گروه شهرستان‌ها: این بار نمی‌توان گفت هرچه بود گذشت؛ هرچه بود برای امروز و فرداست؛ هرچه بود هنوز هم پابرجاست و داغ‌ دل‌ها را تازه می‌کند؛ هرچه بود و هست برای زنده نگه داشتن است.

عزاداری - عاشورا

  نمی‌شود در برابرش ایستاد. می‌آید و تأثیرش را بیشتر از آنچه فکرش را بکنیم می‌گذارد. خورشید ظهر عاشورا همه‌ عالم را روشن می‌کند.

روز گذشته سراسر ایران در سوگواری شهادت پسر زهرا(س) غرق در ماتم و عزا بود و در جای‌جای کشور آیین باشکوه عزاداری ویژه‌ای برگزار شد. در لرستان آیین «گل‌مالی» یک مراسم ویژه روز عاشورا، در بین عزاداران حسینی برگزار شد. پیش‌از این هنگام صبح، عزاداران با صدای ساز چمری موسوم به نوای «چمریونه» فراخوانده شدند و با حضور در تکیه‌های محله و گل‌اندود کردن خود گرد آتش ایستاده و سینه‌زنی و عزاداری کردند. گل‌مالی در بسیاری از شهرهای لرستان از جمله خرم‌آباد، نورآباد، کوهدشت، پلدختر و دوره برگزار می‌شود.

در خراسان‌رضوی علاوه بر کسانی که راه مشهد مقدس را پیش‌گرفتند و برای عزاداری به بارگاه فرزند امام‌حسین(ع) رفتند، عده کثیری نیز از مردم بجنورد در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوی بارگاه منور سلطان سیدعباس(ع)، برادر امام‌رضا(ع) رهسپار شدند. در حرم مطهر امام رضا(ع) نیز مراسم احیای شب عاشورا در رواق امام‌خمینی‌(ره) برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت اولیه روز سه‌شنبه آغاز شد قاریان برجسته آیاتی از سوره‌های آل‌عمران، انفال، فجر و کهف را به‌صورت ترتیل قرائت کردند. انتخاب این سوره‌ها به‌دلیل روایاتی است که براساس آن امام‌حسین(ع) در شب عاشورا این آیات را قرائت و با راز و نیاز به پیشگاه معبود، خود و یاران را برای واقعه جانگداز عاشورا مهیا کرده‌اند. این محفل قرآنی با به اهتزاز در آمدن پرچم بارگار مطهر امام‌حسین(ع) و عزاداری شرکت‌کنندگان به پایان رسید. همچنین خطبه شب عاشورا نیز در حرم قرائت شد.

این خطبه شامل اعتراف و اقرار به یگانگی ذات اقدس الهی، ستایش خداوند و درود و رحمت فرستاندن بر رسول‌اکرم(ص) خاتم پیامبران است. در ادامه این خطبه نام حضرت‌زهرا(س) و نام‌های مبارک ائمه معصومین(ع) به‌ترتیب قرائت و بر روان پاک و مقدس آن وجودهای پاک سلام و صلوات فرستاده شد. خطبه‌خوانی یک آیین ویژه سنتی است که ریشه آن به صدر اسلام بازمی‌گردد که توسط نبی‌مکرم اسلام(ص) انجام می‌شد و در زمان امام‌علی(ع) به اوج رسید. آیین خطبه‌خوانی در حرم مطهر رضوی سالی دوبار برای 2 حادثه مهم تاریخ اسلام، واقعه عاشورا و شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و نیز شهادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود. روز گذشته نیز صحن‌های حرم مطهر میزبان دسته‌هایی بود که از سراسر کشور به مشهد آمده بودند و هنگام ظهر نماز جماعت را با شکوه خاصی در اطراف حرم رضوی اقامه کردند.

در قم نیز با فرارسیدن عاشورای حسینی از ساعات اولیه صبح روز گذشته دسته‌های عزاداری حرکت خود را از نقاط مختلف به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز کردند و هنگام اذان ظهر به نماز جماعت ایستادند. در مسجد مقدس جمکران نیز در عاشورای حسینی مراسم ویژه عزاداری و سینه‌زنی با حضور هیئت‌های عزاداری که از قم و برخی شهرهای اطراف عازم این مکان مقدس شده بودند برگزار شد و شیفتگان ثارالله شهادت سومین امام همام شیعیان را به حضرت بقیه‌‌الله تسلیت گفتند.

به گزارش فارس، تعدادی از عزاداران حسینی تبریز امسال نماز ظهر عاشورا را کفن‌پوش اقامه کردند. مردم روستای شیشوان عجب‌شیر نیز در شب عاشورا به یاد امام‌حسین(ع) و قیامش، آتش گرداندند. این روستا در 5کیلومتری عجب‌شیر از شهرستان‌های تبریز در استان آذربایجان شرقی واقع است.

در جنوب کشور نیز سینه‌زنی و نوحه‌خوانی‌های عزاداران که شهره است با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد. از نکات جالب توجه مراسم عاشورا در شرق هرمزگان می‌توان به حضور جمع کثیری از خواهران و برادران اهل تسنن اشاره کرد.

فلکناز دهقانی سرپرست فرمانداری شهرستان بندرسیریک در حاشیه برگزاری مراسم عزای عاشورا به فارس گفت: در حالی که تعداد مسلمانان اهل تسنن شهرستان از اهل تشیع بیشتر است ولی وحدت، یکپارچگی و مسالمت‌آمیز بودن آنها با یکدیگر به‌ویژه در برگزاری و مشارکت مراسم محرم‌الحرام به‌ویژه روز تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرستان سیریک به اوج عظمت، کمال و وفاق و شور حسینی میان خواهران و برادران اهل تسنن و تشیع می‌رسد. در اصفهان نیز کاروان‌های نمادین کربلا در سطح شهر تشکیل شدند تا یادآور این واقعه شوند.

کد خبر 153126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز