همشهری آنلاین: نشریه معتبر سینمایی "سایت اند ساوند" فیلم "جدایی نادر از سیمین" را به عنوان دومین فیلم برتر سینمای جهان در سال 2011 معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، نشریه فیلم "سایت اند ساوند" انگلیس همچون سال‌های گذشته در آستانه سال میلادی جدید، با نظرسنجی از حدود 100 منتقد فیلم، فهرست 10 اثر برتر سینمای جهان در سال 2011 را منتشر کرد که ساخته جدید اصغر فرهادی نیز در میان برترین‌ها دیده می‌شود.

فیلم "درخت زندگی" ساخته ترنس مالیک که برنده نخل طلای جشنواره کن است، در رتبه اول بهترین فیلم‌های سینمای جهان در سال 2011 قرار دارد. این فیلم با نقش‌آفرینی براد پیت و شون پن داستان یک خانواده آمریکایی (خانواده اوبراین) در دهه شصت در شهر کوچکی در تگزاس را بهانه می‌کند تا شعر سینمایی‌اش را درباره هستی و آفرینش جهان، بسازد.

در این فیلم که آن را باید در حقیقت وصیت نامه سینمایی مالیک دانست، دو روایت داستانی و مستند به موازات هم پیش می‌روند و در آخر به نقطه واحدی می‌رسند.

فیلم تقریبا بدون دیالوگ است و در قسمت‌های مربوط به خانواده آمریکایی، با صدای فرزند بزرگ خانواده (شان پن) و یا مادر سوگوار آنها روایت می‌شود که با لحن اندوهناکی و شکوه انگیزی، درباره مرگ یکی از کودکان خانواده و فقدان او حرف می‌زنند.

40 سال پس از استانلی کوبریک، اینک ترنس مالیک، با استفاده از تکنولوژی جدید، داستان پیدایش جهان را به شگفت انگیزترین شکلی بیان می‌کند.

تصاویر مربوط به آسمان و کهکشان‌ها که آمیزه‌ای از رنگ‌ها و نورهای کریستالی است، خارق العاده و حیرت انگیز است.

ساختن این فیلم سه سال طول کشیده و پنج نفر تدوین آن را انجام داده‌اند.

"درخت زندگی" آخرین ساخته ترنس مالیک آمریکایی، منتقدان سینمایی را در کن به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته‌ای آن را فیلمی "دوپاره و بی سرو ته" دانسته که نمی‌تواند بین قسمت‌های داستانی و مستند گونه‌اش، ارتباط ایجاد کند و برخی دیگر نیز آن را "سمفونی و شعری سینمایی" درباره خلقت ارزیابی کرده‌اند.

ساخته جدید اصغر فرهادی که این روزها با درخشش در فصل جوایز سینمایی هالیوود، انتظارها برای موفقیت در جوایز اسکار 2012 را بالا برده است، در رتبه دوم بهترین‌های سینمای جهان از نگاه نشریه "سایت اند ساوند" ایستاده است.

این فیلم که امسال در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار نماینده ایران خواهد بود، برنده جایزه خرس طلا و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره برلین است که از هفته گذشته تاکنون برنده جایزه بهترین فیلم خارجی سال از نگاه انجمن ملی منتقدین آمریکا و انجمن منتقدین فیلم نیویورک و جوایز فیلم مستقل بریتانیا شده و در جوایز فیلم اسپیریت نیز نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی سال است.

"جدایی نادر از سیمین" که اخیرا در جوایز سالانه آسیاـ پاسیفیک بهترین فیلم سال 2011 شناخته شد، حضور گسترده‌ای در جشنواره‌های جهانی داشته و درحال حاضر در کشورهای بلژیک، فرانسه، تایلند، ترکیه، انگلیس، آلمان، هلند، مجارستان، سوئد، یونان، لهستان، اسپانیا، کره‌جنوبی، ایتالیا و دانمارک درحال نمایش است و در آستانه اکران عمومی در نروژ و پرتغال است.

ساخته جدید برادران داردن دیگر فیلم سرشناس حاضر در این فهرست است.

این فیلم که در جشنواره کن در بخش رقابتی نامزد نخل طلای کن بود و جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد، داستان پسر نوجوانی است که تنها رها شده و زنی سعی دارد تا او را نجات دهد.

این فیلم نماینده سینمای بلژیک در جوایز اسکار سال آینده است.

ساخته تحسین‌برانگیز "لارس فون‌تریر" که هفته گذشته بهترین فیلم جوایز آکادمی اروپا را گرفت، یک درام روانشناسانه است که روایتی از یک واقعه ناگوار و فاجعه‌آمیز است که پایان خوشی نخواهد داشت.

طرح اصلی فیلم‌نامه درباره سیاره‌ای ناشناخته است که به شکلی غیرطبیعی به کره زمین نزدیک می‌شود و این امر منجر به بروز اختلالات روانی نزد چند شخصیت می‌شود.

فیلم "مالیخولیا" که در جشنواره فیلم کن در فرانسه منجر به اظهارات جنجالی "فون تریر" و اخراج او از فستیوال شد، جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد.

این فیلم ساخته "میشل هازاناویکیوس" بدون شک از بهترین‌های سینمای دنیا در سال جاری میلادی بوده است.

"هنرمند" با وجود آنکه در فرانسه ساخته شده اما هالیوود دهه 30 را به تصویر کشیده است.

این فیلم در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کرد، هرچند نامزد نخل طلای کن بود و در جشنواره سن‌سباستین جایزه منتخب تماشاگران را گرفت.

این فیلم که در بخش رقابتی جشنواره کن نامزد نخل طلا بود و جایزه بزرگ هیات داوران را کسب کرد، به نمایندگی از سینمای ترکیه به بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار هشتادوچهارم معرفی شده است.

این فیلم محصول مشترک ترکیه و بوسنی است که داستان کشمکش 12 ساعته میان یک پزشک و یک دادستان را به‌تصویر کشیده است.

این فیلم به کارگردانی "لین رامزی" اسکاتلندی پس از اکران جهانی در جشنواره کن مورد استقبال شدید منتقدان قرار گرفت.

«تیلدا سوئینتون، بازیگر برنده اسکار در این فیلم در نقش مادر یک پسر جوان دبیرستانی ظاهر می‌شود که تفریحات کشنده و سرخوشی‌های خطرناکی را تجربه می‌کند، او سعی می‌کند تا با نوشتن نامه به همسر سابقش با غم خود و احساسات و مسوولیتش در برابر کارهای فرزندش کنار بیاید.

"باید در مورد کوین صحبت کنیم" یک اقتباس واقعی و دقیق از پرفروش‌ترین رمان لیونل شریور است.

در این فیلم چنان ماهرانه و دقیق تیلدا سوینتون به عنوان یک زن با خسارات ناگواری که پسر روانی‌اش به‌ بار می‌آورد سر و کار دارد و به این فیلم کم دیالوگ با قدرت بیان بالای خود چنان استحکامی می‌بخشد که با اجرای درخشانش در "من عشق هستم" برابری می کند.

کد خبر 153181

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز