یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه اجتماعی‌: براساس پیش‌بینی سازمان نهضت سواد‌آموزی 91 درصد مردم ایران در گروه‌های مختلف سنی با سواد هستند.

به گفته علی باقر‌زاده رئیس نهضت سواد‌آموزی براساس سرشماری سال 85 حدود 85 درصد مردم باسواد بوده‌اند و 9 میلیون و 800 هزار نفر اظهار بیسوادی کرده‌اند که 4 میلیون و 150 هزار نفر از آنان زیر 50 سال بوده‌اند. معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره دلایل ریشه‌‌‌کن نشدن بیسوادی در کشور اظهار کرد: علت اصلی ریشه‌کن نشدن بیسوادی محقق نشدن فرمان امام (ره) و شکل نگرفتن بسیج عمومی، عزم ملی و اراده جمعی برای ریشه‌کنی بیسوادی است.

وی با انتقاد از نبود برنامه‌ای منسجم برای آموزش بزرگسالان‌گفت: در ایران یک نظام تعریف شده برای آموزش بزرگسالان نداریم و آمارها نشان می‌دهد میانگین سال‌های سواد شهروندان غیر‌دانش‌آموز و غیر‌دانشجو 7 سال است. باقر‌زاده افزود: با روی آوردن به ساختار دولتی اعتبارات نیز محدود شد و از طرفی روانشناسی بزرگسالان مورد توجه قرار نگرفت و محتوای کتاب‌های درسی متناسب با سن و نیازهای آنها تدوین نشد. وی با تاکید بر اینکه محتوای آموزشی طوری تدوین شود که سواد‌آموز احساس کند آموختن سواد در زندگی آنها بسیار مؤثر است‌گفت: البته ساختار اداری تعریف شده نیز مانع از بسیج امکانات شده است.

هزینه 400 هزار تومانی

رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی با اشاره به هزینه‌های تمام‌شده و حق‌الزحمه آموزشیاران اظهار کرد: هزینه تمام‌شده سوادآموزی در سطح استان‌ها برای یک دوره مقدماتی به‌ازای هر نفر بین 330 تا 400 هزار تومان است که با آموزش هر نفر به آموزشیاران پرداخت می‌شود.

تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت

باقر‌زاده همچنین درباره تعیین تکلیف باقیمانده آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی و حق‌التدریسی‌ها گفت: براساس مجوز استخدام 60 هزار آموزشیار و معلم حق‌التدریسی سال 88، سال گذشته 26 هزار نفر تبدیل وضعیت شدند، 17 هزار نفر از حق‌التدریسی‌ها نیز امسال تعیین تکلیف شدند و‌ مابقی آموزشیاران هم سال آینده تبدیل وضعیت خواهند شد و آموزشیاران پذیرفته شده در آزمون تعیین تکلیف در اولویت هستند. باقر‌زاده افزود: همه افرادی که مشمول ماده 5 قانون استخدامی آموزشیاران و معلمان حق‌التدریسی بودند تا 15 مهر‌ماه 88 همزمان دارای 60 ماه سابقه خدمت و مدرک دانشگاهی بودند تعیین تکلیف شدند.

حبس و جریمه برای جلوگیری از تحصیل

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی کشورها بر 3 نظام تربیت رسمی و عمومی، آموزش عالی و آموزش بزرگسالان استوار است، افزود: در همه کشورها آموزش رسمی 12 ساله است و افراد 6 تا 18 ساله را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی با اشاره به اصل 33 قانون اساسی اظهار کرد: نظام تربیت رسمی و عمومی در کشور ما در همه دوره‌ها رایگان است و افزون بر آن در برنامه چهارم توسعه تحصیل تا پایان دوره راهنمایی الزامی است.

باقرزاده گفت: همچنین قانون حمایت از کودکان نیز با تاکید بر ادامه تحصیل به‌عنوان حقوق کودک مواردی را نیز مشخص کرده، برای مثال می‌توان به جلوگیری از تحصیل فرزندان توسط والدین اشاره کرد که این تخلف با شکایت آموزش و پرورش و مدیر مدرسه در مراجع قضایی خارج از نوبت بررسی می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: چنانچه تشخیص داده شود والدین به‌صورت تعمدی از ادامه تحصیل فرزندان خود ممانعت می‌کنند به 3ماه و یک روز حبس و یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

کد خبر 154929
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز