نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواستار تغییرات در پیمان اتحاد اروپا با هدف بازنگری در ساختار آن خواهند شد تا یورو از گزند آسیب‌های موجود در امان بماند.

اروپا

سارکوزی با اعلام این خبر گفت که روز دوشنبه با مرکل دیدار خواهد کرد تا طرح مشترک خود را برای مقابله با بحران بدهی عرضه کنند. به گزارش خبرگزاری‌ها، سارکوزی روز پنجشنبه در جمع طرفداران خود در شهر تولون گفت: اروپا باید تجدید ساختار شود و آلمان و فرانسه در قلب آن قرار بگیرند تا ثبات این منطقه حاصل شود. وی خواستار انضباط مالی دقیق‌تر و تحریم جدی کشورهایی شد که به مسئولیت‌های خود عمل نکنند. وی همچنین از اقدامات خود که تا به حال برای مقابله با مشکل بدهی‌های فرانسه اتخاذ کرده است، دفاع و یادآوری کرد که کشورش باید به تردیدها درباره توان بازپرداخت بدهی‌ها پایان دهد.

او گفت: اروپا و فرانسه به‌طور کلی روزهای دشواری در پیش دارند و باید برای این روزها آماده باشند. موضعگیری سارکوزی در حالی مطرح می‌شود که تحلیلگران درباره احتمال کاهش رتبه‌ ممتاز اعتباری این کشور به خاطر بحران بدهی اروپا هشدار می‌دهند. دیروز نیز آنگلا مرکل وجود هر گونه راه‌ حل زودبازده را برای حل و فصل کردن بحران بدهی اروپا رد کرد و گفت: تغییر پیمان اتحادیه اروپا و انضباط مالی بیشتر، تنها راه فراروست.

مرکل که دیروز در مجلس سفلای پارلمان آلمان سخنرانی می‌کرد، پیشنهادهای خود را که می‌خواهد در نشست سران اروپا در 18 آذر مطرح کند، اعلام کرد. وی تأکید کرد: 17 کشوری که از یورو استفاده می‌کنند، باید نهادهای اتحادیه‌های اروپا و مقررات مالی منطقه یورو را تقویت کنند. وی خواستار نظارت دقیق‌تر بر بودجه کشورها و نیز اعمال مقررات مالی برای اجرای قوانین مربوط به بودجه شد. به گفته وی، دولت آلمان این امر را روشن کرده است که بحران اروپا با یک حرکت حل نخواهد شد بلکه این امر فرایندی است که سال‌ها طول خواهد کشید. مرکل خاطرنشان کرد: از آنجایی که این بحران فراتر از هر چیزی مربوط به اعتماد است، حرکت به جلو مستلزم حذف کاستی‌های بنیادی در اتحاد مالی و پولی است. مقررات بودجه منطقه یورو در خلال یک دهه گذشته 60 بار توسط شماری از کشورها از جمله آلمان نقض شده است، بی‌آنکه کشورها به‌طور جدی مجازات شوند.

کد خبر 152800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز