گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: هنوز جزئیات تغییر نظام آموزشی مصوب نشده اما برخی مسئولان آموزش و پرورش سعی در القای تصویب این جزئیات در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارند که این امر موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

کلاس

آموزش و پرورش پس از رو‌نمایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قدری شتاب زده از آغاز تغییر نظام آموزشی کشور از مهر‌ماه سال آینده خبر داد.سال آینده اول راهنمایی ورودی نخواهد داشت و دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به ششم ابتدایی می‌روند و... .

این سخنان مسئولان آموزش و پرورش اعتراض‌ مجلسیان و در راس آنها رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات را به‌دنبال داشت و عباسپور تهرانی‌فرد، سخنان وزیر را «شعار تبلیغاتی» دانست، زیرا تغییر نظام آموزشی هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب نشده است.

رئیس کمیسیون آموزش در واکنش به سخنان وزیر آموزش و پرورش درباره تصویب نظام آموزشی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و آغاز تغییر نظام آموزشی از سال آینده تصریح کرد: این اظهارات خلاف واقع است و تغییر نظام آموزشی هیچ جا مصوب نشده است.وی در این‌باره به همشهری گفت: براساس نامه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش باید طی 2 ماه آینده سند اجرایی تغییر نظام آموزشی به 3-3-6 را تهیه و برای بررسی و تصویب به شورا ارائه کند.

تغییر دوره ابتدایی به 2 دوره 3 ساله

هنوز کشمکش بر سر اصل ماجرای تغییر نظام آموزشی ادامه دارد که دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش یکباره و بدون توجه به آن وارد میدان شده و از چگونگی استقرار نظام آموزشی و تقسیم دوره ابتدایی به 2 دوره 3 ساله خبر می‌دهد.
به گفته مهدی نوید ‌ادهم دوره ابتدایی پس از تقسیم به 2 دوره 3ساله، مدارس آن نیز جدا خواهد شد و 3 سال اول ابتدایی باید به مهد‌ کودک شباهت داشته باشد.

تلفیق محتوای پنجم دبستان و اول راهنمایی

دبیر کل شورای‌عالی آموزش و پرورش در باره محتوای کتاب‌های درسی ششم ابتدایی نیز به مهر گفت: محتوای کتاب‌های ششم ابتدایی همان کتاب‌های پنجم و اول راهنمایی است.وی افزود: همکاران ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی مشغول هستند و ان‌شاء‌الله به سال تحصیلی آینده خواهیم رسید.نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که معلمان پایه ششم ابتدایی معلمان چه مقطعی هستند؟ اظهار کرد: هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای این موضوعات هستیم.

تذکر رئیس مجلسبه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

پس از موضعگیری رئیس کمیسیون آموزش مجلس، دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: با توجه به اظهارات غیرمسئولانه برخی افراد در رسانه‌ها پیرامون عدم‌تصویب نظام آموزشی 3-3-6 در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شود که اصل نظام آموزشی 3-3-6 در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.در ادامه اطلاعیه تصریح شده بود که براساس سند تحول آموزش و پرورش اجرای آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش و شورای‌عالی آموزش و پرورش گذاشته شده است.

تذکر رئیس مجلس به دبیر شورا

پس از صدور اطلاعیه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس طی نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کرده و خواهان تذکر به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این باره شد.رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پی نوشت نامه رئیس کمیسیون آموزش مجلس خطاب به دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نوشت:«آقای مخبر، مطابق آنچه در جلسه اخیر در شورا مطرح شد قرار شد وزارت آموزش و پرورش اقدامات خود را برنامه‌ریزی و حتی زمان اجرا را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند؛ چرا خلاف مصوبه عمل شده است؟»

تردید مجلسیان درباره نظام 3-3-6

اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره نظام 3-3-6 در آموزش و پرورش تردید دارند و مطمئن نیستند که سیاست درستی باشد و چشم‌انداز خوبی را برای تحول در ساختار ایجاد کند؛ این تردید در اظهارات آنها کاملا پیداست.

شتاب آموزش و پرورش

به هر روی ابهاماتی وجود دارد که باید پس از ارائه برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رفع شود و اکنون نمی‌توان درباره چگونگی اجرای تغییر نظام آموزشی به صراحت اظهارنظر کرد.

کد خبر 154805
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز