گروه شهری: هوای سنگین و آلوده، نفس‌ها را به شماره انداخته است.

آلودگی هوا

 در هشدارهای مسئولان نهادهای مربوطه مدام اعلام می‌شود که سالمندان، بیماران قلبی، کودکان و حتی همه شهروندان تا حد امکان از سفرهای غیرضروری در شهر خودداری کنند. این روند در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت چراکه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرده طی هفته جاری به‌دلیل تداوم پایداری جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد.

به گفته عبدالرضا امیدوار شهری، براساس این شرایط تا پنجشنبه این هفته در شهرهای بزرگ آلاینده‌های جوی افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی مردم منتظر برنامه‌های عملی و قاطع از سوی دولت هستند تا شاید تهران کمی هم رو سفید شود، اما گویا اراده‌ای برای این امر وجود ندارد و تهرانی‌ها باید بسازند و در هوای ناسالم نفس بکشند.

در این بین اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگوی خبری شبکه 2 درچند شب قبل با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. روز گذشته نیز مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست از نظر قانون از چنان درجه‌ای از اعتبار برخوردار است که مأموران این سازمان در حکم ضابط قضایی می‌توانند نسبت به اعمال قانون اقدام کنند، اعلام کرد: این در حالی است که سازمان مذکور وظایف نظارتی و حاکمیتی خود را رها کرده است.

صدر‌الدین علی‌پور افزود: متأسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست نتوانسته نقش نظارتی و حاکمیتی خود را به درستی ایفا کند و تولید خودروهای آلاینده داخلی در کشور از مصادیق این موضوع به شمار می‌آید. وی با اظهار شگفتی نسبت به اینکه در چنین شرایطی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از حسن همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت با طرح کاهش آلودگی هوا تعریف و تمجید می‌کند، اظهار کرد: کارنامه سازمان محیط‌زیست در مورد از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که هنوز تعهدات سال 86 را نیز انجام نداده‌اند، تأکیدی بر موضوع مذکور است.

علی‌پور عدم‌معاینه فنی خودروهای گازسوز را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: در بحث افزایش زمان معاینه فنی به 5 سال نه تنها نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ دفاعی نکرد بلکه در حال حاضر نیز نماینده این سازمان در جلسات کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شرکت نمی‌کند. علی‌پور در توضیح ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص حذف تولید و ممنوعیت ورود محصولات حاوی آزبست به کشور نیز گفت: با اطمینان می‌گویم در حال حاضر لنت‌های حاوی آزبست در کشور تولید می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرعت اقدامات کافی نبوده است

همچنین یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با اشاره به این مطلب که حل بحران آلودگی هوا مستلزم سرعت عمل بیشتری است گفت: به جرات می‌گوییم که اراده‌ای برای سرعت بخشیدن و تحقق راهکارهای ارائه شده از سوی این سازمان‌ها نبوده است. آلودگی هوا فقط مختص به تهران نیست. این روزها تمام کلانشهرهای کشور درگیر این معضل هستند. شهرهای جنوب کشور در غبار زندگی می‌کنند و شهرهای نیمه شمالی کشور را دود گرفته است. اصفهان نیز از جمله کلانشهرهایی است که آلودگی هوای آن بالاخره داد مدیران شهری را در آورد.

در همین ارتباط، عباس حاج رسولی‌ها، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: قرار بود ستاد ویژه‌ای برای مباحث زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا تشکیل شود اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است، در واقع حتما باید هوا آلوده شود تا دوباره راهکارهای کاهش آلودگی یادمان آید.

هشدار وزیر بهداشت نسبت به تهدید سلامت شهروندان در آلودگی هوا

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان نسبت به عوارض آلودگی هوا بر سلامت شهروندان هشدار داد. وزیر بهداشت سردرد، بی‌حوصلگی و اضطرابی که هر روز به سراغ شهروندان کلانشهرها می‌آید را از عوارض آلودگی هوا اعلام کرد.

به گفته وی، آلودگی هوا روی تمام سیستم بدن انسان تاثیر منفی می‌گذارد و موجب احساس خستگی و اختلال در کار کبد می‌شود و در کارکرد مغزاستخوان و خون‌سازی‌ نیز تاثیر منفی می‌گذارد. آنگونه که او توضیح داده مسئولیت وزارت بهداشت در موضوع آلودگی هوا نظارت، تهیه گزارش و تعیین استانداردهای کیفیت هواست.

کد خبر 154101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز