی که دارای ۳‌هزار کارمند بوده و آنها هم مانند هر کس دیگری مجاز و محق به مشارکت در خرید این سهم بوده‌اند. با این تفاوت که امکان و دسترسی آنان برای بهره‌گیری از موقعیت پیش آمده برابر با سایر کسانی که بعضا برای ربودن گوی سبقت از دیگران عزم‌شان را جزم و یک شب تا صبح زمستان را پشت درهای بانک انتظار کشیدند، نبوده است. فارس نوشته است: طبیعی است وقتی افراد یک سیستم به امکانات استفاده از یک موقعیت دسترسی داشته و این امکان را هم داشته باشند که بدون زحمت برای خود و خویشاوندانشان از آن بهره‌برداری کنند از ۵۳۰۰ سهمیه 7‌هزار و 500 عددی سهام چیز دیگری برای سایرین باقی نماند، بنابراین لازم است سازمان بورس در بررسی که پیچیدگی زیادی هم نخواهد داشت اقدام به شناسایی افرادی که موفق به پذیره‌نویسی سهام بانک ملی شده‌اند و همچنین وابستگی خویشاوندی آنها کرده و نتیجه را اعلام کند.

اعلام نتایج ؛ 15‌روز دیگر

همزمان با این اعتراض‌ها، عضو هیأت مدیره سازمان بورس گفت: براساس قانون، در 15 روز نتایج پذیره‌نویسی بورس انرژی به این سازمان اعلام می‌شود.به گزارش مهر، او در پاسخ به این پرسش که آیا اقدام بانک ملی در خریداری سهام بورس انرژی به نیابت از کارکنان قانونی بوده است؟ گفت: نباید روی این موضوع زود قضاوت کرد. البته اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد، برخورد خواهد شد اما تا آنجا که اطلاع دارم مشکل خاصی در شعب ایجاد نشده است.

نقل و انتقال فیش بورس انرژی غیرقانونی است

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس، نقل و انتقال فیش‌های واریزی این پذیره‌نویسی پر حرف و حدیث را غیرقانونی اعلام کرد. او ادامه داد: هر چند قاعدتا صاحب فیش مالک سهام خریداری شده است اما تا زمانی که شرکت بورس انرژی تأسیس نشده و سهامی منتشر نشود فیش‌ها قابل نقل و انتقال نیست. او درباره اعتراض‌های مردمی گفت: حرف اصلی مردم این است که عمده سهام بورس انرژی توسط کارمندان بانک ملی خریده شده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تخلف کارمندان بانک ملی در این پذیره‌‌نویسی وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: در بخشی از این مسائل، بازرسی بانک ملی ایران می‌تواند کمک کند تا مشخص شود کدام بانک یا کارمند تخلف کرده است؟ چرا که واقعیت این است که پذیره‌نویسی در سیستم بانکی آسیب‌پذیری زیادی دارد و رعایت نوبت و چگونگی نوبت‌دهی در آن سخت است. به همین منظور از قبل تمهیداتی برای هماهنگی بازرسی بانک ملی کرده بودیم ولی شاید همه بانک‌ها به نگاه دیگری در پذیره‌نویسی‌ها نیاز دارند.

کد خبر 155954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز