همشهری آنلاین: امکان تولید برق از ضایعات میوه و تره‌بار در قالب طرح استحصال انرژی الکتریکی از ضایعات میادین میوه و تره‌بار در کشور امکان‌پذیر شد.

تولید برق از ضایعات میادین میوه و تره‌بار

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، پیمان یحیایی یکی از مجریان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: همواره ضایعات میوه و تره‌بار در شهرها مشکل‌ساز هستند و دفع صحیح آن‌ها به دلایل مسایل زیست‌محیطی و خساراتی که به لایه ازون وارد می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: میادین میوه و تره‌بار تهران روزانه حدود 80 تن ضایعات دارد که با اجرای این طرح می‌توان هم از محیط‌زیست محافظت کرد و هم این‌که تولید انرژی از آن صرفه اقتصادی دارد.

یحیایی ادامه داد: این پروژه با استفاده از فرایند هضم بی‌هوازی انجام می‌شود ، به این صورت که ضایعات میادین میوه و تره‌بار خرد می‌شوند و به مدت 29 روز در مخازنی که هوا به آن‌ها نمی‌رسد، باقی می‌مانند که در این مدت ضایعات داخل مخزن به گاز متان تبدیل می‌شود.

وی با بیان این‌که از گاز تولید شده به این روش می‌توان برق تولید کرد گفت: ما آمادگی واگذاری این برق را به سازمان انرژی‌های نو داریم و در حال مذاکره با شهرداری تهران نیز هستیم.

یحیایی ادامه داد: از 20 تن ضایعات میوه و تره‌بار شهرداری تهران حدود سه هزار و 800 کیلو وات ساعت برق در روز تولید می‌شود که بدون شک مقرون به صرفه است.

به گفته وی، برای 20 تن ضایعات حدود 700 میلیون تومان هزینه می‌شود.  ورودی این ضایعات می‌تواند از 200 کیلو تا 20 تن باشد.

وی اظهارداشت: دراین پروژه حتی اتصال برق تولید شده از این روش به شبکه سراسری نیز در نظر گرفته شده است و با توجه به هزینه بالای اجرای طرح نیازمند حمایت دولت هستیم.

یحیایی گفت: این طرح از مرحله آزمایشگاهی با موفقیت عبور کرده و آماده واگذاری به بخش‌های متقاضی است.

کد خبر 155021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز