جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای پلیس کویت به منظور متفرق کردن معترضان بدون تابعیتی که خواستار حق شهروندی و دیگر حقوق اساسی خود هستند، با گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به آن‌ها حمله کردند.

کویت

به گزارش پرس تی وی و به نقل از خبرگزاری فرانسه، خشونت‌ها بعد از این روی داد که حدود ۴۰۰ نفر اعتراضاتی مسالمت‌آمیز را در شهر الجهراء، در حدود ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر کویت ترتیب دادند.

معترضان بعد از مراسم نماز جمعه، پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: ما خواستار تابعیت کویت هستیم.

هنوز گزارشی از زخمی‌های احتمالی در این تظاهرات منتشر نشده است اما دست کم ۶ معترض، شامل یک خبرنگار و یک عکاس روزنامه محلی دستگیر شدند.

این تظاهرات ۴ روز بعد از این برگزار شد که حدود ۵۰ فرد بی‌تابعیت، که در داخل کویت به عنوان بدون شناخته می‌شوند، در دادگاه محکامه شدند. این افراد که در جریان اعتراضات مشابهی در ماه‌ها فوریه و مارس دستگیر شدند، به اتهام شرکت در تجمعات غیرقانونی و قصد انجام جرم و حمله به نیروهای امنیتی مورد محاکمه قرار گرفتند.

تمام این افراد ضمن رد اتهامات، اظهار داشتند که هیچ گونه جرمی در جریان اعتراضات انجام ندادند. دادگاه کویت هنوز حکم خود را در مورد این افراد اعلام نکرده است.

بر اساس قوانین کویت، تنها شهروندان این کشور حق برگزاری تجمعات عمومی دارند و خارجی‌ها نمی‌توانند دست به این مهم بزنند. برآورد می‌شود حدود ۱۰۰ هزار بدون در کشور نفت خیز کویت زندگی می‌کنند. اکثر مردم کویت به دلیل محدودیت‌های دولتی در شرایط وخیم اقتصادی قرار دارند.

بر پایه این گزارش، دولت کویت در سال ۲۰۰۰، سرکوب افراد بی‌تابعیت را در این کشور آغاز کرده و آن‌ها را از حقوق اساسی از قبیل امکانات درمانی، آموزش و پرورش، داشتن شغل، محروم کرد. مقامات کویتی می‌گویند، هدف از این اقدامات این است که این افراد هویت واقعی خود را فاش سازند.

این افراد قادر نیستند که گواهی تولد، مرگ و ازدواج و همچنین گذرنامه دریافت کنند.

افراد بدون تابعیت کویتی، ادعا می‌کنند که اجداشان که به عنوان اعراب بادیه نشین در صحرا زندگی می‌کردند، اما زمانی که کشور کویت در سال ۱۹۵۴ قانون تابعیت خود را تصویب کرد، درخواست تابعیت نکردند.

کد خبر 153987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز