رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که چند ماهی است به دلیل بحران مالی اخیر موجودیت اتحادیه خود را در خطر می‌بینند، در 48‌ساعت گذشته بعد از یک ماراتن مذاکرات که تمام شب ادامه داشت، نتوانستند بر سر تغییر معاهده عضویت به‌منظور تقویت نظارت بر سیاست‌های مالی کشورهای عضو به توافق برسند.

در پایان این جدال طولانی، رهبران اروپا ترجیح دادند با کنار گذاشتن انگلیس، توافقی بین دولتی را برای حل بحران اقتصادی کشورهای حوزه یورو تصویب کنند. به این ترتیب حتی اگر این راه حل برای حل بحران اقتصادی به‌نتیجه برسد، به معنای پایان دوران اتحاد برای اروپا خواهد بود.

سران ۱۷ کشور عضو حوزه یورو روز گذشته به همراه ۶ کشور دیگر اتحادیه اروپا که عضو یورو نیستند، به توافق متزلزلی دست یافتند که براساس آن باید قوانین سختگیرانه‌تر بودجه‌ای و مالیاتی را برای حل مشکلات اقتصادی این حوزه اجرا کنند؛ توافقی که هرچند امیدها برای بهبود وضعیت اقتصادی حوزه یورو را افزایش داد اما نشان‌دهنده شکاف عمیق در اتحادیه اروپا با کنار گذاشتن گروهی از کشورهای عضو از جمله انگلیس به حساب می‌آید.

فرانسه و آلمان در نشستی که تمامی طول شب در بروکسل ادامه داشت تلاش کردند که پیشنهاد مشترک خود برای اصلاحاتی در پیمان عضویت اتحادیه اروپا را به تصویب برسانند اما با مخالفت برخی کشورها از جمله با وتوی انگلیس این تلاش با شکست مواجه شد.

براساس طرح پیشنهادی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به نهادهای اتحادیه این امکان داده می‌شد که کنترل و نظارت دقیق‌تری بر سیاست‌های مالی تمامی کشورهای عضو اعمال کنند. هدف از این تغییرات، ایجاد نوعی انضباط مالی مشترک در زمینه بودجه دولت‌های عضو اتحادیه بود. انگلیس عضو حوزه یورو نیست و دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور در پایان نشست بروکسل به‌صراحت اعلام کرد که با افزایش کنترل نهادهای اروپایی بر سیاست‌های مالی کشور خود موافق نیست.

وی تأکید کرد که انگلیس مایل است استقلال عمل در زمینه سیاستگذاری اقتصادی همچنان برای نهادهای داخلی‌اش محفوظ بماند. در نشست بروکسل که از آن به‌عنوان «نشست مرگ و زندگی» یاد شده است سران تمامی 17 کشور عضو یورو به همراه تعدادی از کشورهای عمده عضو اتحادیه اروپا که عضو حوزه یورو نیستند شرکت داشتند.

انزوای انگلیس

مخالفت انگلیس با طرح فرانسه و آلمان، واکنش تند مقامات این کشورها و اتحادیه اروپا را به‌دنبال داشت. این واکنش‌ها تا آنجا بود که بعضی از آن به‌عنوان انزوای انگلیس در اروپا تعبیر کردند. نیکلا سارکوزی با تأکید بر کنار گذاشتن انگلیس اعلام کرد که دیوید کامرون با تقاضاهای «غیر قابل‌قبول» خواستار آن شده بود که در مقابل پذیرش تعهد مالی مورد نظر فرانسه و آلمان، انگلیس از برخی مقررات اتحادیه اروپا راجع به بازارهای مالی معاف شود.

بیانیه‌ پایانی نشست بروکسل هم بر انزوای انگلیس تأکید کرد. در این بیانیه آمده است که علاوه بر کشورهای عضو حوزه یورو، تمامی کشورهای دیگر اتحادیه اروپا از احتمال همراهی با این توافق پس‌از تصویب پارلمان‌های خود خبر داده‌اند و انگلیس تنها کشوری به حساب می‌آید که به‌صورت صریح خود را از این پروسه کنار کشیده است. ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس به این حملات علیه لندن پاسخ داد و گفت که انتقادهایی با این شدت منصفانه نیست. علاوه بر انگلیس، جمهوری چک و سوئد اعلام کرده‌اند که برای اجرای چنین توافقی نیاز به مذاکره با احزاب داخلی و تایید پارلمان دارند. مجارستان هم اعلام کرده است که باید جزئیات این توافق را مورد بررسی قرار دهد.

مرگ و زندگی اتحادیه

توافق به دست آمده میان ۲۳‌کشور عضو اتحادیه اروپا هر چند از نظر کارشناسان اقتصادی کامل نیست اما از لحاظ حقوقی سریع‌تر به نتیجه می‌رسد. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا امیدوار بودند که یک توافق فراگیر در این اتحادیه مانع از شکاف در میان کشورهای عضو شود اما به‌نظر می‌رسد توفان بحران اقتصادی چاره‌ای دیگر باقی نگذاشته است. رهبران اقتصادی بزرگ حوزه یورو به همین خاطر روز گذشته تأکید کردند که توافق به دست‌آمده بهتر از هیچ‌چیز به حساب می‌آید.

کد خبر 153319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز