گروه شهری: تهرانی‌ها که در روزهای ابتدایی آذرماه شاهد بارش‌های خوب برف و باران بودند تا آسمان تهرانی آبی بماند، حالا چند روزی است که شاهد آسمان خاکستری هستند؛ آسمانی که همانند تجربه سال‌های قبل، نفس کشیدن را برای پایتخت‌نشینان دشوار کرده است.

آلودگی هوا

پیش‌بینی سازمان هواشناسی حاکی از آن است که پس از بارش‌های پراکنده اخیر از روز دوشنبه باز هم هوا سردتر شده و آلودگی هوا نیز در تهران افزایش خواهد یافت. در چنین وضعیتی مسئولان شهری از وضعیت نامناسب آلودگی هوا در تهران خبر می‌دهند.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران شاخص آلودگی هوای تهران را ناسالم اعلام کرد و گفت: نیمه دوم سال وارونگی دما را داریم و شاخص آلودگی رشد می‌کند.

این در حالی است که به همین منظور جمعی از مدیران اجرایی در حوزه محیط‌زیست شهری ساعت 9:30 صبح 20 آذر ماه در تالار ایران زمین واقع در خیابان بهشت، کوچه انصاری میزبان نشستی خواهند بود که در آن ابعاد و زوایای مختلف موضوع آلودگی هوای پایتخت مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد.

وحید نوروزی مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست گفت: نشست مذکور در واقع زنگ هشداری است برای همه آنها که دلشان برای هوای پاک و آسمان آبی شهرمان می‌تپد.

وی افزود: متأسفانه در چند سال اخیر نگاه به مقوله محیط‌زیست در سایه کم تحرکی و کم توجهی نهادهای حاکمیتی محیط‌زیستی بسیار سطحی و ضعیف بوده و صرفاً به رفع مسئولیت در مقابل افکار‌عمومی و رسانه‌های گروهی محدود شده است.

صدرالدین علی‌پور مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو نیز با انتقاد از کیفیت سوخت مصرفی و کیفیت خودروهای داخلی گفت: 80‌درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلودگی تولید شده توسط همین خودروها و سوخت مورد مصرف آنهاست.

وی با تأکید بر اینکه معاینه فنی خودروها تا 23 درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، گفت: قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها هر چه زودتر می‌بایست مورد تجدید نظر قرار گیرد.

همچنین یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با اعلام اینکه قبل از بارندگی‌های اخیر آلودگی هوای شهر تهران در وضعیت بسیار نامطلوب قرار داشت، گفت: متأسفانه هوای این شهر در سال‌جاری به جهت افزایش تعداد روزهای آلوده نسبت به‌مدت مشابه دو سال گذشته در وضعیت بسیار نامطلوب قرار داشته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا در سال 90 به هیچ عنوان با دو سال گذشته و سال‌های پیش از آن قابل مقایسه نیست، افزود: خدا به داد مردم شهر تهران رسید و نزولات جوی همچون هدیه‌ای آسمانی آلودگی هوای این شهر را کاهش داد.

تصمیم خاصی گرفته نشد

آلودگی هوای تهران در روزهای گذشته موجب شد تا کارگروه آلودگی هوای تهران نیز صبح 19 آذر به‌صورت فوری در محل استانداری تهران تشکیل جلسه دهد.

محمدرضا محمودی، معاون امور عمرانی استانداری تهران و رئیس این کارگروه به معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی انتقاد کرد و افزود:ما به‌شدت در حال پیگیری موضوع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم تا بتوانیم به‌زودی و همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران این قانون را اصلاح کنیم.

محمودی در این ارتباط تصریح کرد: ما نه تنها خواستار بازگشت قانون معاینه فنی خودروها به حالت قبل یعنی معافیت دو ساله هستیم بلکه به‌دنبال آن هستیم تا درصورت امکان قانونی به تصویب برسد که براساس آن تمامی خودروها یک سال پس از تولید موظف به انجام معاینه فنی شوند.

این در حالی است که یوسف رشیدی، مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد تصمیمات اتخاذ شده در جلسه فوری کاهش آلودگی هوای تهران گفت: در این جلسه تصمیم خاصی در رابطه با کاهش آلودگی هوای تهران گرفته نشد.

همچنین در این مراسم، صدرالدین علی پور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران و عضو کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران نیز در این باره گفت: تا آخر هفته جاری پایداری هوا میهمان ناخوانده شهروندان تهرانی خواهد بود و تا پایان سال نیز وضعیت کم‌و‌بیش به همین منوال است، بنابراین نباید صرفاً چشم به آسمان و بارش‌های مقطعی آن داشت. براساس این گزارش، هشدارها نشان می‌دهد که وضعیت آلودگی در شهر همچنان نیازمند برنامه‌ریزی و تصمیمات قاطع و حیاتی مسئولان است.

کد خبر 153408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز