مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: انرژی تولید می‌شود، مصرف می‌شود و به هدر می‌رود. شهرهای امروز، اشتهای سیری ناپذیری برای انرژی دارند. با این مصرف بی‌مهابا، چگونه می‌توان امیدوار بود که انرژی منبعی پایدار برای حفظ حیات روی زمین باقی خواهد ماند.

سنگاپور

به گزارش یورونیوز، با این مصرف بی‌مهابا، چگونه می‌توان امیدوار بود که انرژی منبعی پایدار برای حفظ حیات روی زمین باقی خواهد ماند.

سنگاپور یکی از این کلان شهرهای پرمصرف و سر آسیمه است.

در این گزارش شهر فردا، به سنگاپور می‌رویم تا ببینیم این شهر و متخصصانش چگونه با این چالش روبرو می‌شوند.

پروفسور گرهارد اشمیت مدیر مرکز تحقیقات و توسعه سنگاپور درباره شهر با منابع انرژی تجدید شونده می‌گوید: شهر پایدار به لحاظ منابع انرژی، شهری است که در طول دهه‌ها و قرن‌ها سرپای خود و همه شریانهای حیاتی آن در حرکت و حیات باشند. جابجایی مواد و مصالح، کالا و اقتصاد، کار و اشتغال و مهاجرت در آن پایدار و روند با ثبات نه تنها دچار وقفه و سکون نشده، بلکه چرخه حیات آن، زنده تر و بهتر شود.

آسمانخراش‌های عظیم درشهرهای بزرگ امروزی، مقادیرغیر قابل تصوری انرژی می‌بلعند.

خانم رانی ویردی مدیر اجرایی شرکت کربن نوترال آسیا پاسیفیک،

یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه کنترل ضایعات کربنی فعالیت می‌کند. او می گوید: اگرتوسعه و توسعه پایدار شهرهای کلان را بررسی کینم، می‌بینیم که این امر چالش بزرگی است. برای اینکه اساس توسعه شهری بر اساس استفاده ازسوخت فسیلی است. به این معنی که مقدار انرژی مصرف شده برای سرپا بودن این ساختمانهای عظیم و کارکرد آنها هنگفت است.

سنگاپور یکی ازکلان شهرهای دنیا است که امروزه بامشکل بزرگ کاهش دادن ضایعات کربنی خود دست و پنجه نرم می‌کند.

اولین قدم، کاهش مصرف انرژی و برنامه مصرف بهینه از منابع حداقل است.

پروژه‌های ساختمان سازی، یکی از بسترهای آزمودن این برنامه است.

ساختمان‌هایی که مخالف جهت آفتاب و رو به جهت وزش باد هستند ، نیازی به سیستم های تهویه ندارند. سفال بامها طوری است که باران را به ناودان هدایت و ذخیره کرده و از نور آفتاب نیز محافظت می کند.

دربلوک‌های بزرگ ساختمانی، گیاه کاشته شده است تا مفید بودن آنها را به عنوان عایق گرما امتحان کنند.

آلن تن، معاون اجرایی موسسه تحقیقات ساختمان سنگاپور می‌گوید: یکی از حسن‌های کاشت گیاهان به این شکل، این است که دمای عمومی محیط را تا دو درجه سانتیگراد کاهش می‌دهند.

اگر بام پوشیده با گیاهان را با بام سیمانی مقایسه کنیم، می‌بینیم دما را تا 15 درجه کاهش می‌دهند. این در نهایت به کاهش دمای محیط زندگی ساکنان این محله منجر خواهد شد.

می‌دانیم که بهره‌وری از انرژی باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای می‌شود. با این حال انرژی باید ازمنابعی تامین شود. در شهری مانند سنگاپور می‌بینیم چه راه حل‌های محتملی برای این بهره وری از انرژی خورشید وجود دارد.

پروفسور جوآکیم لوتر از انستیتو تحقیقات انرژی سنگاپور می گوید: تولید 15 در صد انرژی از خورشید، در سنگاپور آسان است. بر اساس محاسبه ما، در دراز مدت سنگاپور می‌تواند بین 20 تا 30 در صد انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین کند. ولی قادر نیستیم این میزان را به 50 یا 100 در صد انرژِی مورد نیاز سنگاپور برسانیم چرا که چنین وسعت جغرافیایی نداریم.

استفاده از انرژی خورشیدی در بسیاری از شهرها هنوز در دوران کودکی خود است. یکی از دلایل آن این است که صفحه‌های خورشیدی با سلول‌های فتوولتائیک بدون سوبسید دولتی از سوخت فسیلی گران تر در می‌آید.

تصور اینکه چنین شهر‌هایی بر منابع تجدید شونده اتکاء کنند، در حال حاضرواقع بیینانه نیست. به همین دلیل بعضی‌ها مدافع و مشوق برنامه‌های انرژی پاک هستند، انرژی با ضایعات کربنی و گازهای گلخانه‌ای کمتر.

شهرهای دنیا با نیاز روز افزون به مصرف انرژی درحال توسعه و گسترش هستند. در این بخش از آسیا، این مسئله بیش از هر جای دیگر دنیا به وضوح دیده می‌شود.

بهمین دلیل استفاده از انرژی پاک، دراین جا مرکز ثقل توجهات است.

خیره شدن به افق شهرها در طلوع و غروب ، نشان می‌دهد که تا حل معمای انرژی پاک و تجدید شونده هنوز راه درازی داریم.

کد خبر 153078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز