گروه ادب و هنر: در حالی که برخی سینماگران عنوان کرده ‌بودند مدیران سینمایی چندان از موفقیت‌های جهانی «جدایی نادر از سیمین» خشنود نیستند، جواد شمقدری ضمن حمایت از این فیلم، ابراز امیدواری کرد که فیلم فرهادی در مراسم اسکار به توفیق برسد.

سینمای ایران - فیلم جدایی نادر از سیمین

 البته فیلم جدایی نادر از سیمین پیش از این هم با دریافت جوایز جشنواره فجر اثبات کرده بود که از حمایت بخش‌هایی از دولت برخوردار است. جدایی نادر از سیمین که از چندروز دیگر اکرانش در آمریکا آغاز می‌شود در روزهای پایانی سال 2011 پای ثابت فهرست بهترین‌های اغلب نظرسنجی‌هاست.

فیلم فرهادی در برخی از این نظرسنجی‌ها که توسط نشریات معتبر انجام شده، جدای از اینکه انتخاب اول بهترین فیلم خارجی سال بوده، در فهرست بهترین‌های سینمای جهان نیز قرار گرفته‌است؛ اتفاقی که تاکنون با این گستردگی در مورد هیچ فیلم ایرانی‌ای رخ نداده و شاید همین‌هاست که امیدواری‌ها را برای موفقیت جدایی نادر از سیمین در اسکار افزایش داده‌است. فیلم فرهادی در 1200 سالن آمریکا به اکران عمومی در می‌آید که اختصاص این تعداد سینما به فیلمی که قرار است با زیرنویس به‌نمایش درآید، به خوبی نشان می‌دهد که جدایی نادر از سیمین پدیده سینمای جهان در سال 2011 است.

جواد شمقدری هم نسبت به موفقیت فیلم فرهادی ابراز خوشبینی می‌کند و البته این نکته‌ را هم می‌افزاید که اگر جدایی نادر از سیمین جایزه نگرفت باید آن را به حساب بازی‌های سیاسی گذاشت نه قواعد سینمایی. جواد شمقدری گفت:‌ به‌نظر می‌رسد جدایی نادر از سیمین همه شرایط برای کاندیداشدن در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار را دارد. معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره موفقیت‌های جدایی نادر از سیمین در جشنواره‌های مختلف و حضور آن در مراسم اسکار اظهار کرد: این فیلم سینمایی تمامی شرایط را برای حضور در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار دارد، اما آخرین مرحله انتخاب و کاندیداتوری برای بخش غیرانگلیسی زبان اسکار است. وی تاکید کرد: انتخاب یا عدم‌انتخاب این فیلم، نشانه سیاست‌های نظام حاکم آمریکا نسبت به ایران است که می‌خواهند چه سیگنال‌هایی را بدهند. فکر می‌کنم اگر بخواهند دشمنی‌هایشان را ادامه دهند یا تشدید کنند‌، جدایی نادر از سیمین را انتخاب نمی‌کنند.

بوستون گلوب: جدایی، یکی از 10فیلم برتر سینمای جهان

همچنین فیلم جدایی نادر از سیمین به‌عنوان یکی از 10فیلم برتر سال 2011 از نگاه روزنامه آمریکایی بوستون گلوب معرفی شد. روزنامه بوستون گلوب در گزارشی با معرفی آثار برتر سینمای جهان در سال 2011، فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی را در فهرست بهترین‌ها قرار داد. جدایی نادر از سیمین که این روزها با درخشش در فصل جوایز سینمایی هالیوود، انتظارها برای موفقیت در جوایز اسکار ‌2012 را بالا برده است، نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز گلدن گلوب است. برنده‌ جایزه‌ خرس طلا و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره‌ برلین در ماه گذشته برنده‌ چندین جایزه جهانی از جمله بهترین فیلم خارجی سال از نگاه انجمن ملی منتقدین آمریکا و انجمن منتقدین فیلم نیویورک و جوایز فیلم مستقل بریتانیا شده و ماه گذشته در جوایز سالانه‌ آسیا ـ پاسیفیک بهترین فیلم سال ‌2011 شناخته شد. در رتبه اول این فهرست فیلم «هوگو» ساخته مارتین اسکورسیزی قرار دارد. این فیلم نخستین تجربه اسکورسیزی در دنیای سه‌بعدی و کودکان است که اقتباس ادبی از کتاب پرفروش به همین نام است. فیلمنامه این اثر را «جان لوگان» نوشته است که پیش‌تر در فیلم «هوانورد» با اسکورسیزی همکاری کرده بود.

داستان این فیلم در پاریس دهه 1930 اتفاق می‌افتد و زندگی پسر یتیم 12ساله‌ای به نام هوگو را به‌تصویر می‌کشد که به‌صورت پنهانی در پشت دیوارهای ایستگاه قطار پاریس زندگی می‌کند. فیلم تحسین‌شده «هنرمند» ساخته میشل هازاناویکیوس نیز در این فهرست دیده می‌شود.

این فیلم در جشنواره کن نامزد نخل طلا بود که جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را برای ژان دوجاردین به‌همراه آورد و در جشنواره سن‌سباستین جایزه منتخب تماشاگران را کسب کرد. فیلم «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک که در جشنواره کن برنده نخل طلای کن شد نیز در میان بهترین‌های سینمای جهان دیده می‌شود. این فیلم با نقش‌آفرینی براد پیت و شون‌پن داستان یک خانواده آمریکایی در دهه 60 میلادی در شهر کوچکی در تگزاس را بهانه می‌کند تا شعر سینمایی‌اش را درباره هستی و آفرینش جهان روایت کند. فیلم «خدای کشتار» ساخته جدید رومن پولانسکی دیگر اثر سرشناس در این فهرست است. پولانسکی جمعی از بازیگران مطرح هالیوود شامل کیت وینسلت، جودی فاستر، کریستوفر والتز و مت دیلون را در این فیلم به بازی گرفته است. این فیلم براساس فیلمنامه اقتباسی از نمایشنامه برنده جایزه تونی نوشته یاسمین رضا ساخته شده و درباره 2زوج است که پس از دعوای فرزندانشان در مدرسه با هم دوست می‌شوند. این فیلم در بروکلین مقابل دوربین رفته است.

کد خبر 154969

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز