گروه شهری: بازنگری سریع طرح جامع کاهش آلودگی هوا توسط سازمان محیط زیست و اعلام نظر استاندار تهران مبنی بر ابلاغ این طرح به سازمان‌ها و نهادهای دخیل در طرح جامع کاهش آلودگی هوا موجب شد که محمدهادی حیدرزاده، مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری نسبت به طرح بازنگری شده آلودگی هوا و ابلاغ آن به سازمان‌ها که استاندار تهران پیش‌تر خبر آن را داده بود اعلام نظر کند.

شهر - آلودگی هوا

حیدرزاده در این گفت‌وگو به موضوعاتی مانند لزوم تشکیل دادگاه ویژه جرائم زیست محیطی و نیاز به شکل گیری کمیسیون محیط زیست در مجلس اشاره کرد. محمدهادی حیدرزاده همچنین به موضوع تولید یا واردات لنت‌های ترمز غیراستاندارد که سهم بالایی در آلودگی‌های منجر به سرطان و تنگی نفس در میان شهروندان دارند پرداخت.

او در پاسخ به این سؤال که آیا طرح جامع بازنگری شده کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شده و سهم شهرداری تهران در بازنگری و تدوین طرح جدید به‌ویژه در موضوع آلاینده‌های خطرناک نظیر آزبست چه اندازه بوده است، گفت: آزبست یکی از مشکلات اساسی آلودگی هوای ایران است که تبعات جدی‌ای بر سلامت شهروندان دارد و البته باید گفت که متأسفانه در ردیف 10 کشور پر مصرف آزبست در جهان قرار داریم. حیدرزاده افزود: در مصوبه قبلی شورای‌عالی محیط‌زیست عدم‌استفاده از آزبست در کارخانه‌های تولیدی و مشخصا کارخانه‌های تولید لنت ترمز به صراحت بیان شده بود ولی متأسفانه نظارت جدی بر اجرای دقیق آن صورت نگرفت. مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران گفت: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها نیز خیلی طول کشید و بیش از یک‌سال آلودگی هوای تهران بدون برنامه مدیریت می‌شد چون برنامه 10ساله در انتهای سال 88 به پایان رسید و قرار بود از اواخر اجرای برنامه قبلی، شروع به بازنگری شود.

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا طرح بازنگری شده به مدیریت شهری نیز ابلاغ شده است، گفت: تاکنون این برنامه به صورت رسمی به مدیریت شهری ابلاغ نشده و در حد گمانه‌زنی‌ها بوده و آنچه به مدیریت شهری ارائه شده تنها یکسری اطلاعات کاغذی است. وی افزود: اگر طرح بازنگری شده جامع کاهش آلودگی هوا جدی‌تر به مدیریت شهری ابلاغ شود آن‌وقت ما تکلیف خود را در حوزه مقابله با آلودگی‌ها می‌دانیم. وی درخصوص بندهایی که در اطلاعات ارائه شده به شهرداری تهران وجود دارد، گفت: بیشترین نقش در موضوع کاهش آلودگی هوا مربوط به بخش صنعت و تجارت است که تولیدکنندگان را مکلف به عدم استفاده از آزبست می‌کند. آنها همچنین ملزم به وارد نکردن ماده خطرناک آزبست به کشور شده‌اند. به گفته مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران براساس اندازه‌گیری‌ها میزان آزبست موجود در هوای تهران 100برابر استاندارد جهانی است.

حیدرزاده گفت: این عدد به این معناست که لنت‌های ترمز در پایتخت و شهرهای بزرگ سرطان‌های متحرکی هستند که متأسفانه هیچ‌کس به این موضوع توجهی نمی‌کند. وی گفت: البته در برنامه بازنگری‌شده طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز به موضوع آزبست توجه شده است که در مصوبه سال84 دولت نیز مطرح بود، درحالی‌که مهم اجرای مصوبات و قوانین تصویب شده است چون بهترین قوانین نیز اگر اجرا نشوند تأثیری بر حفظ سلامت شهروندان ندارند. حیدرزاده تأکید ‌کرد که ورود جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست در موضوع کاهش آلودگی هوا و دادن حقوقی به این سازمان به‌عنوان ضابط قضایی که بتواند با متخلفان برخورد کند در موضوع مقابله با آلودگی هوا تأثیر زیادی دارد.

حیدرزاده بار دیگر بر اجرای قوانین تدوین شده تأکید کرد و گفت: ورود جدی قوه مجریه و قضاییه نیز برای برخورد جدی با تخلفات زیست‌محیطی لازم است. وی گفت: حجم مشکلات زیست‌محیطی تهران به اندازه‌ای زیاد شده است که می‌طلبد دادگاه ویژه جرائم زیست‌محیطی تشکیل شود. حیدرزاده افزود: درخواست بسیاری از علاقه‌مندان به محیط‌زیست نیز تشکیل دادگاه ویژه جرائم زیست‌محیطی در دستگاه قضایی به‌عنوان راه حل جدی برخورد با تخلفات زیست‌محیطی است.

وی همچنین درخصوص حذف صنایع و محصولات آلاینده از چرخه مصرف در کلانشهرها به منظور بهبود وضعیت آلودگی‌ها در تهران و کلانشهرها گفت: در همین طرح بازنگری شده آلودگی هوا که حذف آزبست و دیگر آلاینده‌ها نیز در آن مطرح شده اگر 3اصل تکنولوژی، حمایت اقتصادی و نظارت معنی‌دار به منظور تغییر کاربری صنایع آلاینده مورد توجه قرار نگیرد با تمام احترامی که برای بازنگری‌کنندگان طرح جامع قائل هستیم باید بگوییم که مانند همان 10 سال گذشته که طرح جامع اجرا نشد هیچ اتفاقی در موضوع کاهش آلودگی هوا نمی‌افتد.

حیدرزاده همچنین ارزیابی‌های صورت‌گرفته در طرح بازنگری شده و اعداد موجود در بازنگری را به‌دلیل همراهی نکردن سایر دستگاه‌ها چندان قابل اتکا ندانست و گفت: شروع بازنگری مناسب بود و سازمان محیط‌زیست از ارگان‌های مختلف نظراتشان را گرفت و شهرداری تهران نیز نخستین سازمانی بود که نظرات خود را در طرح قبلی و حتی در بازنگری طرح ارائه کرد، ولی متأسفانه به‌دلیل کم‌کاری سازمان‌های دیگر سازمان محیط‌زیست به این نتیجه رسید که خودش به تنهایی بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا را به اتمام برساند، به همین دلیل ارزیابی‌ها جامع نبوده و اعداد اعلام شده در بازنگری طرح جامع چندان واقعی نیست.

مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران در ادامه، بر لزوم تشکیل کمیسیون ویژه محیط‌زیست در مجلس تأکید کرد و افزود: در این مدت تنها کمیسیون اصل90 توجه زیادی به موضوع آلودگی هوا داشته و شاید یکی از دلایلی که فراکسیون محیط‌زیست نمی‌تواند مشارکت جدی داشته باشد به این خاطر است که تنها یک فراکسیون است نه کمیسیون و ما که اذعان‌داریم کشور در حال توسعه هستیم و بیشترین تنش را در حوزه محیط زیست داریم، نیاز به تشکیل کمیسیون محیط‌زیست در مجلس داریم.

کد خبر 153677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز