همشهری‌آنلاین: انتشار تصاویر هواپیمای جاسوسی به غنیمت گرفته شده آمریکایی در ایران با بازتاب‌های جهانی مواجه شد.

RQ-170

سی بی اس:اگر هواپیمای RQ-170 که در تلویزیون ایران به نمایش گذاشته شد همان هواپیمای "جانور قندهار" باشد، بسیاری از بدترین کابوس‌های های تحلیلگران اطلاعاتی به حقیقت خواهد پیوست. به گزارش فارس این شبکه آمریکایی در ادامه تاکید کرد: به نظر می رسید که هواپیما تقریبا سالم بوده و به ایران این فرصت بزرگ را داده است تا فناوری های جمع آوری اطلاعات حساس را در اختیار بگیرد.  پیشتر مقامات آمریکایی مدعی شده بودند که این هواپیمای پیشرفته که قابلیت نابود کردن خود را دارد، احتمالا سرنگون نشده است چون در زمان ساقط شدن هیچ ارتباطی با هواپیمای بدون سرنشین وجود نداشته است. سی بی اس در ادامه گزارش خود اعلام کرد: بسیاری در آمریکا معتقد بودند که ایران قادر به بازیابی اطلاعات جاسوسی از این هواپیما نخواهد بود اما این گمانه زنی ها قبل از انتشار تصاویر آن بود که این تصاویر نشان می دهد این هواپیما به طور گسترده ای سالم بود. "جو سیرینسیونه" عضو شورای روابط خارجی آمریکا به شبکه خبری "سی بی اس" گفت که این هواپیمای بدون سرنشین یکی از پیچیده ترین هواپیماهای شناسایی آمریکا بوده است. وی افزود: دستیابی به فناوری این هواپیما، به اضافه دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده از سامانه های این هواپیما، می تواند شکست جدی برای منافع امنیت ملی آمریکا به شمار آید.

هاارتص: هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته RQ-170 چندین سال است که در جنگ افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد و مقامات آمریکایی تایید کردند که کنترل این هواپیما را زمانی که در مرزهای غربی افغانستان در حال پرواز بوده است را از دست داده اند. پیشتر برخی کارشناسان آمریکایی اعلام کرده بودند که حتی اگر ایران به این هواپیمای سرنگون شده دست یابد، بهره برداری کمی از آن خواهد کرد چون احتمالا این هواپیما از ارتفاع بالایی سرنگون شده است و لاشه آن قطعه قطعه شده است.

بی بی سی: تلویزیون ایران برای نخستین بار تصاویر هواپیمای پیشرفته آمریکایی که ایران اعلام کرده این هواپیما را در نزدیکی مرزهای افغانستان ساقط کرده را نشان داد. بی بی سی ادامه داد: تصاویر نشان می داد که هواپیمای جاسوسی پیشرفته RQ170 آمریکا آسیبی ندیده است. مقامات آمریکایی پیشتر از دست دادن یک هواپیمای بدون سرنشین را تایید کرده بودند.
از سوی دیگر مقامات پنتاگون [وزارت دفاع آ‌مریکا] به شدت از دستیابی ایران به اطلاعاتی درباره فناوری این هواپیمای پیشرفته ابراز نگرانی کرده بود. این برای اولین بار است که آمریکا این نوع هواپیمای جاسوسی را که با نام "سنتینل" شناخته می شود از دست می‌دهد.

کد خبر 153256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز