جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

بیماری ایدز به یک سونامی بزرگ تبدیل شده است که با هدف‌گرفتن جوامع انسانی به‌ویژه جوانان و زنان از عوامل بزرگ مرگ در جهان امروز شده است.

برای کنترل و مهار این خطر بزرگ عزمی بزرگ لازم است. برای مهار این بحران تغییر نگرش در زندگی اجتماعی به ویژه در نسل جوان از ضروریات است. مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است. ایدز بنیان‌های اجتماعی را هدف قرار داده است. تا تیرماه امسال آمار مبتلایان به ایدز در ایران 23هزار و 125نفر بوده که بیش از 91درصد را مردان و کمتر از 9درصد را زنان تشکیل می‌دهند. اچ‌آی‌وی مهم‌ترین عامل مرگ‌و‌میر در جهان امروز است.

هر ساله در دنیا 5میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که نیمی از آنها زیر24سال هستند. اگر جامعه سالم نتواند با عوارض این بیماری در مبتلایان کنار بیاید، خود بیش ازپیش در معرض انهدام و ویرانی قرار می‌گیرد. ترس پنهان از اعلام بیماری، ریشه در فرهنگ و سنت‌های ما دارد. بنابراین بزرگ‌ترین راه نجات از این بیماری قرن، آموزش و اطلاع‌رسانی در باره راه‌های مقابله با آن است زیرا ایدز هم مانند همه بیماری‌های خطرناک باید شناخته و پیگیری شود. رفتارهای غلط اجتماعی و نگرش جامعه نسبت به یک بیمار ایدزی باید تغییر کند. خود بیمار با عوارض این بیماری مانند توهم، خشم، ترس، دلشوره، وسواس و خودکشی دست به گریبان است و لذا جامعه نباید با رفتارهای ناپسند خود آنها را تشدید کند. عوارض داروهای ضدایدز سیستم‌های عصبی را به هم می‌زند؛ بیایید ایدز را مانند سایر بیماری‌ها به جامعه معرفی کنیم و از آن غولی نسازیم.

قربانعلی تنگ‌شیر

کد خبر 153950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز