همشهری آنلاین: تعزیه استان آذربایجان غربی و شهرستان دهلران همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان ثبت ملی شد.

به گزارش مهر، هنر نمایشی تعزیه به عنوان یک ژانر نمایشی کامل که از دل سیر و روند فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی ایرانیان در طول قرن‌های گذشته برخاسته است از جمله هنرهای دینی، ملی و باستانی ایران است که در شهرها و شهرستان های کوچک این سرزمین پهناور برگزار می‌شود.

این هنر سال گذشته به ثبت ملی رسید و امسال دو تعزیه از شهرهای آذربایجان غربی و دهلران در یونسکو به ثبت رسیدند.

تعزیه استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان‌غربی دارای 13 اثر معنوی ثبتی است، که مراسم تعزیه‌خوانی امام‌حسین(ع) به شماره ثبت 73 توسط شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی کشور پس از دو‌ سال پیگیری حوزه پژوهش و مردم‌شناسی میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی به ثبت ملی رسید.

آثار ناملموسی چون آیین‌زیارتی در قره‌کلیسا، بازی سنتی داما، مراسم دیشلیک، مراسم پیته شهیم‌گاه، موسیقی سنتی عاشق‌لار، مراسم آیینی کوسه به واس، فنون تهیه دوشاب، تکم‌گردانی نام برد به ثبت رسید که به دلیل سابقه برگزاری مراسم، پرونده ثبتی تعزیه با محوریت "مسجد مهدی‌القدم" ارومیه در این مسجد تهیه شد.

تعزیه دهلران

تعزیه‌خوانی در دهلران یکی از مراسم‌های دیرینه در استان ایلام است، که بیشتر در شهرستان‌های مهران و دهلران انجام می‌شود مراسم تعزیه‌خوانی دهلران با مشارکت ۲۰۰ نفر از اهالی این شهرستان از یکم تا یازدهم محرم با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

این مراسم کهن به‌قدری مهم است که تعزیه‌خوانی بانوان شهرستان دهلران در قالب پرونده تعزیه کشور تهیه شده است.

تعزیه‌خوانی بانوان دهلران به‌تازگی به سبب شرایط خاص در قالب پرونده تعزیه کشور در ذخیره‌گاه یونسکو مستندسازی و به ثبت جهانی رسید.

کد خبر 152848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز