گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود سپری‌شدن حدود 3ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز شیر در بسیاری از مدارس توزیع نشده و اگر هم توزیع شده یک یا 2نوبت و آن هم ناقص و بدون نی.

شیر

در واپسین روز آبان ماه بود که آیین نمادین آغاز طرح توزیع شیر در مدارس کشور برگزار شد و مسئولان آموزش و پرورش وعده کردند که توزیع شیر در بین جمعیت هدف تا یک هفته آینده(هفته اول آذر‌ماه) به‌طور کامل انجام می‌شود.اکنون با وجود سپری شدن یک ماه از آن سخنان و 3 ماه از شروع سال تحصیلی 91-90 دانش‌آموزان همچنان چشم انتظار ورود شیر به مدارس‌شان هستند.

انتقاد از وضعیت موجود

مادر یک دانش‌آموز پایه اول ابتدایی منطقه یک تهران دراین‌باره به همشهری گفت: با وجود تبلیغات بسیار و گذشت 3ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز به بچه‌ها شیر نداده‌اند.دبیر کمیته ملی شیر مدارس در پاسخ به پرسش همشهری در باره علت توزیع نشدن شیر در همه مدارس اعلام کرد: به مرور همه مدارس تحت پوشش طرح توزیع شیر قرار می‌گیرند و چون شهر تهران گستره وسیعی دارد و تعداد مدارس زیاد است اجرای کامل طرح به زمان بیشتری نیاز دارد و به‌طور قطع از چند روز آینده شیر در همه مدارس کشور توزیع خواهد شد.

علیرضا کریمیان با بیان اینکه تاخیر در توزیع شیر موضوع مهمی نیست گفت: مهم این است که ما براساس تعداد دانش‌آموزان مشمول طرح با شرکت‌های تولید‌کننده قرارداد بسته‌ایم و بر این اساس شیر دریافت خواهیم کرد و بین دانش‌آموزان 70 نوبت شیر تا پایان سال تحصیلی توزیع خواهد شد. افزایش تعداد نوبت‌های توزیع شیر راهکاری است که کمیته ملی شیر مدارس برای جبران تاخیر در آغاز طرح توزیع شیر در مدارس اندیشیده است، کریمیان در این باره اظهار کرد: تعهد ما توزیع70 نوبت شیر در بین دانش‌آموزان جمعیت هدف است و احتمال توزیع روزانه شیر نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه توزیع شیر در بین دانش‌آموزان اکنون که هوای کلانشهرها آلوده است به سلامتی دانش‌آموزان کمک خواهد کرد گفت: یقینا همین طور است و تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر همه جمعیت هدف تحت پوشش طرح قرار گیرند. یزدی‌خواه، مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در آیین نمادین آغاز توزیع شیر در مدارس گفت: ما تابستان مناقصه خرید شیر را برگزار کردیم و قرار‌داد مربوطه نیز منعقد شده و هیچ مشکلی برای توزیع شیر در سطح مدارس تهران نداریم.

هر نوبت یک لیوان شیر

در برخی مدارس برای جبران تاخیر در آغاز توزیع شیر در مدارس، شیر چند نوبت یکجا به دانش‌آموزان تحویل داده می‌شود که مشکلاتی ایجاد می‌کند، البته ممنوعیت خروج شیر از مدارس که چندی پیش یکی از مسئولان اعلام کرد بر مشکلات می‌افزاید.
دبیر کمیته ملی شیر مدارس در این باره به همشهری گفت: هرگز اعلام نکرده‌ایم که هیچ دانش‌آموزی حق بردن شیر به خانه را ندارد، بلکه تاکید این است که دانش‌آموزان در کنار هم شیر بنوشند تا فرهنگ مصرف شیر در جامعه نهادینه شود. کریمیان ادامه داد: توزیع چند نوبت شیر در یک نوبت مورد تأیید ما نیست و مسئولان مربوطه در مدارس باید شیر را براساس جدول زمان‌بندی شده توزیع کنند و روزی تنها یک نوبت شیر بین دانش‌آموزان توزیع شود و اصرار ما این است که دانش‌آموزان یک روز در میان 200سی‌سی شیر در مدرسه بنوشند.

«شیر» با «نی»

در برخی مدارس شیر با کج‌سلیقگی توزیع می‌شود برای مثال شیر بدون «نی» به دانش‌آموز داده می‌شود و دانش‌آموزان به‌ویژه دبستانی‌ها نمی‌توانند «در» لیوان شیر را باز کنند و مشکلاتی ایجاد می‌شود. پدر یک دانش‌آموز نیز با بیان اینکه فرزند من در مدرسه... منطقه7 تهران درس می‌خواند اظهار کرد: هفته گذشته به دانش‌آموزان شیر دادند اما بدون نی که بچه‌ها چون نتوانستند در لیوان حاوی شیر را باز کنند آن را داخل سطل زباله انداختند.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس در واکنش به این موضوع اظهار کرد: شیر باید همراه نی به دانش‌آموزان داده شود، در قرار‌داد با کارخانه‌های تامین‌کننده شیر مدارس این موضوع گنجانده شده و افزون بر آن در دستورالعملی که به مدارس ارائه شده بر این نکته تاکید شده است.

کریمیان با تاکید بر اینکه تحویل شیر بدون نی تخلف محسوب می‌شود و قابل پیگیری است افزود: خانواده‌ها می‌توانند مشکلات توزیع شیر را به ادارات آموزش و پرورش محل سکونت خود و در تهران به شماره تلفن 1820 اطلاع دهند.

فراموشی نظارت

نیمه آذر‌ماه دبیر کمیته ملی شیر مدارس گفت: روند توزیع شیر مدارس از هفته آینده نظارت می‌شود و ماموران نظارتی همه مدارس کشور را درخصوص توزیع شیر رصد کرده و گزارش کار ارائه می‌دهند. به گفته کریمیان، کمیته ملی شیر مدارس با همکاری وزارت بهداشت، نظارت دقیق بر نحوه تولید و توزیع شیر در مدارس دارد. البته تماس‌های مردمی با همشهری گویای این است که نظارتی بر نحوه توزیع شیر در مدارس نمی‌شود و شاید نظارت با همکاری وزارت بهداشت در زمینه کیفیت شیر‌های توزیعی خواهد بود.

به گفته دبیر کمیته ملی شیر مدارس، در مرحله اول، نوآموزان مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها، همه دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحت پوشش طرح توزیع شیر قرار می‌گیرند، در مرحله دوم دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه و در مرحله سوم دانش‌آموزان پسر متوسطه مشمول این طرح خواهند بود.

کد خبر 154081
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز