گروه سیاسی: گزارش دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری‌های فنی این نهاد با ایران منتشر شد.

به گزارش ایرنا، این گزارش در ارتباط با مفاد قطعنامه  ۱۷۳۷شورای امنیت است که بر اساس آن، آژانس موظف به بازنگری در برخی همکاریهای خود با ایران شده است.

در همین حال نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود از برنامه هسته‌ای ایران، مفاد گزارش نوامبر گذشته خود را تکرار خواهد کرد.

به گزارش مهر، گریگوری شولتی که در جمع 125 تن از رهبران و  نمایندگان کشورها در برنامه مطالعات پیشرفته امنیتی (PASS) در مرکز اروپایی جرج مارشال سخن می‌گفت؛ اظهار داشت:  زمانی که محمد البرادعی مدیر کل آژانس گزارش خود را در 21 فوریه به شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل ارائه  کند؛ احتمالاً تنها می‌توانم به شما خبرهای بدی بدهم.

وی همچنین مدعی شد که احتمالاً البرادعی در گزارش خود خواهد نوشت که ایران تعهدات بین‌المللی خود را بیشتر نقض کرده است.

نماینده آمریکا در آژانس همچنین با اشاره به ساخت راکتور آب سنگین 40مگاواتی در اراک  مدعی شد که چنین راکتوری می‌تواند پلوتونیوم کافی برای حداقل ساخت یک بمب اتمی را در سال فراهم کند.

شولتی ادعا کرد: جامعه جهانی باید یک سری اقدامات کامل غیرنظامی را از جمله تدابیر سیاسی، اقتصادی و مخابراتی و سایر فشارهای غیر نظامی  برای مقابله با ایران اتخاذ کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم روز جمعه گفت : نشست گروه 1+5 درباره ایران ممکن است تا پیش از ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر برگزار شود. 

وی خاطر نشان کرد که مصالحه‌هایی وجود دارد که اجازه می‌دهد بدون ایجاد هرگونه ریسکی برای رژیم منع گسترش، مذاکره با ایران را از سر گرفت.

پطر بوریان نماینده دائم اسلواکی و رئیس شورای امنیت نیز به خبرنگاران اطلاع داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز4 اسفند (23 فوریه) گزارشی درباره ایران را به شورای امنیت ارائه می‌دهد.

کد خبر 15412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز