همشهری‌آنلاین: محققان دانشگاه جانز هاپکینز موفق به کشف شیوه‌ای برای متوقف کردن زمان در تقویم سالانه شده‌اند.

تقویم

به گزارش ایسنا، این محققان با استفاده از برنامه‌های رایانه‌یی و فرمولهای ریاضی دست به ساخت تقویم جدیدی زده‌اند که در آن هر دوره جدید 12 ماهه با دوره قبلی آن همسان بوده و به طور مداوم از یک سال تا سال بعدی به همین شکل باقی می‌ماند.

در این تقویم دائمی در صورتی‌که کریسمس سال 2012 در روز یکشنبه قرار بگیرد، در سالهای 2013، 2014 و پس از آن نیز در همین روز اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر آن، طبق این تقویم جدید، ماه‌های سپتامبر، آوریل، ژوئیه و نوامبر دیگر 30 روزه نبوده، بلکه عکس حالت کنونی سایر ماههای سال 30 روزه بوده و این ماهها 31 روزه هستند.

به گفته این محققان، این تقویم ثابت و دائمی به برنامه‌ریزی دائمی و منطقی فعالیت‌های سالانه از تعطیلات مدارس گرفته تا کار کمک خواهد کرد.

سالانه تلاش و زمان زیادی برای طراحی مجدد تقویم برای هر شرکت در جهان صرف می‌شود که این تقویم جدید می‌تواند به ساده‌تر شدن کارها و برنامه‌ریزی‌ها بینجامد.

از مزیت‌های عملی این تقویم می‌توان به زمان ثابت وقوع تعطیلی‌ها و تولدها طی سالها اشاره کرد. البته نباید از فواید اقتصادی آن غافل بود. این تقویم می‌تواند محاسبات مالی را ساده‌تر کرده و تراکنش مالی بد را از بین می‌برد.

به گفته این محققان، تقویم آنها از دهها تقویم اصلاح‌شده رقیب که در قرن گذشته ارائه شده‌اند، بسیار پیشرفته‌تر است. تلاش‌های قبلی از آن جهت که سعی در شکستن چرخه هفت روزه هفته را داشتند، با شکست مواجه شده چرا که مورد استقبال عمومی قرار نداشت.

محققان جانز هاپکینز تقویم خود را نسبت به تقویم گریگوری که طی چهار قرن اخیر مورد استفاده بوده، بسیار مناسبتر، معقولتر و ساده‌تر خوانده‌اند. در سال 1582 پاپ گریگوری با اصلاحاتی در تقویم جولیوس سزار که در سال 46 بد از میلاد طراحی شده بود، تقویم گریگوری یا مسیحی را ابداع کرد. وی برای تطبیق این تقویم با فصول، 11 روز را از ماه اکتبر کاست.

بر اساس این گزارش محققان جانز هاپکینز مشکل این روزهای اضافه را هر پنج یا شش سال یکبار با افزودن یک هفته در انتهای دسامبر حل کرده‌اند.

علاوه بر دفاع از پذیرش این تقویم جدید، این محققان به منظور همزمان سازی تاریخ و زمان در سراسر جهان و ساده‌سازی کسب و کار بین المللی، خواستار لغو منطقه زمانی جهان و اتخاذ «زمان جهانی» که قبلا به عنوان زمان متوسط گرینویچ شناخته شده‌اند.

کد خبر 155570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز