گروه شهرستان‌ها - محمد خادمی: 10سال پیش همزمان با جابه‌جایی ساختمان استانداری گیلان در شهر رشت طرح مطالعاتی پروژه کتابخانه مرکزی رشت در محوطه ساختمان قدیم استانداری آغاز شد.

احداث کتابخانه مرکزی - رشت

بعد از پایان مطالعات این پروژه فعالیت عمرانی آن در سال ۱۳۸۳در زمینی به مساحت 3هزار متر مربع در 7 طبقه با زیربنای 7هزار و ۲۰۰متر آغاز شد. برای ساخت این طرح فرهنگی که گنجایش نگهداری ۲۰۰هزار جلد کتاب و پذیرش همزمان ۴۰۰نفر با تجهیزات و امکانات لازم را دارد، در آن مقطع ۳۶میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده بود. ساخت این پروژه فرهنگی را سازمان مسکن و شهرسازی برعهد گرفت. اما با گذشت 7 سال از آغاز عملیات اجرایی، هنوز این پروژه بزرگ فرهنگی استان گیلان به پایان نرسیده است. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در این باره می‌گوید: عملیات ساخت کتابخانه مرکزی شهر رشت از سال 1383 در محل استانداری سابق گیلان در جنب پارک حشمت شهر رشت شروع شده است که در حال حاضر در مرحله تخریب ساختمان قبلی و پی‌کنی ساختمان جدید قرار دارد.

محمد حسن عاقل منش می‌افزاید: این طرح در 7 طبقه طراحی شده است و ابتدای ساخت قرار بود به‌عنوان طرح ملی از محل اعتبارات ملی ساخته شود، اما این طرح از طریق اعتبارات استانی در حال ساخت است که اعتبارات استانی نیز برای ساخت آن کافی نیست.

وی ساخت کتابخانه مرکزی برای شهر رشت را مهم دانسته و خاطرنشان می‌کند: کتابخانه‌های موجود در شهر رشت شایسته شهری که جزو نخستین بنیانگذاران کتابخانه و گسترش فرهنگ در ایران بوده است، نیست.

سخنگوی شورای شهر رشت یادآور می‌شود: فضای فرهنگی و سالن‌های مطالعاتی معدودی که برای علاقه‌مندان در شهر رشت وجود دارد، بسیار اندک است و باید برای نسل جوان و اهل مطالعه و نخبه شهر رشت کتابخانه و مرکز فرهنگی درخور شهروندان رشتی احداث شود.

عاقل منش اعتبارات پیش‌بینی شده احداث کتابخانه مرکزی را 60میلیارد ریال ذکر کرده و می‌گوید: تاکنون نزدیک به 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به این امر اختصاص داده شده، در حالی که با توجه به وضعیت فعلی، این طرح به 90 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در باره اینکه علت این مدت زمان تاخیر در احداث این کتابخانه چیست، گفت: با توجه به اینکه در این هفت سال از زمان شروع عملیات احداث این کتابخانه 4 استاندار در این استان تغییر کرده‌اند، در نتیجه این پروژه مورد کم‌توجهی برخی استانداران قرار گرفته است.

یادگار سفر اول هیأت دولت

محمد احمدی‌پور مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان نیز در این باره می‌گوید: یکی از مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به استان گیلان در سال ۱۳۸۵ احداث کتابخانه مرکزی شهر رشت بوده است.

وی ادامه می‌دهد: پس از سفر دور اول هیأت دولت به گیلان این طرح که اجرای آن از سال ۱۳۸۳آغاز شده بود، جزو پروژه‌های ملی قرار گرفت اما به‌دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات ملی، استانداری گیلان جور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تاکنون کشیده است.
احمدی‌پور می‌گوید: در دور دوم سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به گیلان مذاکراتی با مسئولان مربوطه به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد که ان‌شاءالله در اعتبارات سال 91 بودجه این پروژه مهم فرهنگی استان گیلان از سوی مسئولان مربوطه تامین شود.

وی درباره پیشرفت این پروژه درفاصله این هفت سال می‌گوید: از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه تاکنون 38 درصد پیشرفت داشته است، که 2 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه آن شده و برای به پایان رسیدن این پروژه نیازمند بقیه هزینه مورد نیاز هستیم. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما، درباره اینکه اگر اعتبار این پروژه تامین شود، چه مدت زمان برای بهره‌برداری آن لازم است، می‌گوید: همین که این اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شود، ظرف مدت 2سال این پروژه به پایان می‌رسد، چرا که کار‌های زیربنایی آن به پایان رسیده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه چه اقداماتی برای حضور بخش خصوصی در این پروژه انجام داده‌اید؟ می‌گوید: به‌دلیل اینکه این پروژه، یک پروژه ملی است و دولت برای احداث آن باید اقدام کند و همچنین از لحاظ مالی مشارکت در ساخت کتابخانه عمومی برای بخش خصوصی به صرفه نیست، به همین خاطر اقدامی در این باره انجام نشده است اما خیرین می‌توانند در این خصوص وارد کار شوند. در حال حاضر نیز با انجمن مدرسه‌سازان استان گیلان هماهنگ کرده‌ایم تا این انجمن برای احداث این پروژه کمک کند.

وی در پایان می‌افزاید: در جلسه‌ای که با نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس داشتیم، مشکل اعتبار این پروژه بزرگ فرهنگی استان را مطرح کردیم تا در زمان بررسی بودجه سال 91 توجه به این پروژه داشته باشند و در کمیسیون تلفیق این موضوع را پیگیری کنند.

کد خبر 153994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز