گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اینکه سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از نظر مساعد این کمیسیون درباره لازم‌الاجرا بودن تغییر ساختاری نظام آموزشی خبر داد، رئیس کمیسیون آموزش با رد این خبر تأکید کرد که باید جزئیات در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

مدرسه

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: اعضای این کمیسیون معتقد هستند تغییر نظام آموزشی پس از تصویب جزئیات آن در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قابل اجراست.
علی عباسپور تهرانی فرد با رد تغییر نظر کمیسیون درباره تغییر نظام آموزشی به همشهری گفت: موضع کمیسیون تغییر نکرده و همچنان بر اجرای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اصرار داریم.
وی با بیان اینکه اصلا بحث کمیسیون آموزش مجلس مطرح نیست اظهار کرد: بحث مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مد نظر است که براساس آن وزارت آموزش و پرورش باید طی 2‌ماه برنامه‌ریزی‌های خود را برای اجرای طرح تغییر نظام آموزشی کشور به شورا ارائه دهد تا بررسی و تصویب شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت افزود: کلیات سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش به تصویب رسیده البته در این سند نظام آموزشی به 4 دوره 3‌ساله تقسیم شده که باید تکلیف آن نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شود.به گفته عباسپور تهرانی‌فرد، تا زمانی که جزئیات تغییر نظام آموزشی مصوب نشده آموزش و پرورش نمی‌تواند نظام آموزشی را تغییر دهد، البته ممکن است این وزارتخانه برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای طرح تغییر نظام انجام دهد ولی تغییر نظام از سال91 منوط به تصویب جزئیات در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به نامه خود به رئیس مجلس در این باره اظهار کرد:‌ آقای لاریجانی، رئیس مجلس هم در این باره به دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی تذکر دادند که چرا خلاف مصوبه شورا عمل شده است. عباسپور با بیان اینکه بسیاری از مدارس ابتدایی امکان تشکیل پایه ششم ابتدایی را ندارند، گفت: برای این موضوع باید چاره اندیشی شود، البته آموزش معلمان، محتوای کتاب‌های درسی و سایر ضوابط هم باید به دقت رعایت شود.

تغییر موضع

دیروز سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به یکی از خبرگزاری‌ها گفت که تمام بخش‌های سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش از جمله بخش «تغییر ساختار»، قانونی و لازم‌الاجراست.
سعدالله نصیری قیداری که یک هفته پیش بر ضرورت ارائه برنامه‌های عملیاتی به مجلس برای تغییر ساختار نظام آموزش و پرورش تأکید داشت، اکنون معتقد است که تغییر نظام آموزشی به‌صورت 2 مقطع 6‌ساله از سال آینده، نیازی به قانون جدید ندارد.وی پیش از این به فارس گفته بود که «موضوع تغییر ساختار نظام آموزش و پرورش مربوط به بخش مأموریت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اما برای چگونگی اجرای کار، آموزش‌وپرورش باید برنامه ارائه دهد و مجلس را قانع کند».

نصیری با اشاره به ضرورت اجرای صحیح سند تحول بنیادین و احکام آن از جمله تغییر شکل نظام آموزشی افزود: «اجرای با عجله و بدون پشتوانه کارشناسی کافی، هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی را برای کشور خواهد داشت، نظر ما این است که جزئیات اجرای این ساختار را ببینیم و قانع شویم که اجرای این طرح اکنون برای کشور مفید است».وی پس از یک هفته با تغییر در مواضع خود گفت: الان دیگر وقت این حرف‌ها نیست که بحث‌هایی راجع به کلیات و جزئیات سند مطرح شود که تردید ایجاد کند و موضوع تغییر ساختار نیز که در این سند آمده، در حکم قانون است و همه افراد دخیل در آن موظفند که آن را اجرا کنند؛ البته باید این کار با دقت و بررسی کامل صورت گیرد که زمینه تحول در آموزش‌وپرورش را فراهم کند.

همه چیز خوب است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تنها به تغییر موضع خود بسنده نکرده و با رد اظهارات حیدری، دیگر عضو کمیسیون آموزش که پیش از این گفته بود گزارش آموزش و پرورش درباره سند تحول عمدتاً فلسفی بوده و چندان مورد پسند اعضای این کمیسیون قرار نگرفته است، گفت: به‌عنوان سخنگوی کمیسیون اعلام می‌کنم که اینگونه نبوده است.البته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز سخنان نصیری را نظر شخصی وی خواند و تصریح کرد: به‌عنوان رئیس کمیسیون آموزش اعلام می‌کنم کمیسیون بر مواضع پیشین خود پافشاری می‌کند. به هر روی آنچه مشخص است اینکه وزارت آموزش و پرورش که برای اجرای طرح تغییر نظام آموزشی اشتیاق زیادی دارد باید برنامه‌ریزی‌های خود را برای اجرای این طرح طی 2‌ماه به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد تا پس از بررسی کارشناسی تصویب شود.
هنوز جزئیات تصویب نشده اما طوری وانمود می‌شود که همه چیز مشخص است و از سال آینده آنچه وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید اجرا خواهدشد.

کد خبر 155536
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز