شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

مترجم - آزاده خطیبی: محققان علم روباتیک در مونیخ آلمان با همکاری دانشمندان ژاپنی نوعی راه‌حل فنی برای ساخت روباتی با صورت انسانی به‌کار گرفته‌اند.

روبات انسان نما

 با استفاده از یک پروژکتور که در پشت یک ماسک پلاستیکی قرار دارد تصویر سه‌بعدی یک صورت تابیده می‌شود و یک رایانه نیز صدا و حالات چهره را کنترل می‌کند. این روبات ماسک‌بات نامیده می‌شود.

تا پیش از این فناوری به‌کار رفته در ساخت این روبات برای به‌وجود آوردن آواتارها در کنفرانس‌های ویدئویی استفاده می‌شده است. برای ماسک‌بات همچنین گفت‌وگوهایی تعریف شده است. به‌عنوان مثال هنگامی که به این روبات گفته می‌شود رنگین‌کمان، ماسک‌بات پلک‌های خود را تکان داده و این جملات را بیان می‌کند: هنگامی که نور خورشید در هوا با قطرات باران برخورد می‌کند، قطرات باران به‌صورت منشور عمل کرده و یک رنگین کمان را شکل می‌دهند.

ماسک‌بات حین حرف زدن سر خود را اندکی تکان داده و ابروهایش را بالا می‌برد تا واکنش‌های هوشمندانه‌ای از خود بروز دهد. پروفسور گوردون چنگ، مسئول تیم تحقیقاتی مذکور می‌گوید: ماسک‌بات نحوه ارتباط برقرار کردن انسان با روبات را دگرگون خواهد کرد. ماسک‌بات یک سر سه بعدی شبیه به سر انسان دارد که در پس یک ماسک پلاستیکی شفاف قرار دارد و می‌تواند متناسب با موقعیتی که در آن قرار دارد حالات چهره‌‌اش را تغییر دهد.

عملکرد این پروژکتور درست مانند سینما پروجکشن است. والت‌دیسنی سرآمد شرکت‌هایی است که از این شیوه برای نمایش سه‌بعدی صورت استفاده کرده‌اند اما تفاوت آن در این است که در سینما از نمایش تصاویر سه‌بعدی در جلو استفاده می‌شود حال آنکه در ماسک‌بات دانشمندان نمایش تصاویر سه بعدی را از پشت ماسک انجام می‌دهند تا ارتباط رودررو روبات به‌طور پیوسته صورت گیرد.

برای آنکه ماسک‌بات بتواند به‌عنوان صورت روبات مورد استفاده قرار گیرد نباید نیازی به یک تصویر ویدئویی از نحوه تکلم انسان داشته باشد. برنامه جدیدی ساخته شده که تصویر دوبعدی را تبدیل به تصویر سه بعدی مناسبی خواهد کرد و الگوریتم‌هایی نیز برای ارائه و کنترل صدا و حرکات صورت ارائه شده است. برای تقلید حرکات صورت یک موتور انیمیشنی سخنگو ساخته شده که در سیستم آن تعداد زیادی اطلاعات حرکتی صورت از مردم مختلف جمع‌آوری شده و بهترین تصویری که مناسب با صدا باشد را از میان اطلاعات مورد نظر جمع‌آوری و ارائه می‌کند. یک نرم‌افزار ساخت مصنوعی احساسات، تفاوت‌های تصویری احساسات گوناگون را ارسال می‌کند که حالات مربوط به مثلا شادی یا غم را انعکاس می‌دهد اما ماسک‌بات هنوز نتوانسته بسیاری از کلمات گفتاری را درک کند.

تنها می‌تواند به صداها گوش دهد و واکنش مناسبی را به‌عنوان بخشی از یک برنامه‌نویسی ثابت ارائه دهد. هرچند این عدم‌توانایی تنها مختص به ماسک‌بات نیست و در سراسر دنیا تلاش‌هایی برای درک بهتر رفتار‌های انسانی توسط روبات‌ها در حال انجام است. علاوه بر آن توانایی ماسک‌بات در ترکیب حالات تصویری و صداها سریع‌تر از سایر روبات‌هاست.

نیوساینتیست

کد خبر 152832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز