علی اصغر محمدی: شتاب‌زدگی مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای اجرای طرح تغییر نظام آموزشی و تناقض‌گویی در این باره، نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها را موجب شده است.

بالاترین مقام وزارت آموزش و پرورش اصرار فراوانی دارد که نظام آموزشی تغییر کند و به نظام حدود 5 دهه پیش بازگردد و علت این امر مشخص نیست. وزارت آموزش و پرورش برای طرحی که جزئیات آن هنوز مشخص نشده و به تصویب هیچ مرجعی نرسیده، همایش برگزار می‌کند و همه فرهنگیان را موظف می‌کند تا برای اجرای این طرح از سال آینده با همه توان آماده باشند.وقتی فرهنگیان از جزئیات تغییر نظام آموزشی مطلع نیستند،چگونه می توان توقع داشت بتوانند افکار عمومی را آماده پذیرش این طرح کنند.ظاهرا تحول بنیادین در آموزش و پرورش یک بعد دارد و آن هم تغییر نظام آموزشی به 3-3-6 یا 3-3-3-3 و بازگشت به 47 سال پیش است. اگر هم طرح تغییر نظام آموزشی موفق نبود خوب بیچاره دانش‌آموزان؛ به هر حال اکنون باید این طرح اجرا شود.

بستر نامناسب

برای اجرای هر طرحی باید بستر آن آماده باشد و اینکه بگوییم همه چیز آماده است و «هیچ کم و کاستی در اجرای نظام آموزشی 3-3-6 درخصوص فضا، معلم و کتاب درسی در آموزش و پرورش وجود ندارد خوش خیالی و نادیده گرفتن بسیاری از کمبودهای موجود است. حاجی‌بابایی از بدو تکیه بر مسند وزارت همواره سعی کرده از ایده‌آل‌ها سخن بگوید، وزیر پیش از او بارها از کمبود بودجه آموزش و پرورش گله کرده‌بود ولی حاجی‌بابایی به محض ورود به بزرگ‌ترین دستگاه دولتی کمبود بودجه را رد کرد.وزیر آموزش و پرورش پس از گذشت چند روز از رو‌نمایی سند تحول بنیادین با وجود اطلاع از مشکلات موجود در راه اجرای طرح تغییر نظام آموزشی، مدام اعلام می‌کند که نظام آموزشی از سال آینده تغییر می‌کند، اول راهنمایی تشکیل نمی‌شود. چه خانواده‌هایی که فرزندان خود را برای آزمون ورودی مدارس خاص(نمونه دولتی، استعدادهای درخشان) آماده کرده‌اند که تشکیل نشدن اول راهنمایی موجب بی‌انگیزگی آنها شده است. تغییر کتاب‌های درسی پایه دوم ابتدایی و تدوین کتاب‌های ششم ابتدایی و اظهاراتی که تا‌کنون در این باره مطرح شده آینده‌ای روشن را در اذهان تداعی نمی‌کند.

آنطور که از سخنان وزیر و معاون آموزش متوسطه وی استنباط می‌شود، هنوز برنامه منسجم و مدونی برای تغییر کتاب‌های درسی وجود ندارد و همه چیز در حد حدس و گمان است. به هر روی تحول بنیادین تنها در تغییر نظام آموزشی خلاصه نمی‌شود؛ با اطلاع‌رسانی مناسب باید نگرانی‌های به‌وجود آمده را رفع کرد.

کد خبر 155424
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز