همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح جزئیات پیدا شدن یک بچه شیر دیگر در تهران از احتمال لغو مجوز فعالیت سیرکی خبر داد که 6 بچه شیر را طی یک هفته گذشته قصد داشت به صورت غیرقانونی از بابلسر به اصفهان منتقل کند.

شیر سیرک

دکتر اصغر محمدی فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پیدا شدن یک قلاده شیر دیگر در پایتخت گفت: با توجه به بحث‌ها و اطلاع‌رسانی صورت گرفته، توجه مردم به موضوع شیرها جلب شد و بر این اساس عده‌ای متوجه شدند که نگهداری حیوانات وحشی بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست تخلف است و به همین دلیل هم‌اکنون برخی برای تحویل حیوانات وحشی که در اختیار دارند به سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه می‌کنند.

 وی افزود: حوالی ظهر پنجشنبه یکی از شهروندان ساکن در منطقه مرکزی تهران طی تماس با سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که یک قلاده بچه شیر نر حدود 7 ماهه در اختیار دارد و می‌خواهد آن را تحویل سازمان حفاظت محیط زیست بدهد.

 بچه شیر جدید پیدا شده از یکی از باغ‌وحش‌ها بدون دریافت مجوزهای لازم خریداری شده بود

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بررسی‌های تکمیلی نشان داده است که این فرد، بچه شیر مذکور را از یکی از باغ‌وحش‌ها بدون مجوز خریداری کرده است که عمل خرید، فروش و انتقال آن غیرقانونی بوده و سازمان حفاظت محیط زیست پرونده باغ وحش مذکور را برای طی مراحل قانونی به مرجع قضایی منتقل کرده است.

 وی ادامه داد: شیری که هم‌اکنون تحویل سازمان حفاظت محیط زیست شده است به دلیل تغذیه نامناسب و عدم اطلاع فرد از نحوه تغذیه صحیح این حیوان، دچار نرمی شدید استخوان شده است و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست شیر مذکور را به کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران برای درمان منتقل کردند.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اقدامات قانونی لازم در خصوص این موضوع انجام شده است، گفت: در عین حال با توجه به همکاری صورت گرفته توسط فرد تحویل دهنده این بچه‌شیر مشکلی برای این فرد ایجاد نمی‌شود، لذا به تمامی شهروندانی که در منازلشان حیوان وحشی نگهداری می‌کنند تاکید می‌کنیم که هر چه سریعتر با توجه به اینکه نگهداری این حیوانات بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست خلاف قانون است، از سوی دیگر می‌تواند موجب بروز مشکلات بهداشتی برای خانواده‌ها شود، نسبت به استرداد آن به این سازمان اقدام کنند.

 وی افزود: شهروندان در صورتی که با حیوان وحشی در داخل شهر تهران مواجه شدند می‌توانند مراتب را از طریق سامانه 125 آتش‌نشانی اطلاع داده و در صورتی که حیوان وحشی در همسایگی آنها ایجاد مزاحمت کرده و تشخیص می‌دهند که حضور این حیوان می‌تواند برای آنها خطرساز باشند موضوع را از طریق سامانه 110 به پلیس اطلاع دهند.

 شیرها از باغ‌وحش بابلسر قرار بود به سیرکی در اصفهان منتقل شوند

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شش قلاده شیری که در خیابان‌های تهران چندی‌پیش پیدا شد، گفت: قطعا این شیرها از نژاد افریقایی هستند و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این خصوص تنها جنبه‌های تبلیغاتی دارد و برخی‌ها اظهارنظرهایی می‌کنند که به هیچ عنوان صحیح نیست.

 وی افزود: این شش قلاده توله شیر از باغ‌وحشی در بابلسر در حال انتقال به سیرکی در اصفهان بودند و از اداره کل محیط زیست مازندران خواسته شده تا در محل حاضر شده و نسبت به تهیه گزارشی از باغ‌وحش مذکور اقدام کنند که هنوز این گزارش برای ما ارسال نشده است.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بررسی‌های بالینی نشان می‌دهد که این شیرها در داخل باغ‌وحش به دنیا آمدند ولی به صورت غیرقانونی به فروش رسیده و به صورت غیرقانونی نیز نقل و انتقال شدند.

 وی گفت: این شیرها با یک اسب‌کش در حال انتقال به اصفهان بودند که در تهران سه قلاده از آنها از یدک اسب‌کش به دلیلی خارج شده که دو قلاده از آنها پیدا می‌شوند و یک قلاده بر اثر تصادف تلف می‌شود.

 فرد انتقل دهنده 6 قلاده شیر خود را معرفی کرده است

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: فردی که در حال انتقال این شیرها بوده است پس از درج اخبار آن روز چهارشنبه خود را به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی کرده است و پس از مراجعه به پارک پردیسان سه قلاده شیر دیگر را نیز با خود به آنجا آورده است.

 وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سه قلاده شیر دیگر به هیچ عنوان در شرایط بهداشتی خوبی قرار ندارند و از سوی دیگر به دلیل تغذیه و استرس بالا در حین انتقال و یک هفته معطلی در تهران، وضعیت نامناسبی دارند که در این خصوص اقدامات اولیه دامپزشکی و تغذیه‌ای در خصوص آنها انجام شده است و تمام افراد ذینفع و مرتبط با موضوع توسط اداره کل محیط زیست استان تهران به مرجع قضایی معرفی شدند.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم‌اکنون دو شخصیت حقوقی به مرجع قضایی در خصوص این پرونده معرفی شدند یکی شرکتی که ادعا کرده در حال نقل و انتقال این شیرها بوده و هم‌باغ‌وحش بابلسر در خصوص فروش غیرقانونی آنها.

 وی گفت: شرکتی که نسبت به نقل و انتقال این شیرها اقدام کرده است یک سیرک است که هم‌اکنون در اصفهان و چند استان دیگر نیز فعالیت دارد.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شرکت متخلف در این خصوص علاوه برجریمه نقدی پروانه‌ فعالیتش نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون دستور دادیم تا استان‌هایی که سیرک مذکور در آنها فعالیت داشته از سوی ادارات کل محیط زیست استان مورد بازدید قرار گیرد و اگر در مواردی نیز اقدام به نگهداری غیرقانونی جانورانی بدون کسب مجوز از سازمان محیط زیست کرده‌اند نمونه‌ها توقیف و برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 وی افزود: انتقال حیوانات اعم از وحشی و اهلی در کشور مشمول مقررات خاصی است و تخلف از آن جرایمه ویژه‌ای دارد. از سوی دیگر اگر موجب ایجاد خطر برای شهروندان شود جریمه خاص خود را دارد و اگر در جریان رهاسازی این حیوانات احتمال بروز خسارت وجود داشته باشد قطعا تمامی این موارد در پرونده مورد بررسی توسط قاضی قرار می‌گیرد. همچنین ایجاد فضای ناامنی که هم‌اکنون در سطح شهر تهران ایجاد شده است نیز برای فرد متخلف هزینه در پی خواهد داشت که در این خصوص قاضی پرونده پس از بررسی تمامی جوانب امر نسبت به صدور رای اقدام می‌کند.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جریمه شیرها و گونه‌های غیربومی کشور نیز گفت: این گونه‌ها مشمول جرایم و قوانین بین‌المللی می‌شوند؛ اگرچه ما خلاء قانونی در این خصوص داریم اما این بدان‌معنا نیست که ما نمی‌توانیم در این خصوص اعمال قانون کنیم. چرا که قوانین دیگری در کشور وجود دارد که از کنار آن می‌توان با این دسته از متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

 وی تصریح کرد: قوانین بین‌المللی نیز در این خصوص وجود دارد که توسط ایران اجرا می‌شود و اگر در مواردی ضرورت داشته باشد، نسبت به عودت حیوان بر اساس کنوانسیون سایتیس به کشور مبداء اقدام می‌شود.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آینده توله‌شیرهای اخیر گفت: با توجه به اینکه پارک پردیسان یک مرکز نگهداری و رسیدگی به وضعیت حیواناتی است که یا توسط افراد تحویل شده یا در حیات وحش گرفتار می‌شوند و یا آنکه توسط آتش‌نشانی و شهرداری‌ها تحویل محیط زیست می‌شوند. لذا پارک پردیسان یک مرکز موقت نگهداری جانوران است و پس از آنکه این جانوران به شرایط پایداری رسیدند، حیوانات بومی به حیات وحش رهاسازی می‌شوند و حیوانات وحشی یا طبق مقررات خاص به صورت امانی به باغ‌وحش‌ها تحویل شده و یا آنکه مطابق مقررات قانونی به صورت مزایده به فروش می‌رسند.

 وی با اشاره به اینکه گزارشات دیگری در خصوص تخلف سیرک مذکور وجود دارد گفت: احتمال ابطال مجوز فعالیت این سیرک وجود دارد.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سیرک متخلف در یک استان به ثبت رسیده است، در یک استان دیگر در حال فعالیت است و در دو استان نیز اقدام به تخلف کرده است لذا پرونده این سیرک در چند استان در حال پیگیری است.

 باغ‌وحش‌ها و مراکز نگهداری حیوانات بومی و غیر بومی متخلف علاوه بر جریمه نقدی، لغو پروانه می‌شوند

 وی در خصوص مراکز نگهداری حیوانات گفت: مراکز نگهداری حویانات وحشی اعم از حیوانات وحشی وارداتی و بومی باید دارای مجوز از معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست باشند و به صورت دوره‌ای و سالیانه مجوز دریافت کرده و مجوز آنها تمدید می‌شود.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در خصوص مراکز و باغ‌وحش‌هایی که تخلفات اینچنینی در پرونده دارند علاوه بر تشکیل پرونده حقوقی جریمه نقدی، تمدید پروانه آنها دچار مشکل شده و در مواردی اقدام به پلمپ و تعطیلی باغ‌وحش شده است که این امر علاوه بر ضرر مالی برای دارنده باغ‌وحش، خسارت‌های اعتباری نیز به همراه دارد.

 وی در خصوص مسئولیت باغ‌وحش‌ها و مراکز نگهداری حیوانات وحشی اعم از آکواریوم‌ها، باغ پرندگان و ... گفت: زمانی که فردی درخواست احداث یکی از این مراکز را ارائه می‌کند متعهد می‌شود که نسبت به نگهداری، رعایت شرایط بهداشتی، تغذیه، امنیت بازدیدکنندگان، حفظ بهداشت همسایگان، رعایت قوانین و مقررات دامپزشکی و ... اقدام کند.

 معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر به هر دلیلی از سوی سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی و یا وزارت بهداشت دستور پلمپ باغ‌وحشی صادر شد بدین‌معنا نیست که فرد مجوز گیرنده و صاحب این مرکز در خصوص خرید و فروش، تغذیه، حفظ و نگهداری و بهداشت حویانات و ... مسوولیتی ندارد؛ بلکه مسئول این مرکز نگهداری موظف است نسبت به تغذیه، رعایت مسایل ایمنی، بهداشتی و ... باغ‌وحش همچنان بر اساس تعهد قبلی خود اقدام کند.

3 قلاده شیر دیگر در تهران پیدا شد

 دکتر رسول‌علی اشرفی پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز عصر چهارشنبه از پیدا شدن سه بچه شیر دیگر در پایتخت خبر داد و گفت: بررسی تمام جوانب موضوع نشان می‌دهد شیر دیگری در این پرونده وجود ندارد.

 وی با اشاره به پرونده شیرهای تهران که طی دو هفته گذشته در اتوبان‌های پایتخت دو قلاده از آن‌ها کشف و یک قلاده نیز بر اثر برخورد با خودرو تلف شده است، افزود: پس از اینکه متهمان اصلی بچه‌ شیرها مشخص شدند، این افراد از سوی اداره کل محیط زیست استان تهران به مرجع قضایی معرفی شدند.

 وی ادامه داد: با همکاری بازپرس پرونده متهمان احضار شدند و مشخص شد که این شیرها توسط متهمان که صاحب سیرک و محل نگهداری حیوانات است از یکی از مراکز نگهداری حیوانات در بابلسر به مقصد اصفهان بارگیری شده است.

 مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه بارگیری و حمل این شیرها غیرقانونی بوده است و هیچ گونه مجوزی در این خصوص اخذ نشده است، تصریح کرد: پیگیری‌های انجام شده از اداره کل محیط زیست استان مبدا بارگیری این شیرها نیز نشان داد که ماهیت نگهداری این شیرها در استان مربوط به دور از تایید اداره کل محیط زیست استان و سایر دستگاه‌های مسئول در استان بوده است.

 وی تصریح کرد: پیگیری‌های یگان حفاظت محیط زیست استان تهران و مرجع قضایی نشان داد که فرد حمل کننده شیر، همزمان 6 قلاده بچه شیر را بارگیری و حمل کرده بود که بنا به گفته خودش این بچه‌ شیرها توسط یک خودرو با یک یدک‌کش اسب‌کش در حال منتقل شدن از بابلسر به اصفهان بودند که یا به دلیل باز شدن در یدک‌کش و یا به دلیل باز شدن منفذی در دیواره یدک‌کش و به دلیل غیراستاندارد بودن شرایط حمل، این 3 قلاده شیر در طول مسیر در شهر تهران خارج شدند که 2 قلاده آنها پیدا شد و بچه شیر سوم نیز بر اثر تصادف کشته شد.

 مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه فرد حمل کننده اعتراف کرد که سه قلاده بچه شیر دیگر نیز کماکان در اختیار وی است، افزود: با دستور مقام قضایی و حضور یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، سه قلاده بچه شیر دیگر از این فرد متخلف گرفته و برای قرنطینه و انجام مراحل قانونی تحویل سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان شد.

 وی با اشاره به اینکه جای نگرانی در خصوص این پرونده دیگر وجود ندارد گفت: با توجه به مواد قانونی شکار و صید و ماده 680 قانون مجازات اسلامی حمل و نقل و انتقال این شیرها غیرقانونی و جرم بوده است.

 مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه گفته می‌شود شیرها از نژاد افریقایی بوده‌اند افزود‌: به نظر می‌رسد بچه شیرها در مبدا بارگیری بدون نظارت اداره کل محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان مازندران زاد و ولد کرده‌اند.

 وی تصریح کرد: در خصوص چنین پرونده‌هایی با توجه به اینکه حیوان وحشی است، همه تصور می‌کنند که دستگاه مسئول تنها سازمان حفاظت محیط زیست است این در حالیست که دستگاه‌های مختلفی در نگهداری و حمل حیوانات وحشی طبق قوانین کشور مسوولیت دارند. به شکلی که در بخش زاد و ولد سازمان دامپزشکی باید باخبر باشد و در بخش حمل و نقل نیز علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه‌هایی مانند دامپزشکی و بهداشت نیز مسئولیت دارند.

 مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: در زمینه حمل و نقل حیات وحش، پاسگاه‌های پلیس‌راه مسیر نیز مکلف به نظارت و کنترل مجوز حمل کنندگان بوده و در داخل شهر نیز قطعا مسوولیت حضور حیوانات وحشی که بر شکلی به داخل فضای شهری می‌آیند بر عهده شهرداری است که خوشبختانه آتش‌نشانی تهران در این پرونده به شکل قابل تقدیری ورود کرد.

 وی با تاکید بر اینکه دیگر شیری در این پرونده وجود ندارد خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت نظارت بر کار مراکز نگهداری مجاز و باغ وحش‌ها را بر عهده دارد و در خصوص قرنطینه کردن این حیوانات و تحویل آن به مراجعی که بتوانند آن‌ها را به خوبی نگهداری کنند مسوول است.

شنیده‌ها حاکیست سیرک متخلف در پرونده شیرهای تهرانی همان سیرکی است که چند سال قبل فعالیتش در پایتخت مورد اعتراض گروه‌های طرفدار حفظ محیط زیست و تعداد زیادی از کارشناسان این عرصه قرار گرفته بود.

کد خبر 154633
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز