چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رضا یحیایی متولد 1327 بابل است.

او دانش‌آموخته رشته‌های نقاشی، معماری داخلی و سرامیک از آکادمی هنرهای زیبای فلورانس، مجسمه‌سازی و سنگ‌تراشی از آکادمی کرارا در ایتالیا و دوره دکترای هنر از دانشگاه سوربن پاریس، مدرس در آکادمی هنرهای زیبای فلورانس و مدرسه هنر اسپینلی و دانشگاه جندی شاپور ایران است.

او معاونت دانشگاه جندی‌شاپور و مدیر برنامه‌ریزی و مرمت موزه ایران باستان تهران در سال‌های 1979 و 1980 را برعهده داشته است.

رضا یحیایی که ساکن پاریس است، هم نقاشی می‌کند هم مجسمه‌سازی و هم شیشه‌گری.

او تمام خاطرلت کودکی خود را با اشیاء پیرامونش حفظ کرده است وکارهایش را در پاریس بر روی کارت تلفن و کارت مترو چاپ کرده‌اند واز آن تمبر ساخته‌اند.

این هنرمند نمایشگاه‌های متعددی را در سراسر جهان از آثارش برپا کرده است و بسیاری از طراحی‌ها، نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش در قالب کاتالوگ و مجموعه به چاپ رسیده‌اند که از جمله می‌توان به دوره‌های مجسمه‌سازی هنرمند از ابتدا تا کنون به چهار زبان فارسی، فرانسه، ایتالیایی و انگلیسی اشاره کرد.

از جمله آثار مجسمه‌های یحیایی می‌توان به مجسمه"شقایق"در باغ- موزه شخصی "فرانسین هانریش" در فرانسه و مجسمه "در گنبد آسمان برج میلاد" روایتگر تاریخ 9هزار ساله فرهنگ ایران زمین اشاره کرد.

"گنبد آسمان برج میلاد" یکی از آشناترین آثار رضا یحیایی است که اکنون در بالاترین نقطه پایتخت خودنمایی می‌کند.

این گنبد که کارشناسان از آن به عنوان تنها"مجسمه داستان‌گو" یاد می‌کنند و در خود نمادهایی از هزاران سال فرهنگ این سرزمین را به صورت نقش‌برجسته جای داده است، 620 متر مربع مساحت و 19 تن وزن دارد.

کارشناسان به تضاد تعمق برانگیز فیگورهای مرکب درنقاشی‌ها و اشکال هندسی خالصی در مجسمه‌های یحیایی اشاره و تاکید داشته‌اند.

 

کد خبر 153168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز