دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: فناوری‌های جدید ارتباطی نه تنها بر گستره مخاطبان تأثیر گذاشته‌اند بلکه توانسته‌اند حتی بنیاد نظریه‌های کلاسیک ارتباطات را زیر سؤال ببرند.

فناوری ارتباطی

به‌عنوان مثال مدل فرستنده، کانال و گیرنده در نظریه‌های سنتی ارتباطات، امروزه با ورود رسانه‌هایی نظیر شبکه‌های کاربرمحور یا شبکه‌های اجتماعی به مدل اجتماعات تولید‌کننده محتوا تبدیل شده که در آن هر فرد در هر زمان به‌طور پیوسته فرستنده و گیرنده است و نقش‌های متعددی را در این کانال ارتباطی برعهده می‌گیرد.سرعت رشد فناوری‌های نوین رسانه‌ای به‌گونه‌ای است که بسیاری از رسانه‌های سنتی و حتی رسانه‌های دیداری و شنیداری از روند تحولات آن عقب می‌مانند. البته در این میان برخی از رسانه‌های بزرگ دنیا که جریان‌های اصلی رسانه‌ای در جهان را تشکیل می‌دهند به سرعت درصدد بازنگری در روش‌ها و مدل ارتباطی خود برآمده و از ظرفیت رسانه‌های جدید بهره‌برداری کرده‌اند مثلا شبکه‌ای مانند سی ان ان با راه‌اندازی شبکه «آی ریپورت» سعی کرده فضایی برای گزارش‌های تلویزیونی شهروندان روزنامه‌نگار در سراسر دنیا ایجاد کند و به هر شهروند این شانس را بدهد که درصورت تولید و انتشار گزارش خوب و قوی و قضاوت مثبت مخاطبان در‌باره آن، گزارش‌اش از شبکه اصلی سی ان ان پخش شود.

موبایل به‌عنوان یک رسانه جدید زیرساخت بسیاری از فناوری‌های نوین رسانه‌ای شده است. پیامک، پیام‌های چند رسانه‌ای، بلوتوث، اینترنت موبایلی یا جی پی آر اس، پیام تصویری، نقشه‌های راهبری یا نویگیتورها و محیط‌های نرم‌افزاری موبایل پایه، هر یک به نوبه‌خود یک رسانه خرد زیرمجموعه تلفن همراه قرار می‌گیرند. تنها از طریق پیامک، قابلیت ایجاد و راه‌اندازی ده‌ها نوع رسانه مبتنی بر ارزش افزوده به‌وجود آمده است که در عرف رسانه‌ای دنیا به‌عنوان موژورنالیسم شناخته می‌شود.

اخیرا صحبت از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی یا‌« آی پی تی وی» در ایران به میان آمده است که اگرچه سنگلاخ‌های پر فرازونشیبی بر سر راه آن وجود دارد اما همین که مسئولان رسانه ملی به فکر راه‌اندازی آن افتاده‌اند نشان می‌دهد که پیام تحولات فناورانه رسانه‌ها را درک کرده‌اند.پادکست‌ها یا رادیو بلاگ‌های اینترنتی نیز از جمله فناوری‌هایی هستند که می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای در حیطه رسانه‌ها در ایران باقی بگذارند. راه‌اندازی هزاران رادیوی شخصی اینترنتی در یک خدمات‌دهنده پادکست ایرانی و استقبال کاربران اینترنت از آن، حکایت از رویکرد‌های نوین در عرصه رسانه‌های مدرن در ایران دارد. وبلاگ‌ها به‌عنوان برترین رسانه جدید در فضای مدرن ارتباطی ایران همچنان سلطه خود را حفظ کرده و نام ایرانی‌ها در صدر 10زبان برتر وبلاگ نویسی جهان می‌درخشد!

این تحولات فناورانه در ذات خود حاوی چالش‌ها و تهدید‌هایی هستند که برخی صاحب‌نظران از آن به‌عنوان جنگ نرم یاد کرده‌اند اما این فقط یک روی سکه است، تحولات مذکور درمورد همه کشورهای جهان مصداق دارد و اگر قرار باشد کسی آسیبی ببیند، قطعا آن جامعه‌ای خواهد بود که در برابر این فناوری‌ها گارد دفاعی بگیرد. مقابله فناورانه با فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید رسانه‌ای طی نیم قرن اخیر در هیچ کشوری موفق نبوده است. به‌نظر می‌رسد رویکرد تازه‌تر و موفق‌تر، استفاده از ظرفیت‌های این رسانه‌ها برای تأمین منافع ملی ایران است.

کد خبر 154235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز