همشهری آنلاین: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است «سوخت غیراستاندارد و خودروهای گازوئیلی موجب تشدید آلودگی هوا هستند» این در حالی است که رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت می‌گوید اینچنین نیست و «تولید و توزیع بنزین آلوده در جایگاه‌ها صحت ندارد» البته وی به تلاش برای استانداردسازی بنزین نیز اشاره کرده است!

بنزین

به گزارش همشهری آنلاین، با تشدید آلودگی هوای تهران و افزایش روزهای ناسالم در شهرهای بزرگ، باز هم مسئولان مختلف این حوزه به تکاپو برای بررسی و چگونگی حل این بحران ملی و البته قدیمی افتاده و در محافل مختلف در این باره سخن گفته اند.
اما در این میان نکته مهمی که از سوی برخی مسئولان شهری و نمایندگان شورای شهر مطرح شد و آن این بود که بخشی از مشکل مربوط به سوخت آلوده‌ای است که در کشور تولید می شود و این موضوع آلودگی هوا را چند برابر کرده است؛ مسئله‌ای که رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت آن را قبول ندارد.

در اولین اظهارنظرها در بیست و هفتم دی ماه، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: «سوخت و خودروی غیراستاندارد منشاء‌ آلودگی هوا است و وقتی سوخت استاندارد نداشته باشیم چگونه می‌توانیم به پاک بودن هوا امیدوار باشیم؟»

در حالی که شورای شهر سوخت تولید داخل را یکی از عوامل آلودگی هوا می‌دانند
رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت این موضوع را قبول ندارد

اظهار نظر

مسئولان

سوخت و خودروی غیراستاندارد منشاء آلودگی هوا است؛ بدون سوخت پاک چگونه می‌توان به پاک بودن هوا امیدوار بود

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران

سالهاست که سوخت و خودرو دو عامل آلودگی هوا در تهران هستند

وحید نوروزی معاون اجرایی معاونت حمل و نقل ترافیک تهران

عامل آلودگی هوای بنزین تولید داخل نیست

محمد رویانیان رئیس ستادحمل و نقل و سوخت کشور

ابتکار با انتقاد از اینکه تاخیرهای زیاد در استانداردسازی سوخت به مهر گفته است: بی‌توجهی به این موضوع، مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است؛ در تمام دنیا خودروها به سمت سوخت صفر می‌روند و برای حمل و نقل عمومی‌شان از سوخت سولار و برق استفاده می‌کنند.

همچنین وحید نوروزی معاون اجرایی معاونت حمل و نقل ترافیک شهری در مراسم به صدا در آمدن زنگ هشدار که بیست و یک آذرماه امسال نواخته شد به این موضوع اشاره کرد و گفت: «سالهاست که سوخت و خودرو دو عامل آلودگی هوا در تهران هستند».

اما محمد رویانیان رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور تولید بنزین آلوده را قبول ندارد و می‌گوید که «عامل اصلی آلودگی هوا بنزین تولید داخل نیست».

رویانیان با بیان این مطلب به مهر گفته است: هر سال با تشدید آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها کشور از بنزین به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا نام برده می شود.

رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور افزود: اگرچه کیفیت تولید بنزین داخلی خیلی بالا نیست اما عامل آلودگی هوا تولید و توزیع بنزین تولید داخلی نیست.

البته رویانیان به این نکته نیز اشاره کرده است که بزودی با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی امکان عرضه بنزین با استاندارد یورو چهار و پنج اتحادیه اروپا فراهم می‌شود.

از این سخنان رویانیان می‌توان این برداشت را کرد که تا دسترسی به سوخت پاک فاصله داریم و سوخت کنونی استانداردهای بین المللی لازم را ندارد.

آنچه که در میان ابهامات و بحث و جدل‌های مسئولان محسوس است و خودنمایی می کند آلودگی روز افزون هوا طی سال‌های متمادی و فرسودگی و ریه میلیون‌ها انسان در شهرهای بزرگ و صنعتی است که چاره‌ای جز نفس کشیدن دی اکسیدکربن، اسموگ و ذرات معلق در هوا و... را ندارند.

کد خبر 154880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز