گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه همشهری درخصوص گزارش انتشار یافته در روزنامه همشهری در تاریخ 12/10/1390 با تیتر اظهارات متفاوت درباره سلامت مرغ و شیر اعلام کرد: وزارت بهداشت رسما اظهارات دکتر درستی در این گزارش مبنی بر اینکه 20درصد از مرغ‌ها در سطح کشور پیش از ذبح شدن مرده‌اند و نیز وجود افلاتوکسین در شیر را تکذیب می‌کند.

این مقام وزارت بهداشت در ادامه اظهارات خود این نکته را نیز مورد تأکید قرار داد که نباید با اظهارات نادرست، جوی از ترس و دلهره در میان مردم به‌وجود آورد.مشروح اظهارات دکتر زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ذیل می‌آید:

مطلبی که از قول آقای دکتر درستی انتشار یافته را تکذیب می‌کنم. تمام مرغ‌ها در سطح کشور به‌طور کامل تحت نظارت وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و هم سازمان دامپزشکی توزیع می‌شود و این مرغ‌ها هیچ مشکلی ندارند. مستندی برای این ادعا که مرغ‌ها پیش از ذبح مرده‌اند وجود ندارد. این مسئله واقعیت ندارد و درست نیست. سلامت مرغ‌های ذبح‌شده نیز مورد تأیید است و کسانی که غیرمسئولانه سخنانی را بیان می‌کنند که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود باید دقت لازم را داشته باشند.

در مورد افلاتوکسین نیز در این مطلب اشاره و نوشته شده است که شیرها حاوی افلاتوکسین است؛ این خبر نیز صحت ندارد چرا که شیرها در زمان توزیع کنترل کیفیت می‌شود و تحت نظارت کامل سازمان غذا و دارو توزیع می‌شود و اظهاراتی که در مورد افلاتوکسین بیان شده از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند زیرا به نقل از دکتر درستی نوشته شده است که در زمان تغذیه دام‌ها از نان‌های کپک‌زده استفاده می‌شود، در حالی که اکنون از نان‌های کپک زده شده استفاده نمی‌شود و امکان دارد که 20سال قبل چنین مشکلی وجود داشته است اما با تمهیداتی که سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت انجام داده‌اند دیگر این مسئله از بین رفته و موارد تغذیه دام با نان کپک زده وجود ندارد و منتفی شده است.

چندین سال قبل سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو به‌عنوان دو سازمان مسئول که کنترل کیفیت مواد غذایی را عهده‌دار هستند با اقدامات وسیعی که انجام داده‌اند موفق شدند نظارت کاملی بر دامپروری‌ها و مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها اعمال کنند تا مسائلی از قبیل وجود افلاتوکسین در شیر و عرضه مرغ‌های مرده دیگر در سطح کشور نداشته باشیم.

کد خبر 155947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز